Leasing samochodów kolekcjonerskich i zabytkowych jest rzadko wykorzystywany przez polskich przedsiębiorców. Samochody kolekcjonerskie kosztują dużo i dobrze trzymają wartość, ale ze względu na wiek większość leasingodawców wyklucza je ze swojej oferty finansowania. Mimo to z naszą pomocą można wyleasingować samochód kolekcjonerski, jak również sfinansować pojazd zabytkowy. Szczegóły poniżej.

leasing samochodów kolekcjonerskich i zabytkowych

Leasing samochodów kolekcjonerskich i zabytkowych – poradnik leasingobiorcy

Co to jest samochód kolekcjonerski?

Przez pojazd kolekcjonerski w leasingu mamy na myśli dowolny używany samochód cechujący się niską utratą wartości lub (po przekroczeniu pewnego wieku) wręcz zyskujący na wartości z czasem. Wiek pojazdu może wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu lat. Taki pojazd nie jest samochodem zabytkowym (nie posiada żółtych tablic rejestracyjnych).

Dobra wiadomość jest taka, że auta kolekcjonerskie można leasingować.

Co to jest samochód zabytkowy?

Samochody zabytkowe są wpisane do rejestru pojazdów ruchomych lub figurują w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Mają żółte tablice rejestracyjne. Samochód zabytkowy musi spełniać kilka warunków:

  • wiek minimum 25 lat
  • jego produkcja zakończyła się min. 15 lat temu
  • posiada min. 75% oryginalnych części

Konserwator może wpisać do rejestru zabytków również młodszy samochód, jeśli wyróżnia sie czymś szczególnym (np. sukcesami w wyścigach).

Do znanych przykładów pojazdów zabytkowych należą m. in. Ford Mustang, Shelby Cobra, Porsche 911, BMW E9, Mercedes-Benz SL czy Bugatti Royale. Z Polski: Warszawa, Syrena 100 czy Fiat 126p, czyli maluch.

Samochody zabytkowe można sfinansować wyłącznie pożyczką leasingową, o przyczynach piszemy w dalszej części tekstu.

1

Leasing na samochód kolekcjonerski

Ceny zakupu samochodów kolekcjonerskich są wysokie, dlatego leasing jest naturalną potrzebą dla części kupujących, którzy nie chcą lub nie mogą wykłożyć całej kwoty na raz.

Jeśli pojazd kolekcjonerski ma kilka lat to oferta finansowania leasingodawców jest szeroka. Im starszy rocznik, tym mniejsze grono leasingodawców zainteresowanych udzieleniem leasingu. 

Leasing na samochód kolekcjonerski 10-letni i starszy to rozwiązanie dosyć niszowe na rynku. Wartość pojazdu oczywiście ma znaczenie, ale leasing udzielany jest po wnikliwej ocenie leasingobiorcy. Jeśli jest to firma z długą historią działalności, osiągająca wysokie dochody, mająca wysoką zdolność leasingową – otrzyma leasing.

Z kolei firmy z krótka historią, niskimi dochodami albo niską punktacją w BIK nie dostaną leasingu.

Standardowy czas spłaty leasingu pojazdu kolekcjonerskiego wynosi od 2 do 5 lat

Leasing możesz spłacać w złotówkach lub w euro. Do dyspozycji jest zmienna oraz stała stopa procentowa.

1

Leasing samochodów kolekcjonerskich – dlaczego warto?

Leasing pojazdów kolekcjonerskich jest korzystny z wielu powodów, oto niektóre z nich:

  • możliwość szybkiego zaliczenia pojazdu w koszty firmy. W leasingu operacyjnym ujmiesz zakup w kosztach nawet w ciągu 2 lat. Znaczną część wartości pojazdu możesz wrzucić w koszty już w ciągu 1 lub 2 miesięcy. Zastanawiasz się jak to zrobić? Sprawdź jak wrzucić samochód w koszty na koniec roku;
  • z każdej raty odliczysz 50% VAT, kwotę netto + 1/2 VAT zaliczysz w koszty firmy (do 150.000zł)
  • nie obniża zdolności kredytowej. Leasing ujęty jest w kosztach firmy. Jeśli w najbliższym czasie planujesz inwestycje z użyciem kredytów bankowych, leasing nie wpłynie na Twoje plany,
  • możliwość załatwienia formalności w ciągu 1-2 tygodni,
  • obniża wysokość płaconych podatków,
  • możliwość regulowania rat o różnej wysokości w sezonie i poza nim. Ma to szczególne znaczenie dla firm, prowadzących działalność sezonową;
  • prostsze i szybsze procedury przyznania leasingu, niż w bankach,
  • proste zabezpieczenia – pojazd pozostaje własnością leasingodawcy, dodatkowo podpisujesz weksel in blanco,
  • to jedno z najtańszych źródeł finansowania na rynku,
  • leasing chroni majątek przed komornikiem.

leasing samochód kolekcjonerski

1

Finansowanie samochodów zabytkowych

Samochody zabytkowe podlegają ochronie konserwatorskiej. Leasingodawcy nie chcą mieć z tym do czynienia. Dlatego nie zgadzają się na finansowanie aut zabytkowych w formie leasingu, w którym są właścicielem finansowanych pojazdów.

W pożyczce leasingowej sytuacja jest odwrotna: pożyczkobiorca od początku jest właścicielem auta i to na nim spoczywają wszelkie obowiązki związane z konserwatorem zabytków i wydziałem komunikacji.

Z punktu widzenia firmy leasingowej samochód zabytkowy nie stanowi dobrego zabezpieczenia transakcji. Ocena wniosku, podobnie jak w leasingu samochodów kolekcjonerskich, opiera się na wynikach i historii pożyczkobiorcy. Jeśli nie budzą zastrzeżeń – można liczyć na przyznanie pożyczki.

Wymagany jest wkład własny w wysokości min. 10-20%.

Standardowy czas spłaty wynosi od 2 do 5 lat.

Jest wysoce prawdopodobne, że wymogiem udzielenia pożyczki bedzie wykupienie całorocznego pełnego pakietu ubezpieczenia pojazdu.

1

Zalety i wady posiadania samochodu zabytkowego

Zalety posiadania aut zabytkowych:

  • Nie trzeba mieć całorocznego ubezpieczenia OC (w przypadku zakupu za gotówkę), wystarczy okresowe – wykupujesz wtedy gdy jeździsz,
  • Badanie techniczne wykonujesz tylko raz i jest ważne bezterminowo,
  • Samochód wpisany na listę zabytków osiąga zwykle wyższą wartość na rynku, niż jego odpowiednik niebędacy zabytkiem,
  • Żółte tablice rejestracyjne.

Wady posiadania aut zabytkowych:

  • Konieczny wpis do rejestru zabytków,
  • Do naprawy potrzebne są oryginalne części (co najmniej w 75%),
  • Wszelkie naprawy wymagają zgody konserwatora,
  • Nie można dostać indywidualnych tablic rejestracyjnych,
  • Bez regularnego przeglądu nie można wykorzystywać pojazdu do celów zarobkowych.

1

Leasing samochodów kolekcjonerskich – wymagane dokumenty

Dokumenty do leasingu. Aby otrzymać leasing na samochód kolekcjonerski, trzeba przedstawić:

  • wypełniony wniosek leasingowy,
  • fakturę pro forma lub ofertę zakupu wraz ze specyfikacją techniczną + dowód rej. + zdjęcia
  • wyniki finansowe za ubiegły i bieżący rok obrachunkowy
  • opisać działalność i cel zakupu

Czasami potrzebne są również dokumenty dodatkowe, np. wykaz środków trwałych.

Po ocenie wniosku trzeba jeszcze zlecić wycenę do leasingu. Powinien ją wykonać rzeczoznawca specjalizujący się w wycenie zabytków i pojazdów koelkcjonerskich.

W operacie muszą się znaleźć:

  • ocena stanu technicznego pojazdu,
  • ocena stopnia oryginalności,
  • oszacowanie wartości,
  • obszerna i dokładna dokumentacja fotograficzna.

Rzeczoznawca powinien mieć wpis na listę ministra i na listę Generalnego Konserwatora Zabytków.

1

Warunki leasingu samochodu kolekcjonerskiego

1

Leasing samochodów kolekcjonerskich i zabytkowych – pomocne linki

Ogólne informacje o leasingu pojazdów:

Leasing samochodów kolekcjonerskich a podatki:

Procedury i koszty dodatkowe:

.

Oferta na leasing pojazdów kolekcjonerskich Leason

Szukasz dobrego leasingu na pojazd klasyczny? Sprawdź naszą ofertę:

Leasing samochodów

Leasing maszyn

Leasing urządzeń i sprzętu

Ubezpieczenie GAP oferta z rabatem 5%:

kupuje gap

Ubezpieczenie OC AC NNW

lub skontaktuj się z nami wypełniając formularz kontaktowy na dole strony.

1

Wpisy powiązane tematycznie:

    5/5 - (8 votes)

    Poprzedni post

    Leasing wyposażenia biura i sklepu

    Następny post

    Pożyczka pod dotacje jako źródło finansowania projektów z dofinansowaniem unijnym

    Wyszukaj:

    O autorze

    Mikołaj Łagowski

    Mikołaj Łagowski

    Właściciel firmy Leason. Z branżą leasingową związany od 2008r. Wyleasingował 1000+ maszyn oraz linii technologicznych i 700+ samochodów dla klientów z całej Polski.

    mikolaj.lagowski@leason.pl Tel. +48 508 747 525

    Pon. - Pt. 9:00 - 16:00, Działamy online.