Większość osób kupujących samochód premium bierze go w leasing. Jest ku temu wiele powodów i omówimy je w tym tekście. Podpowiemy też jak dobrać leasing, żeby był optymalny podatkowo.

leasing samochodów premium

Leasing na samochód premium

Rynek samochodów premium w Polsce w 2021r

Za samochód klasy premium możemy przyjąć pojazd lepiej wyposażony i droższy od pozostałych modeli z tego segmentu. Według raportu Samar od stycznia do maja 2022r w Polsce zarejestrowano 38.772 samochody premium. W całym 2021r 88.082 sztuki.

89,5% z tej liczby kupiły firmy, a tylko 10,5% osoby fizyczne (w tym JDG i spółki cywilne). Z pewnością faktyczny udział w zakupach właścicieli działalności jednoosobowych oraz spółek cywilnych jest większy, natomiast większość aut premium rejestrują na siebie firmy leasingowe, nie można więc dokładnie oszacować skali zjawiska.

W 2021r udział aut premium w całym rynku nowych samochodów osobowych przekroczył 20%.  Co ciekawe w tym samym roku sprowadziliśmy do Polski 75 tys. używanych Audi, 54 tys. używanych BMW i 43 tys. używanych Mercedesów.

Najpopularniejsze marki samochodów premium w Polsce w 2021r

  • BMW – 23.964 szt.
  • Mercedes – 19.561 szt.
  • Audi – 18.973 szt.
  • Volvo – 11.014 szt.
  • Lexus – 6154 szt.
  • Mini – 2628 szt.
  • Porsche – 1994 szt.
  • Land Rover – 1720 szt.
  • Tesla – 922 szt.
  • Jaguar – 464 szt.
  • DS – 366 szt.
  • Maserati – 73 szt.
  • Bentley – 65 szt.
  • Ferrari – 45 szt.
  • Lamborghini – 42 szt.

Najpopularniejsze modele samochodów premium w Polsce w 2021r

  1. Volvo XC 60 – 4209 szt.
  2. BMW Serii 3 – 4084 szt.
  3. Audi Q5 – 3959 szt.
  4. BMW X3 – 3389 szt.
  5. Audi Q3 – 3090 szt.
  6. Volvo XC40 – 3037 szt.
  7. BMW X5 – 2632 szt.
  8. BMW Serii 5 – 2468 szt.
  9. Audi A6 – 2408 szt.
  10. BMW Serii 1 – 2276 szt.

samochod w rozliczeniu do leasingu

Dlaczego firmy wybierają leasing na samochód premium?

Z leasingu korzystają duże i małe firmy. Za wyborem leasingu, jako formy finansowania zakupu drogiego samochodu przemawia wiele czynników.

Podwójny limit 150 000 zł w leasingu

Bardzo ważny jest czynnik podatkowy. Prawdopodobnie wiesz, że aktualny maksymalny limit kosztów (amortyzacji) dla samochodu osobowego wynosi 150 000 zł, a wydatki powyżej tej kwoty nie są kosztem uzyskania przychodu firmy. Nie wszyscy wiedzą, że w leasingu można ten limit wykorzystać dwa razy. Jest to jedyna forma zakupu samochodu, która to umożliwia.

Najpierw 150 000 zł liczymy dla opłaty wstępnej i rat leasingu. Szczegółowe informacje na temat obliczania proporcji i zaliczania opłat leasingowych w koszty znajdziesz we wpisie Leasing auta od 2019r. Warto nadmienić, że od samochodów osobowych użytkowanych w celach mieszanych (prywatnie i firmowo) można odliczyć 50% VAT, bez limitu kwotowego. Dotyczy to także samochodów w leasingu.

Odsetki leasingowe netto + 1/2 VAT zaliczysz w koszty w całości, niezależnie od ceny zakupu samochodu.

Dla samochodów elektrycznych limit kosztów jest wyższy, wynosi 225 000 zł. Również i tu leasing umożliwia zastosowanie limitu kosztów 2 razy. Jeśli zakup mieści się w kwocie 225 000 zł można skorzystać z dopłaty w programie Mój Elektryk.

Leasing na samochód premium – odliczanie 100% VAT

Gdy wykorzystujesz samochód tylko w celach firmowych możesz odliczać 100% VAT od wszystkich opłat leasingowych. Musisz tylko zgłosić to do Urzędu Skarbowego, prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu oraz posiadać regulamin użytkowania samochodu w firmie.

Może się zdarzyć, że w pewnym okresie czasu auto wykorzystujesz tylko firmowo, a później przechodzisz na tryb mieszany. Tutaj uwidacznia się kolejna korzyść płynąca z leasingu samochodu premium.

W leasingu w miesiącach użytkowania firmowego odliczasz pełny VAT od wszystkich opłat leasingowych i eksploatacyjnych, niezależnie od wysokości tych opłat. Jeśli są wysokie to masz sporo VATu do odliczenia. Co odliczyłeś to twoje. W miesiącach użytkowania mieszanego odliczasz 50% VAT. Sposób użytkowania możesz zmieniać w trakcie trwania leasingu.

Gdybyś to samo chciał zrobić finansując zakup przykładowo gotówką – trzeba by obliczyć czas użytkowania firmowego, zestawić to z czasem amortyzacji pojazdu, obliczyć proporcję i stosownie skorygować odliczony VAT z użyciem tej proporcji.

Oczywiście okresowe odliczanie 100% VAT poprawi też współczynnik kosztów dla kolejnych rat leasingu.

Decydując się na 100% VAT warto przypilnować, żeby leasingowany samochód premium był rzeczywiście wykorzystywany tylko do celów działalności oraz by trwało to minimum 3 miesiące. W przeciwnym razie Urząd Skarbowy może uznać to działanie za pozorowane.

Wykup samochodu premium z leasingu

Wróćmy jednak do limitu kosztów 150 000 zł w leasingu. Kolejny raz limit ten stosujemy dla wykupu, który w myśl obowiązujących przepisów stanowi odrębną od leasingu transakcję.  Im wyższy wykup, tym większa kwotę zaliczysz potem w koszty. Po więcej informacji a także przykładowe wyliczenia odsyłamy do wpisu Czy da się odliczyć 2×150 000 zł od leasingu samochodu?

Zatem podnosząc kwotę wykupu możemy w leasingu zaliczyć w koszty firmy znacznie więcej, niż tylko 150 000 zł. A przecież cena wielu samochodów premium znacząco przekracza ustawowy limit. Jest więc o co powalczyć.

Zobacz nasz najnowszy film o wykupie z leasingu i zasubskrybuj nasz kanał na YouTube:

Wysoki wykup daje różne możliwości. Można:

  • wykupić samochód i zostawić w firmie. Wtedy odliczasz 1/2 VAT od wykupu a pozostałą kwotę amortyzujesz przez 30 miesięcy (auto używane) lub 60 miesięcy. Gdy po pewnym czasie sprzedasz pojazd – kwota niezamortyzowana pomniejszy dochód ze sprzedaży i do opodatkowania pozostanie tylko różnica. Jeśli z kolei zdecydujesz się przenieść amortyzowany pojazd do majątku prywatnego to trzeba będzie zapłacić VAT od wartości rynkowej pojazdu (a nie wartości z wykupu). To efekt zmian leasingowych wprowadzonych Polskim Ładem.
  • wykupić pojazd i od razu sprzedać. W tym wariancie lepiej wykupić pojazd jako towar handlowy, zamiast na środki trwałe. To pozwoli odliczyć 100% VAT od wysokiego wykupu i zaliczyć 100% kwoty netto w koszty firmy (nawet, gdy kwota przekracza 150 000 zł). Im wyższy wykup tym większa korzyść z tego tytułu. Po wykupie nie powinieneś już użytkować samochodu w firmie. Pamiętaj o wpisaniu odpowiedniego kodu związanego z handlem samochodami w PKD firmy. Po wykupie można sprzedać pojazd, albo postarać się o leasing zwrotny i nadal użytkować samochód.
  • nie wykupić pojazdu. Ta opcja przysługuje przede wszystkim w najmie długoterminowym.
  • rozłożyć wykup na raty, gdy kwota jest za wysoka. Leasingodawca może wydłużyć umowę o rok, 2 lub dłużej. Decydując się na ten ruch tracisz korzyści podatkowe wynikające z wysokiego wykupu, bowiem obniżasz finalną wartość wykupu. Jeśli przed podpisaniem umowy leasingowej przewidujesz problemy ze zorganizowaniem pieniędzy na wysoki wykup, ale nie chcesz pozbawiać się korzyści podatkowych z tego tytułu możesz skorzystać z kaucji gwarancyjnej (wykup płatny z ratami leasingu). Opłaty miesięczne wzrosną ale na koniec wykup netto jest już spłacony. Inną możliwością jest poszukanie kupca na samochód, który wyłoży potrzebną sumę tytułem zaliczki na późniejszy zakup.

Uzupełnieniem do wyżej wymienionych opcji jest jeszcze wykup prywatny z leasingu. Możliwy gdy masz leasing samochodu premium na JDG lub spółkę cywilną, albo przed końcem leasingu na spółkę dokonasz cesji na JDG.

Jeżeli rozważasz wykup prywatny to raczej przy 1% wykupu. Wykupu nie księgujesz w koszty działalności. Następnie trzymasz samochód 6 lat i sprzedajesz bez podatku. Ewentualnie robisz darowiznę na kogoś z bliskiej rodziny, z tak zwanej zerowej grupy podatkowej.

Do grupy tej zaliczamy też żonę lub męża. Jednakże w przypadku darowizny między małżonkami powinna występować rozdzielność majątkowa. Samą darowiznę zgłaszamy do Urzędu Skarbowego. Osoba obdarowana może sprzedać samochód bez podatku i bez składki zdrowotnej po upływie 6 miesięcy. 6 miesięcy liczymy od końca miesiąca darowizny.

Leasing samochód premium – inne korzyści podatkowe

Korzyści podatkowych płynących z leasingu samochodów premium jest więcej. Jedną z nich jest dwukrotnie szybsze ujęcie zakupu w kosztach, niż przy zakupie za gotówkę lub w kredycie. Krótki leasing operacyjny może trwać 2 lub 3 lata i przez tyle czasu zaliczasz raty w koszty. Potem przychodzi wykup. Gdy chcesz zmienić samochód wykupujesz go jako towar handlowy, sprzedajesz (odliczając cały VAT) i kupujesz następny samochód.

Koszty na bieżący miesiąc lub rok

Leasingiem można też wygenerować jednorazowo wysoki koszt. Robimy to poprzez wysoką opłatę wstępną (do 45% ceny samochodu) bądź wysoką ratę balonową w trakcie leasingu.

Czas oczekiwania na samochody premium jest długi, czasami trzeba czekać rok. Jeśli potrzebujesz kosztów w bieżącym roku, a odbiór auta nastąpi w przyszłym to fakturę z tytułu opłaty wstępnej możesz otrzymać jeszcze w tym roku.

Wystarczy podpisać umowę leasingu z odroczonym harmonogramem spłat, która zostaje uruchomiona po obiorze samochodu. A następnie wpłacić wkład własny do leasingodawcy w miesiącu, w którym potrzebny jest koszt. Wkład własny do leasingu może być wysoki lub niski, w zależności jak potrzebujesz.

Leasing samochodu premium – niska rata

Część leasingobiorców wybiera leasing z innej przyczyny – interesuje ich niska rata. Wybierają długi leasing z niewielkim wkładem własnym lub bez wkładu własnego i wysokim wykupem. Korzyści podatkowe płynące z wysokiego wykupu nie są ich celem.

W efekcie płacą relatywnie nieduże raty, jak za auto tej klasy i po drodze często dokonują cesji leasingu. Ta grupa dba o wizerunek swój i firmy, chce jeździć dobrymi, nowymi modelami samochodów premium.

Tanie finansowanie

Ponieważ leasing samochodów premium jest tanią formą finansowania na ratę stać przedsiębiorców o niższych dochodach. A korzystają z niej również duże, dobrze prosperujące firmy. Poza czynnikami podatkowymi doceniają niski koszt pieniądza. Nie muszą wykładać na raz całej kwoty potrzebnej na zakup.

Wystarczy, że wpłacą niewielki wkład własny. Często też mogą liczyć na niższą cenę ubezpieczenia komunikacyjnego przez firmę leasingową, niż gdyby mieli samodzielnie ubezpieczyć samochód. Dotyczy to w szczególności spółek zoo, ale również jednoosobowych firm bez wypracowanych zniżek ubezpieczeniowych.

złotówki czy euro

W ostatnim czasie wzrosło zainteresowanie leasingami w euro, gdzie koszty leasingu są wyraźne niższe, niż w złotówkach. Leasing na samochód premium w euro jest świetnym rozwiązaniem dla firm zarabiających w euro, ponieważ nie ponoszą ryzyka kursowego. Więcej na temat leasingu w euro piszemy we wpisie Leasing w euro.

Ponadto pomagamy w uzyskaniu leasingu w euro firmom, które jeszcze nie zarabiają w euro, ale mogą zacząć po uruchomieniu leasingu. W taki sposób zorganizowaliśmy leasing Ferrari Portofino.

Łatwo dostać leasing na samochód premium

Uzyskanie leasingu na samochód premium jest dość proste. Okazujesz dane z dowodu osobistego i informacje o samochodzie, wypełniasz krótki wniosek leasingowy. Przy większych kwotach dołączasz również dokumenty finansowe.

Ocena leasingu nowych samochodów następuję najczęściej w ścieżkach uproszczonych. To oznacza szybką odpowiedź leasingodawcy i mało dokumentów do leasingu.

Leasing a komornik

Z kolei osoby mające na karku komornika mogą jeździć dobrym samochodem bez obaw, że zostanie zabrany. W trakcie leasingu pojazd jest własnością firmy leasingowej.

Komornik może co prawda zająć leasingowany samochód, ale jeśli zgłosisz to szybko leasingodawcy ten wystosuje odpowiednie pismo z żądaniem zwolnienia przedmiotu leasingu z zajęcia. Więcej informacji na temat leasingu i komornika znajdziesz we wpisie Jak leasing chroni majątek przed komornikiem.

Gdy nie jesteś płatnikiem VAT

Warto jeszcze wspomnieć o firmach niebędących płatnikami VAT. Część prowadzą grupy zawodowe ustawowo zwolnione z VAT, przykładowo: lekarze, agenci ubezpieczeniowi czy doradcy kredytowi. Część firmy nieprzekraczające 200 tys. zł przychodu rocznie.

Firmy te nie mogą co prawda skorzystać na odliczeniu VAT od samochodów premium, ale nadal mogą skorzystać ze wszystkich pozostałych wyżej wymienionych korzyści płynących z leasingu. A gdy wykupią pojazd na środki trwałe i chcą go potem przenieść do majątku prywatnego – nie muszą odprowadzać podatku VAT.

Samochody nowe i używane, z Polski i z zagranicy

Kończąc już zagadnienie zalet leasingu samochodów premium wspomnimy, że można leasingować nowe i używane pojazdy (maksymalnie 7-8-letnie). Mogą to być pojazdy krajowe lub zagraniczne, w tym pochodzące z USA. Osoby zainteresowane leasingiem samochodów z zagranicy odsyłamy do wpisu Leasing samochodów sprowadzanych z zagranicy.

Jak widzisz korzyści płynących z leasingu jest mnóstwo, a przecież nie wymieniliśmy wszystkich. Właśnie dlatego większość samochodów premium jest branych w leasing.

Auta premium – leasing czy gotówka?

Dobrze prosperujące firmy mogą sobie pozwolić na zakup samochodów premium za gotówkę. Czy majac wolną gotówkę na zakup samochodu warto rozważyć leasing?

Sądzimy, że tak. Głównymi powodami są:

  • szybsze ujęcie pojazdu w kosztach firmy (2-3 lata w leasingu vs. 5 lat amortyzacji przy zakupie gotówkowym),
  • wyższy, niż 150 000 zł limit kosztów dzięki zastosowaniu wysokiego wykupu,
  • łatwość w odliczaniu 100% VAT od dużej części kapitału z krótkim czasem użytkowania pojazdu tylko na użytek firmowy bądź z tytułu wykupu.

Kiedy kupić samochód premium za gotówkę zamiast w leasingu?

Przykładowo wtedy, gdy kupujesz używany, np. 2-letni samochód za 200 tys. zł brutto i chcesz nim jeździć dłużej, niż trwa leasing. Kupując za gotówkę zamortyzujesz pojazd w 2,5 roku. Pieniądze zaoszczędzone na odsetkach i opłatach leasingowych będą większe, niż korzyści z wysokiego wykupu.

Oczywiście każdą sytuację należy rozpatrywać indywidualnie. Możemy podpowiedzieć, co będzie korzystniejsze w Twoim przypadku.

leasing samochody premium

W leasingu samochodów premium ważne jest doradztwo

Dlaczego to ważne pokażemy na przykładzie leasingu Porsche Cayman GTS dla jednego z naszych klientów. Na początku 2022r zakupił nowe Porsche w niemieckim salonie za gotówkę, sprowadził do Polski i chciał wyleasingować zwrotnie. Cena do leasingu wynosiła 593 tys. zł brutto (FV VAT 23%).

Interesował go leasing na 5 lat z 45% opłaty wstępnej i wykupem do 10 tys. zł. Otrzymał też taką ofertę od swojego dotychczasowego leasingodawcy.

Znajoma zasugerowała kontakt z nami w celu sprawdzenia czy oferta jest dobra. Sprawdziliśmy i cenowo była super. Zapytaliśmy dlaczego interesują go takie właśnie warunki leasingu.

Okazało się, że prowadził firmę w formie JDG. Szukał taniego leasingu z niską ratą i miał zamiar zaliczyć wykup w koszty jednorazowo. Następnie planował sprzedaż samochodu córce, która również prowadziła działalność.

Wskazaliśmy na korzyści podatkowe płynące z wysokiego wykupu. Zaproponowaliśmy leasing na 4 lata z 30% wykupu. A to tylko jedna z rzeczy, którą podpowiedzieliśmy. Sam koszt leasingu był nieco wyższy, niż w wariancie obliczonym przez leasingodawcę klienta. Lecz dzięki naszym wskazówkom przedsiębiorca odliczy podatkowo o 61 tys. zł. więcej, niż w początkowym zamyśle. To z nawiązką zrekompensowało nieco wyższy koszt leasingu.

Przedstawiciel dotychczasowego leasingodawcy klienta albo nie wiedział, jak wycisnąć podatkowo więcej z leasingu, albo nie dbał o to i próbował konkurować wyłącznie ceną leasingu. My również zwracamy uwagę na koszt leasingu, ale patrzymy całościowo na transakcję i dążymy do maksymalizacji korzyści stawiając się na miejscu klienta.

Dlatego uważamy, że doradztwo w leasingu samochodów premium jest ważne. Jeżeli również tego oczekujesz koniecznie się do nas odezwij.

CIT estoński a leasing na samochód premium

Omawiając zagadnienia związane z leasingiem samochodów premium trzeba też wspomnieć o CIT estońskim. CIT ten jest dedykowany spółkom zoo, komandytowym, akcyjnym, komandytowo-akcyjnym oraz prostym spółkom akcyjnym. W tej formie opodatkowania nie ma ograniczeń w amortyzacji samochodów (brak limitu kosztów 150 000 zł).

W zależności od trybu użytkowania (firmowo lub do celów mieszanych) „księgujesz w koszty*” 50% lub 100% wydatków na samochód, bez ograniczeń kwotowych. To samo dotyczy leasingu.

Kupując auto za milion złotych ujmiesz w kosztach firmy połowę lub całość tej kwoty! To rozwiązanie nie ma sobie równych na polskim rynku. Im droższy samochód, tym większe korzyści w CIT estońskim. Więcej o CIT estońskim, jego zaletach i wadach w kontekście leasingu piszemy we wpisie Leasing w CIT estońskim.

Upraszczamy, bo zamiast ksigować w koszty w CIT estońskim pojawia się pojęcie ukrytych zysków, czyli odpowiednik NKUP-ów. Więcej informacji w podlinkowanym powyżej wpisie.

Parametry leasingu samochodu premium

.

Leasing na samochód premium – oferta Leason

Szukasz dobrej oferty leasingu na samochód premium? Oczekujesz doradztwa w tym zakresie?

W takim razie czekamy na Twój kontakt.

Nasza oferta:

Leasing samochodów

Kredyt samochodowy

Ubezpieczenie GAP

Ubezpieczenia komunikacyjne OC AC NNW.

Ponadto oferujemy:

Leasing maszyn

Leasing urządzeń

.

Wpisy powiązane tematycznie:

Leasing w działalności jednoosobowej

Leasing w spółce zoo

Wykup z leasingu – jak to zrobić dobrze?

Leasing a faktura vat marża – jaki leasing wybrać?

Leasing przy zakupie samochodu od osoby prywatnej

Poprzedni post

Leasing w euro czy w złotówkach?

Następny post

Po czym poznać dobrego doradcę leasingowego?