Leasing fabryczny (zwany też leasingiem dilerskim lub vendor leasingiem) cieszy się dużym zainteresowaniem wśród nabywców nowych samochodów osobowych. Handlowcy w salonie kuszą niską ceną finansowania, uproszczonymi do minimum formalnościami i możliwością załatwienia wszystkiego na miejscu. Jednakże jest druga strona medalu leasingu dilerskiego – opłaty dodatkowe oraz obsługa posprzedażowa.

leasing fabryczny

Leasing fabryczny samochodów osobowych

Leasingi dilerskie zawierają dzisiątki tysięcy umów leasingu rocznie. Niektóre z nich należą do największych firm leasingowych w Polsce, choć większość nie publikuje danych o sprzedaży do wiadomości publicznej.

Według danych Związku Polskiego Leasingu w zestawieniu największych firm leasingowych w 2018r Volkswagen Leasing znalazł się na 6 miejscu z wynikiem 45.577 zawartych umów na ponad 5 miliardów złotych (na taką kwotę netto udzielił leasingu na samochody marek Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche). 2018r był ostatnim rokiem, za który VW Leasing opublikował dane.

VW Leasing jest największym leasingodawcą fabrycznym w Polsce. Poza nim do największych należą:

  • Leasys (wcześniej FCA Leasing – Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Iveco),
  • RCI Leasing (Renault),
  • Toyota Leasing (Toyota, Lexus),
  • PSA Finance (Peugeot, Citroen),
  • Mercedes Leasing,
  • BMW Leasing.

Są też marki, które nie mają swojego fabrycznego leasingu, np. Hyundai, Volvo, Mazda czy Tesla. Oferują finansowanie przez bankowe firmy leasingowe.

Leasing fabryczny spotkamy także w przypadku ciągników siodłowych, maszyn rolniczych, maszyn budowlanych czy maszyn przemysłowych, ale w tym wpisie skoncentrujemy się na leasingu samochodów osobowych.

Zalety leasingów fabrycznych

Co przemawia za skorzystaniem z oferty leasingu dilerskiego? Zwykle jeden lub kilka z poniższych czynników:

  • Promocyjny koszt leasingu: 101%, 103% czy 105%, znacznie poniżej rynkowego kosztu finansowania.
  • Szybkość zorganizowania leasingu.
  • Bardzo mało formalności, leasing na oświadczenie o dochodzie.
  • Wygoda – możliwość załatwienia wszystkiego w salonie.
  • Nieco niższa cena zakupu samochodu, niż w finansowaniu zewnętrznym, poza dilerem – to zjawisko nasiliło się od 2022r.
  • Presja czasowa – gdy musisz szybko odebrać samochód albo koniecznie potrzebujesz kosztów na koniec miesiąca/roku i brakuje już czasu.

I to w zasadzie tyle. Jest szybko i tanio, a tanio tylko na pierwszy rzut oka. Zapewne znasz trójkąt niemożliwości, wybierz dwa z trzech:

Źródło: Triget

Wady leasingów dilerskich

Jakie czynniki przemawiają przeciwko leasingowi fabrycznemu? Zwykle jeden lub kilka z poniższej listy:

  • Poza promocją często koszt leasingu jest wyższy, niż dostaniesz na rynku.
  • Czas zorganizowania leasingu w leasingu bankowym jest zbliżony do leasingu dilerskiego.
  • Wysokie koszty dodatkowe zapisane w tabeli opłat i prowizji (więcej opisujemy w dalszej części wpisu).
  • Ubezpieczenie GAP w cenie 2-3 razy wyższej od rynkowej! Czasami nie obejmuje kradzieży.
  • Słaba obsługa posprzedażowa. Przedstawiciel, z którym podpisałeś umowę nie pomoże w rozwiązaniu problemów w trakcie trwania leasingu.
  • Wraz ze wzrostem stóp procentowych wzrasta rata leasingu, ale gdy stopy procentowe spadają – rata pozostaje na niezmiennym poziomie, chyba, że upomnisz się o obniżkę.
  • Niekorzystne zapisy w umowie leasingu w porównaniu z leasingami bankowymi. Naliczanie wysokich kar za błahe sprawy.
  • Wysokie koszty windykacji i niekorzystne rozliczanie umów.
  • Nie ma co liczyć na doradztwo leasingowe.

Tradycyjna tabela opłat i prowizji vs zryczałtowana

Aktualną tabelę opłat i prowizji danego leasingodawcy znajdziesz zwykle na jego stronie internetowej.

W leasingu są dwa rodzaje tabel opłat i prowizji – tradycyjne i zryczałtowane. W tradycyjnych każde zapisane tam zdarzenie (np. zmiana czasu trwania umowy) skutkuje naliczeniem odpowiedniej opłaty.

W zryczałtowanej TOiP znaczna część „typowych zdarzeń” zawiera się w ramach rocznej opłaty zryczałtowanej, w wysokości od 95 zł do 200 zł netto, w zależności od leasingodawcy. Przykładowo – płacisz 195 zł netto rocznie, ale w zamian za to nie ponosisz kosztów rejestracji (przeciętnie 350 zł netto), nie płacisz za zmianę warunków umowy w trakcie jej trwania (wydłużenie, skrócenie, nadpłata) czy zgłoszenie zmiany danych adresowych firmy.

Obecnie dla samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t wiele firm leasingowych stosuje zryczałtowane tabele opłat. Obszerniej na ich temat piszemy w tekście Zryczałtowana tabela opłat w leasingu.

Leasing fabryczny vs. leasing bankowy – koszty dodatkowe

Wybraliśmy 11 najczęściej występujących opłat dodatkowych w leasingu. Dane porównujemy w oparciu o aktualne tabele opłat i prowizji 5 leasingodawców. 3 fabrycznych: VW Leasing, RCI Leasing, Leasys oraz 2 bankowych: Pekao Leasing i Millennium Leasing. Spośród nich VW i Pekao stosują ryczałt (VW 15 zł netto/mc, Pekao 150 zł netto rocznie), pozostali leasingodawcy mają tradycyjne tabele opłat.

1. Koszt rejestracji

Najczęściej rejestracja samochodu w leasingu kosztuje 350 zł netto. Opłata pojawia się zawsze na początku leasingu.

  • Volkswagen Leasing: 450 zł netto.
  • RCI Leasing: 300 zł netto.
  • Leasys: 390 zł netto.
  • Pekao Leasing: 350 zł netto.
  • Millennium Leasing: 350 zł netto.

Najtaniej wychodzi rejestracja w RCI, najdrożej w VW.

2. Opłata za ubezpieczenie zewnętrzne (poza leasingodawcą)

Opłaty z tytułu administrowania obcą polisą komunikacyjną wahają się od 100 do 300 zł netto. Pojawiają się w każdym roku, gdy ubezpieczasz pojazd poza pakietem leasingodawcy. Dlatego ubezpieczamy na zewnątrz (np. w Leason), gdy oszczędności na polisie przekraczają wysokość opłaty.

  • Volkswagen Leasing: 300 zł netto.
  • RCI Leasing: 250 zł netto.
  • Leasys: 199 zł netto.
  • Pekao Leasing: 150 zł netto.
  • Millennium Leasing: 250 zł netto.

Ponownie najwyższą opłatę pobiera VW Leasing.

3. Wydłużenie umowy leasingu

Jeśli chcesz obniżyć ratę, albo dłużej użytkować pojazd w leasingu możesz wydłużyć czas trwania umowy.

  • Volkswagen Leasing: usługa w ramach ryczałtu
  • RCI Leasing: 400 zł netto.
  • Leasys: 1% wartości pocztkowej pojazdu.
  • Pekao Leasing: usługa w ramach ryczałtu.
  • Millennium Leasing: 500 zł netto.

Zdecydowanie najdroższa jest opłata w Leasys. Jeśli leasingujesz pojazd za 200.000 zł opłata za wydłużenie umowy wyniesie 2000 zł. Biorąc pod uwagę stawki za wydłużenie umowy ryczałt wychodzi bardzo korzystnie.

4. Leasing fabryczny – skrócenie leasingu jest drogie

Część osób celowo wybiera długi czas spłaty leasingu, aby mieć niską ratę. Po pewnym czasie chcą skrócić leasing, żeby generować wyższe koszty, albo szybciej wykupić pojazd.

  • Volkswagen Leasing: 2% wartości pocztkowej pojazdu!
  • RCI Leasing: 750 zł netto.
  • Leasys: 1% wartości pocztkowej pojazdu.
  • Pekao Leasing: usługa w ramach ryczałtu.
  • Millennium Leasing: 500 zł netto.

Zdecydowanie najdroższa jest opłata w VW Leasing. Jeśli leasingujesz pojazd za 200.000 zł opłata za skrócenie umowy wyniesie 4000 zł. Jest to zupełnie nierynkowa stawka, horrendalnie wysoka. Pozostałe leasingi fabryczne również pobierają znacznie wyższe opłaty, niż bankowe leasingi. Warto dodać, że bankowe leasingi stosujące ryczałt zawsze skrócą leasing bez dodatkowych kosztów.

5. Nadpłata

Chodzi o jednorazową nadpłatę leasingu, bez równoczesnego skracania umowy.

  • Volkswagen Leasing: usługa w ramach ryczałtu.
  • RCI Leasing: 300 zł netto.
  • Leasys: równowartość utraconych przez Leasys Polska sp. z o.o. korzyści liczonych zgodnie z obowiązującym Harmonogramem Opłat – ile? Nie wiadomo.
  • Pekao Leasing: usługa w ramach ryczałtu.
  • Millennium Leasing: 500 zł netto.

Najdrożej nadpłata wychodzi w Millennium.

6. Uwaga na wcześniejsze zakończenie umowy w leasingu fabrycznym Volkswagena, Audi, Skody, Porsche, Seata, Cupry

Chodzi o sytuację, w której kończysz umowę już teraz.

  • Volkswagen Leasing: 2% wartości pocztkowej pojazdu!
  • RCI Leasing: 750 zł (+ 500 zł dodatkowa kara umowna, płatna na podstawie noty, korygowana po zawarciu nowej umowy w ciągu 1 miesiąca).
  • Leasys: 500 zł (0 zł w przypadku, gdy Klient zawiera nową umowę leasingu w terminie 1 miesiąca).
  • Pekao Leasing: usługa w ramach ryczałtu.
  • Millennium Leasing: 750 zł netto.

Zdecydowanie najdroższa jest opłata w VW Leasing. Jeśli leasingujesz pojazd za 200.000 zł opłata za skrócenie umowy wyniesie 4000 zł. Jest to zupełnie nierynkowa stawka, horrendalnie wysoka.

Co ciekawe – jeśli leasingujesz Audi w ramach Audi Perfect Lease i na koniec leasingu chcesz wykupić auto na własność, zgodnie z tabelą opłat VW Leasing: „Obsługa nabycia przez klienta samochodu po zakończeniu leasingu” kosztuje aż 3% wartości początkowej samochodu! Mówimy o opłacie 12.000 zł dla Audi o wartości początkowej 400.000 zł. Może i miałeś kliencie tani leasing, ale przynajmniej zapłacisz na końcu umowy.

7. Zmiana danych leasingobiorcy

Chodzi o zmianę nazwy, adresu etc.

  • Volkswagen Leasing: usługa w ramach ryczałtu.
  • RCI Leasing: Brak informacji o koszcie zmiany danych adresowych lub nazwy firmy. Zmiana statusu prawnego Korzystającego/Najemcy, zmiana wspólników 300 zł netto.
  • Leasys: 50 zł netto. Zmiana statusu prawnego, zmiany wspólników w s.c. 250 zł netto.
  • Pekao Leasing: usługa w ramach ryczałtu.
  • Millennium Leasing: 95 zł netto.

8. Cesja leasingu

Cesja leasingu może być planowana lub spontaniczna.

  • Volkswagen Leasing: usługa w ramach ryczałtu.
  • RCI Leasing: 900 zł netto (300 zł netto za rozpatrzenie wniosku, gdy nie dojdzie do cesji).
  • Leasys: 2% kapitału pozostałego do spłaty, min. 500 zł netto (250 zł netto za rozpatrzenie wniosku, gdy nie dojdzie do cesji – płaci aktualny korzystający).
  • Pekao Leasing: 0,5% kapitału pozostałego do spłaty, min. 1000 zł netto (300 zł netto za rozpatrzenie wniosku, gdy nie dojdzie do cesji).
  • Millennium Leasing: 1000 zł netto (250 zł netto za rozpatrzenie wniosku, gdy nie dojdzie do cesji).

Jak widać cesja w leasingach bankowych często jest droższa, niż w leasingach fabrycznych. Tutaj mocno na plus wyróżnia się Volkswagen Leasing, który dokonuje cesji w ramach ryczałtu 15 zł netto miesięcznie.

cesja leasingu

9. Fotoradary

Leasingodawcy pobierają opłaty za wskazanie organom ścigania danych leasingobiorcy. Przeciętnie koszty kształtują się na poziomie 50-70 zł netto.

  • Volkswagen Leasing: 50 zł netto.
  • RCI Leasing: 70 zł netto.
  • Leasys: 70 zł netto.
  • Pekao Leasing: 50 zł netto.
  • Millennium Leasing: 100 zł netto.

Tym razem Millennium pobiera najwyższą opłatę, zdecydowanie powyżej średniej rynkowej.

10. Wezwanie do zapłaty

Chodzi o pisemne ponaglenie, gdy leasingobiorca spóźnia się z zapłatą raty leasingu.

  • Volkswagen Leasing: 90 zł netto.
  • RCI Leasing: 50 zł netto.
  • Leasys: maksymalnie równowartość 40 euro dla kwot do 5000 zł; 70 euro dla kwot wyższych niż 5.000 zł, ale niższa niż 50.000 zł; 100 euro dla kwot równych lub wyższych 50.000 zł.
  • Pekao Leasing: 100 zł netto.
  • Millennium Leasing: 60 zł netto pierwsze wezwanie, 85 zł drugie, 105 zł trzecie.

Nie porównujemy kosztów windykacji czy przywrócenia umowy, są jednak wysokie.

11. Zgoda na wyjazd zagranicę – opłaty w leasingu fabrycznym

Zgoda na wyjazd zagranicę to tylko formalność, w większości leasingów wystawiana bezpłatnie.

  • Volkswagen Leasing: usługa w ramach ryczałtu.
  • RCI Leasing: 50 zł netto.
  • Leasys: 50 zł netto.
  • Pekao Leasing: 0 zł.
  • Millennium Leasing: 0 zł.

W leasingu fabrycznym nadal można napotkać na opłaty z tytułu zgody na wyjazdy zagranicę.

Leasing fabryczny a ubezpieczenie GAP

Leasingi dilerskie lubią łączyć promocyjne warunki finansowania z koniecznością wykupienia u nich ubezpieczenia GAP. Koszty tego ubezpieczenia są bardzo często zawyżone, można zapłacić nawet 3 razy więcej, niż na rynku. W efekcie sumując koszty promocyjnego leasingu i GAPu fakturowego koszty całościowe wychodzą porównywalnie z leasingiem bankowym.

Ale to nie wszystko. W przeszłości u dilerów zdarzały się GAPy RTI (fakturowe), 3-letnie (chronią przez 3 lata) dla 4-5-letnich leasingów, spłacane przez cały okres trwania leasingu. Przecież z każdym kolejnym rokiem utrata wartości samochodu od faktury jest większa i wartość odszkodowania z GAP będzie znacznie wyższa w piątym roku, niż np. w trzecim. Czysty absurd.

Ostatnio z kolei pojawił się GAP fakturowy, który działa jedynie przy szkodzie całkowitej. Jeżeli pojazd zostanie skradziony – GAP nie wypłaci odszkodowania.

Ponadto dilerzy prawie zawsze sprzedają GAP spłacany z ratami leasingu. Taki GAP jest powiększony o 23% VAT, z czego leasingobiorca, płatnik VAT, odlicza tylko 1/2 VAT. Kupując ubezpieczenie GAP w Leason możesz wybrać płatność jednorazową, zwolnioną z VAT. W dodatku wykupisz GAP fakturowy w niższej cenie i bez zwyżki za rozłożenie spłaty na raty.

Reasumując – jeśli myślisz o GAP w leasingu fabrycznym – koniecznie poświęć chwilę na analizę zakresu i weryfikację ceny GAPa na rynku.

W Leason również oferujemy GAP Fakturowy w dobrym zakresie i niskiej cenie. Nasz GAP wypłaca odszkodowanie na Twoje konto, a nie do leasingodawcy.

kupuje gap

Leasing dilerski – obsługa zawartej umowy pozostawia wiele do życzenia

W internecie można znaleźć wiele opinii na temat wszystkich firm leasingowych, jednakże odsetek tych negatywnych jest szczególnie wysoki w przypadku leasingów fabrycznych. Internauci piszą, że oferta ogólnie była dobra ale załatwienie prostej sprawy jest uciążliwe, leasingodawca jest nieelastyczny, działa opieszale, że za wszystko naliczane sa dodatkowe, wysokie opłaty a koszty windykacji są horrendalne. Takie opinie nie biorą się z powietrza.

Leasingi fabryczne wykorzystują „magię dilera” – bo przecież w wyborze i zakupie samochodu wybór leasingodawcy to problem drugoplanowy, praktycznie nieistotny. Nie mają kłopotu z dopływem nowych klientów – każdy klient salonu to potencjalny nowy klient do leasingu. Wystarczy przedstawić tanią ofertę finansowania, najlepiej 101-105%, a reszta jest nieważna.

Nie ma zatem motywacji do starań o dobrą obsługę posprzedażową, a z klienta można zedrzeć jeśli chce dokonywać zmian w umowie, miał szkodę całkowita i trzeba rozliczyć umowę lub powinie mu się noga w biznesie i grozi mu windykacja. Zawsze będą kolejni, często nieświadomi zagrożeń klienci.

Ponadto kadra leasingów fabrycznych jest okrojona – sprzedażą zajmują się handlowcy salonowi (stąd częsty brak wiedzy o leasingu) a w centrali pracuje niewiele osób. Skutkuje to brakiem lub długim czasem odpowiedzi na problemy w trakcie leasingu i opieszałym działaniem leasingodawcy.

Czy warto korzystać z leasingu fabrycznego?

Jak widać leasing samochodu w leasingu vendorskim może wiazać się z wieloma bolączkami. Stojąc przed wyborem leasingodawcy zawsze warto porównać oferty z kilku źródeł. Jednakże przed podjęciem decyzji dobrze również zerknąć do tabeli opłat i prowizji preferowanego leasingodawcy i przeczytać umowę, oraz uwzględnić opinie.

Jeśli do oferty leasingu podejdziesz holistycznie (całościowo) i poświęcisz chwilę na analizę i przemyślenie – prawdopodobnie twój wybór padnie jednak na któregoś z dużych leasingodawców bankowych. A my chętnie pomożemy w wyselekcjonowaniu właściwego w twojej sytuacji i znalezieniu dobrej oferty leasingu.

Leasing oferta Leason

Szukasz dobrej oferty leasingu? Oczekujesz doradztwa w tym zakresie?

W takim razie czekamy na Twój kontakt.

Nasza oferta:

Leasing samochodów

Ubezpieczenie OC AC NNW

Ubezpieczenie GAP oferta z rabatem 5%:

kupuje gap

Ponadto oferujemy:

Leasing maszyn

Leasing urządzeń

.

Wpisy powiązane tematycznie:

10 najczęściej popełnianych błędów w leasingu samochodów i maszyn

Leasing odliczenie VAT, PIT, ZUS i CIT – aktualne zasady

5/5 - (5 votes)

Poprzedni post

Ubezpieczenie GAP fakturowy i indeksowy w leasingu 2024

Następny post

Wykup z leasingu od 2024r – jak to zrobić dobrze?

Wyszukaj:

O autorze

Mikołaj Łagowski

Mikołaj Łagowski

Właściciel firmy Leason. Z branżą leasingową związany od 2008r. Wyleasingował 1000+ maszyn oraz linii technologicznych i 700+ samochodów dla klientów z całej Polski.

mikolaj.lagowski@leason.pl Tel. +48 508 747 525

Pon. - Pt. 9:00 - 16:00, Działamy online.

Tagi

audi perfect lease, bmw leasing, caterpillar leasing, cesja leasingu, FCA Leasing, hp leasing, konica minolta leasing, koszty dodatkowe, koszty dodoatkowe w leasingu, kubota leasing, leasing 101%, leasing 102%, leasing 103%, leasing 104%, leasing 105%, leasing audi, leasing bmw, leasing dacia, leasing dilerski, leasing fabryczny, leasing fabryczny tbi, leasing ford, leasing hyundai, leasing john deere, leasing kia, leasing mazda, leasing mercedes, leasing od dilera, leasing opel, leasing porsche, leasing skoda, leasing toip, leasing toyota, leasing volvo, leasys, lizing dilerski, lizing fabryczny, mercedes leasing, nadpłata leasingu, opłata za fotoradary, opłaty dodatkowe, opłaty dodatkowe leasing, psa finance, psa leasing, rci leasing, rejestracja, scania finance, skrócenie leasingu, tabela opłat i prowizji, toyota leasing, ubezpieczenie zewnętrzne, vendor leasing, vfs, Volkswagen Leasing, Volvo financial services, vw leasing, wcześniejsza spłata leasingu, wezwanie do zapłąty leasing, wydłużenie leasingu, zgoda na wyjazd zagranicę leasing, zmiana danych leasingobiorcy,