Koszty dodatkowe w leasingu ujęte są w tabelach opłat i prowizji (TOIP) leasingodawców. Niektórzy z nich wprowadzili zryczałtowane opłaty roczne i zlikwidowali większość tradycyjnych opłat. Czy jest to korzystniejsze od standardowych tabeli opłat?
W Polsce jako pierwszy zryczałtowaną tabelę opłat wprowadził Getin Leasing w lipcu 2015r. Obecnie stosuje ją 5 leasingodawców.
Dlaczego wprowadzono zryczałtowane tabele opłat?
Część leasingodawców zrobiła z tabeli opłat sposób na zarabianie – oferowali tani leasing (co napędzało sprzedaż), ale przesadzali z wysokością opłat dodatkowych (na czym zarabiali). Przedsiębiorcy chcieli zmian. Wprowadzenie stałej opłaty rocznej do umowy leasingu pozwoliło pokryć koszty obsługi poleasingowej w umiarkowanej cenie.
Jak to działa?
Płacisz stałą roczną opłatę – od 95 zł do 195 zł netto w zależności od leasingodawcy. W zamian znika większość opłat stosowanych w tradycyjnych tabelach opłat.
Co zawiera się w cenie zryczałtownej TOIP?
-zmianę danych adresowych
-fotoradary – wskazanie krajowym organom kto jest użytkownikiem pojazdu
-zmiany harmonogramu spłat (skrócenie, wydłużenie i in.)
-zgodę na użytkowanie przedmiotu leasingu przez osoby trzecie
-czynności w wydziale komunikacji (czasami z wyjątkiem rejestracji)
-większość pozostałych opłat
Czego nie zawiera?
-czasami kosztu rejestracji pojazdu (ok 350 zł netto)*
-opłat związanych z nieterminową płatnością rat oraz windykacją
-opłaty za ubezpieczenie własne, zawarte poza leasingodawcą
-opłaty za cesję umowy (czasami jednak jest zawarta w ramach ryczałtu)
* – 2 leasingodawców w ramach ryczałtu zawarło koszty rejestracji pojazdu, 3 nie.
Kiedy zryczałtowana tabela opłat i prowizji jest opłacalna?
Gdy masz zamiar dokonać zmiany w umowie w trakcie jej trwania – zmienić siedzibę firmy, wydłużyć/skrócić leasing.
Gdy dużo jeździsz i często łapią cię fotoradary.
Gdy bierzesz krótki, 2-3-letni leasing a w ramach ryczałtu zawarty jest tez koszt rejestracji pojazdu. Wtedy sam ten koszt rekompensuje opłatę za pierwsze 2 lata.
Generalnie jest to ciekawa opcja dla leasingu pojazdów, z którymi wiąże się większa ilość opłat dodatkowych. Przy leasingu maszyn ilość „zdarzeń” w trakcie umowy jest zwykle mniejsza i wtedy taka opłata stanowi po prostu dodatkowy koszt. Zresztą zazwyczaj leasingodawcy sami ograniczaja zryczałtowane TOiP do samochodó o DMC do 3,5t. Podobnie przy długim (5-letnim i dłuższym) leasingu koszty ponoszone na przestrzeni lat są znaczące.
Szukasz leasingu? Poznaj naszą:
ofertę leasingu samochodów >>:
26 sierpnia 2019