Leasing w euro czy w złotówkach? – zastanawia się przedsiębiorca planujący wzięcie leasingu. Kiedy leasing w euro się opłaca?

Leasing w euro

Nominalnie leasing w euro jest tańszy od leasingu złotówkowego.

Dlaczego? W umowie leasingowej na koszt odsetek składa się marża leasingodawcy oraz stopa procentowa. Ponieważ stopy procentowe dla euro wynoszą -0,55% (Euribor 1M), a stopa procentowa w złotówkach 5,97% (Wibor 1M, stan na dzień 02.06.2022), leasing w euro jest wyraźnie niżej oprocentowany, a przez to tańszy.

Dla aktualnych poziomów stóp procentowych w Polsce i strefie euro, w skali 5 lat różnice sięgają nawet 15% wartości przedmiotu leasingu. Patrząc na sumę kosztów leasing w euro jest nawet 3 razy tańszy, niż leasing w złotówkach. Kolejne podwyżki stóp procentowych w Polsce jeszcze zwiększają tą różnicę.

Do tego gdy kupujesz i leasingujesz przedmiot w euro, nie ponosisz kosztów przewalutowania. Przy przeliczeniu z euro na złotówki zwykle musisz liczyć się z mniejszym lub większym spreadem.

Jak na razie wszystko wskazuje na leasing w euro.

złotówki czy euro

Czy leasing w euro jest dostępny dla każdego?

Leasing w euro dedykowany jest firmom mającym przychody w euro. A więc przede wszystkim eksporterom oraz firmom transportowym lub firmom świadczącym usługi na rzecz zagranicznych kontrahentów. Firmy te zarabiają bowiem w euro i nie ponoszą ryzyka walutowego, jeśli kurs nagle wzrośnie.

Z leasingu w euro mogą skorzystać również firmy z niewielką sprzedażą w walucie. W ich przypadku czasami jest to jednak „ruletka”. Jeśli muszą kupić walutę na rynku żeby zapłacić ratę, a kurs euro wzrośnie – stracą. Gdy spadnie – zyskają.

Niektórzy przedsiębiorcy świadomie wybierają leasing w euro, pomimo ryzyka walutowego, np. kiedy kurs euro stoi wysoko. Historycznie „wysoko” oznaczało 4,35-4,40 zł za 1 euro lub wyżej. W 2022r za wysoki kurs można przyjąć powyżej 4,7 zł za 1 euro.

Wymogi leasingodawców

Część leasingodawców zapyta o procent przychodów w euro. Jeśli firma nie ma na przykład 20-30% sprzedaży w tej walucie – oferują wyłącznie leasing w złotówkach. Niektórzy proszą dodatkowo o udokumentowanie wpływów w euro, np. poprzez okazanie wpływów na rachunek bankowy.

Dla przedsiębiorców bez zarobków w walucie zostaje leasing złotówkowy. To konserwatywne podejście ma sens, gdyż po 2008r wiele firm straciło przez leasingi i kredyty w euro, frankach czy jenach po gwałtownych wzrostach kursów tych walut.

Leasing euro, gdy firma nie zarabia w euro

Leasing w euro otrzyma firma, która oświadczy na wniosku leasingowym, że ma przychody w tej walucie. Większe firmy moga otrzymać taki leasing nawet pomimo braku wpływów w euro.

W niektórych firmach leasingowych można też otrzymać leasing w euro, gdy nie zarabiamy w euro. Wtedy trzeba napisać oświadczenie, że w trakcie leasingu będziemy zarabiać w euro a miesięczne wpływy będą wyższe, niż raty leasingu.

Przykładowo w ten sposób pomogliśmy uzyskać leasing na Ferrari Portofino za 1,057 mln zł brutto. Przedsiębiorca miał dotychczas 100% przychodów w PLN, ale po wzięciu leasingu zamierzał rozliczać się z częścią kontrahentów w euro. Przygotowaliśmy wspólnie stosowny opis jego sytuacji i zorganizowaliśmy leasing w euro. Co ciekawe leasingodawca klienta, obsługujący go od lat, odmówił udzielenia leasingu w euro.

Przy krótkim np. 3-letnim leasingu różnice w sumie opłat leasingowych w euro i w złotówkach są kilkuprocentowe, być może niewarte potencjalnego ryzyka walutowego. Przy 5-letnim leasingu rosną do kilkunastu procent.

Reasumując – jeśli masz spore przychody w euro to warto leasingować w euro. Jeśli nie – wybierz złotówki.

Przewalutowanie leasingu. Czy w trakcie leasingu w euro można zmienić walutę na PLN?

Zmiana waluty w trakcie umowy leasingu operacyjnego w kilku firmach leasingowych jest możliwa, w większości nie jest. Tam, gdzie jest to możliwe zmiana wiąże się z płatnym aneksem do umowy (koszt kilkuset złotych) a przewalutowanie odbywa się po nienegocjowanym kursie tabelarycznym banku leasingodawcy.

Możemy też spotkać opłatę wyrażoną procentowo: 0,5% salda, nie mniej niż 1 tys. zł i nie więcej, niż 3 tys. zł. Przewalutowanie z euro na złote może, ale nie musi wymagać zgody działu ryzyka. Przewalutowanie z PLN na EUR wymaga akceptacji działu ryzyka i jest rozpatrywane indywidualnie.

Marża na umowie pozostaje bez zmian. Jeśli zamierzasz starać się o leasing, obecnie masz wpływy w euro, ale nie jesteś pewien czy tak będzie w przyszłości i możliwość zmiany waluty w trakcie leasingu jest dla ciebie istotna – poinformuj nas o tym na etapie składania zapytania ofertowego.

Dzięki temu dobierzemy leasingodawcę odpowiedniego do tego zadania, bo większość firm leasingowych nie dokonuje przewalutowań w trakcie spłaty.

lizing w euro

Leasing w euro gdy przedmiot leasingu sprzedawany jest w złotówkach lub dolarach

Interesuje cię finansowanie w euro a przedmiot wyceniany jest w dolarach lub złotówkach? W tym celu trzeba dokonać przewalutowania.

Może tego dokonać sprzedawca lub firma leasingowa. Warto porównać kursy przeliczeń w obu źródłach, gdyż koszt spreadu może wynieść nawet 2-3% ceny przedmiotu leasingu, gdy odbywa się po kursach tabelarycznych banków.

Ze strony firm leasingowych przy kwotach powyżej 300 tys. zł  możesz liczyć na kurs negocjowany, 3-4 grosze ponad kurś średni NBP. U większych sprzedawców maszyn wielokrotnie widzieliśmy przeliczenia po kursach średnich NBP, czyli bezkosztowo. Z kolei mniejsi sprzedawcy zwykle przeliczają po niekorzystnych kursach tabelarycznych banków.

Problematyczne będzie przeliczenie z dolarów na euro przez firmę leasingową. Najpierw bowiem przeliczy z dolarów na złotówki a następnie ze złotówek na euro. To oznacza podwójne koszty spreadu. W tej sytuacji przeliczenie po kursach tabelarycznych banku sprzedawcy z USD na EUR będzie prawdopodobnie korzystniejsze.

Leasing na stałej czy zmiennej stopie?

Leasingi dostępne są zarówno na stałej i zmiennej stopie procentowej. W PLN i EUR. Wybór zależy m. in. od czasu trwania umowy leasingu oraz twojej tlerancji na ryzyko. Więcej na ten temat, a także o kosztach piszemy w tekście: „Leasing stała stopa procentowa – ile kosztuje? Czy się opłaca?

Ile kosztuje leasing w euro?

Cena leasingu w euro zmienia się wraz ze zmianami stóp procentowych w strefie euro. Ponadto zależy od wysokości pierwszej wpłaty do leasingu (im wyższa tym taniej) i czasu spłaty (im krótsza umowa, tym taniej). Średnio można przyjąć, że za każdy rok leasingu zapłacisz około 1,5 – 2% odsetek (licząc od ceny zakupu przedmiotu leasingu).

Leasing w euro a VAT

Leasing w euro spłacasz w euro (bez przewalutowań), ale tylko w kwocie netto. VAT płaci się w złotówkach przeliczając po kursie średnim NBP z dnia poprzedzającego dzień płatności. Podobna zasada obowiązuje, gdy leasingodawca płaci za przedmiot leasingu w euro do polskiego sprzedawcy.

Na umowie leasingu możesz znaleźć informację o kwocie do amortyzacji do celów rachunkowych wyrażoną w PLN. Ma to znaczenie gdy przedmiotem leasingu jest samochód osobowy, którego cena przekracza 150 000 zł (lub 225 000 zł dla samochodów elektrycznych) i trzeba ustalić współczynnik kosztów, o którym szczegółowo piszemy w tekście Leasing odliczenie VAT PIT ZUS i CIT.

.

Oferta leasingu w euro w Leason

Jeśli szukasz dobrego leasingu to niezależnie od waluty zachęcam do sprawdzenia naszej oferty:

Leasing samochodów >>

Leasing urządzeń i sprzętu >>

Leasing maszyn >>

Doradztwo leasingowe >>

.

Wpisy powiązane tematycznie:

3 sposoby na tani leasing 2022

Zobacz nasz najnowszy film o sposobach na tani leasing i zasubskrybuj nasz kanał na YouTube:

Leasing w działalności jednoosobowej

Jak wybrać dobrą ofertę leasingu?

    4.8/5 - (35 votes)

    Poprzedni post

    3 sposoby na tani leasing w 2022 roku

    Następny post

    Po czym poznać dobrego doradcę leasingowego?