Leasing samochodów sprowadzanych z zagranicy stanowi istotną część polskiego rynku leasingu pojazdów. Jakie są zasady leasingu sprowadzonego pojazdu?

Na co zwrócić uwagę przy leasingu auta z zagranicy? Co z podatkiem VAT? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Zobacz nasz najnowszy film o leasingu samochodów z zagranicy i zasubskrybuj nasz kanał na YouTube:

Leasing samochodów z zagranicy – poradnik

.

Ile pojazdów sprowadzamy do Polski?

Polacy na potęgę kupują auta z zagranicy. Według danych publikowanych przez Samar:

  • w 2018 i 2019r sprowadziliśmy po około milion samochodów,
  • w 2020r prawie 850 tys.
  • w 2021r 936 tys.
  • w 2022r 772 tys.
  • w 2023r 806 tys.

Dla porównania sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniosła:

  • w 2018 – 600 tys.
  • w 2019 – 625 tys.
  • w 2020 – 488 tys.
  • w 2021 – 520 tys.
  • w 2022 – 482 tys.
  • w 2023 – 540 tys.

Z jakich krajów sprowadzamy samochody?

Najczęściej sprowadzamy samochody z Niemiec, w 2023r 422 tys. samochodów zaimportowaliśmy od naszego zachodniego sąsiada. Następnie z:

  • Francji (93 tys.),
  • Belgii (57 tys.),
  • Stanów Zjednoczonych (46 tys.),
  • Holandii (43 tys.),

W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Szwecja, Włochy, Dania, Austria i Szwajcaria.

Najpopularniejsze importowane marki samochodów w 2023r to:

  1. Volkswagen (75 tys.),
  2. Ford (71 tys.)
  3. Opel (69 tys.),
  4. Audi (64 tys.),
  5. BMW (47 tys.),
  6. Renault (37 tys.),
  7. Peugeot (36 tys.),
  8. Mercedes (33 tys.),
  9. Citroen (29 tys.),
  10. Toyota (28 tys.).

92% sprowadzonych samochodów to auta osobowe. Średni wiek samochodów sprowadzonych do Polski w 2023r przekraczał 13 lat.

Najczęściej sprowadzane modele to: Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf.

.

Leasing samochodów z zagranicy a ich wiek

Z punktu widzenia leasingodawców większość importowanych samochodów jest za stara na leasing. Leasingują bowiem auta używane nie starsze niż 7-8-letnie.

Oferta większości zakłada maksymalny wiek samochodu na koniec leasingu na 8-10 lat, nielicznych na 12 lat. Starsze samochody można finansować pożyczką leasingową lub wziąć w leasing w małych firmach leasingowych, gdzie koszty leasingu będą wysokie.

Biorąc jednak pod uwagę dodatkowe koszty związane z leasingiem, a w szczególności konieczność opłacania ubezpieczenia AC, niewielu klientów decyduje się na leasing 10-letnich i starszych pojazdów.

Używane pojazdy są wyceniane. Część firm leasingowych dokona wyceny bezkosztowo, w oparciu o model, przebieg i wyposażenie. Pozostałe zlecą wycenę rzeczoznawcy i kosztami obciążą leasingobiorcę. Koszt takiej wyceny wynosi zwykle 250-400 zł netto.

.

Czy firmy leasingowe zapłacą za auto do zagranicznego sprzedawcy?

Możliwość płatności przez leasingodawcę zagranicę zależy od tego, kto jest sprzedawcą samochodu.

Nieco upraszczając można przyjąć założenie, że firmy leasingowe mogą zapłacić do autoryzowanego dealera danej marki i zazwyczaj chodzi o zakup nowego samochodu albo demonstracyjnego.

Istnieje także możliwość leasingu używanego samochodu, wtedy wyjątkowo firma leasingowa płaci do dealera, a rejestruje pojazd dopiero po sprowadzeniu go do Polski. Przy zakupach krajowych kolejność jest odwrotna.

Jeśli leasingodawca ma płacić do zagranicznego dilera samochodów to warto wiedzieć o kilku czynnikach:

  • Kaucja na VAT – Sprzedawca prawdopodobnie poproszi o zapłatę VATu (kaucja). Zwróci go na konto po tym jak leasingodawca zapłaci za pojazd, prześle potwierdzenie zapłaty akcyzy w Polsce, pojazd będzie zarejestrowany i ubezpieczony. Środki mogą być zablokowane przez około miesiąc.
  • Konieczne będzie wykupienia ubezpieczenia pojazdu na czas transportu (pojazdu w transporcie) z cesją na firmę leasingwą – nie przejdzie polisa firmy transportowej.
  • Leasingobiorca organizuje transport do Polski we własnym zakresie.
  • Procedura importu może zająć kilkanaście dni.
  • Pojawi się opłata importowa, zgodnie z tabelą opłat leasingodawcy. Najczęściej są to opłaty rzędu 0,5-1% ceny pojazdu, nie mniej niż 1000-2000 zł netto.

Firmy leasingowe nie zapłacą zagranicę, gdy sprzedawcą jest:

  • komis,
  • broker samochodowy,
  • firma użytkująca pojazd,
  • osoba prywatna,

a większość importowanych samochodów pochodzi z takich właśnie źródeł.

.

Sposoby na leasing samochodów z zagranicy

Są 3 sposoby na leasing samochodu sprowadzanego z zagranicy:

  1. Leasing samochodów bezpośrednio od zagranicznego sprzedawcy (jeśli jest nim dealer danej marki, zwykle nowe samochody, dotyczy to też aut ciężarowych).
  2. Leasing pojazdu od polskiej firmy sprowadzającej auto do kraju na zlecenie, która potem sprzedaje je firmie leasingowej.
  3. Samodzielny zakup pojazdu z własnych środków z szybką odsprzedażą do leasingodawcy (leasing zwrotny). Najczęściej pojazd kupiony jest na firmę, ale zdarza się, że właściciel kupuje samochód jako osoba prywatna, a potem chce go wziąć w leasing na swoją działalność gospodarczą lub spółkę.

Opcja nr 2 jest najdroższa (ponieważ dojdzie wynagrodzenie firmy pośredniczącej w transakcji), ale jest też najczęściej stosowana.

Zdecydowana większość zapytań o auta z zagranicy dotyczy leasingu używanych samochodów spoza salonów, dlatego też w dalszej części wpisu skupimy się na nich.

.

Na co zwrócić uwagę przy leasingu samochodu z zagranicy?

Niezależnie od sposobu leasingu auto z zagranicy powinno być przygotowane do rejestracji, to znaczy:

  • przejść badania techniczne,
  • mieć opłaconą akcyzę
  • przetłumaczone dokumenty.

Nie musi być zarejestrowane w Polsce. A jeżeli jest to rejestracja przez leasingodawcę będzie możliwa dopiero, gdy auto ma stały dowód rejestracyjny.

Istotne jest udokumentowanie zakupu i płatności do zagranicznego sprzedawcy. Płatność powinna nastąpić przelewem.

Nie zalecamy płatności gotówkowej, ale jeśli nie ma innej możliwości koniecznie trzeba zadbać o dokument od sprzedającego potwierdzający otrzymanie gotówki. W przeciwnym razie leasingodawca uzna, że nie doszło do zakupu i odmówi leasingu na ten samochód.

Zlecając firmie zewnętrznej zakup i sprowadzenie samochodu do Polski to na niej będą spoczywać formalności z przygotowaniem auta do rejestracji. Można także ująć koszt tych „formalności” w cenie samochodu.

Zwykle auta kupowane są na terenie Unii Europejskiej. Zakup jest bez VAT (wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru) i bardzo często polski sprzedawca wystawia potem FV VAT marża.

Na tej fakturze nie ma VATu w cenie samochodu i dlatego z przyczyn podatkowych decydując się na leasing wybieramy leasing finansowy. Szerzej wyjaśniamy to zagadnienie we wpisie o leasingu samochodu sprzedawanego na FV VAT marża. Rozsądną alternatywą dla leasingu finansowego jest też pożyczka leasingowa.

Jeżeli jednak sprzedawca wystawi fakturę z 23% VAT  – wtedy wybieramy leasing operacyjny. Przeczytaj więcej o różnicach pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym.

.

Gdy kupisz auto zagranicą osobiście i chcesz refinansować leasingiem

Leasing samochodu wiąże się z koniecznością wystawienia FV sprzedaży na leasingodawcę. Jeśli nie zajmujesz się handlem samochodami i jesteś płatnikiem VAT to zwykle taka faktura zawiera 23% VAT (mimo, że auto na terenie UE kupujesz bez VATu).

Innymi słowy powiększasz kwotę zakupu o VAT, a w trakcie leasingu prawdopodobnie odliczysz tylko 1/2 VAT.

Aby tego uniknąć możesz wybrać refinansowanie auta pożyczką leasingową zamiast leasingiem. W tej ofercie otrzymasz pieniądze pod zastaw samochodu, ale nie sprzedajesz go leasingodawcy (nie powstaje więc obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży). Dlatego nie płacisz dodatkowo VATu.

Leasing samochodu od osoby prywatnej

Niektórzy kupują auto z zagranicy na siebie, jako osobę prywatną, a potem chcą sprzedać samochód leasingodawcy na umowę kupna-sprzedaży i zawrzeć umowę leasingu na swoją działalność gospodarczą lub spółkę.

Wtedy mocno zawężamy grono leasingodawców, bowiem większość firm leasingowych nie może kupować aut od osób prywatnych (brak faktury).

Ponadto należy pamiętać, że cena samochodu na umowie leasingu zostanie powiększona o 2% PCC (podatku od czynności cywilnoprawnych). Przy zakupie od osoby prywatnej to kupujący (a więc firma leasingowa) płaci ten podatek.

Zakup od osoby prywatnej nie zawiera VAT w cenie, zatem optymalnym wyborem jest oferta leasingu finansowego. Więcej informacji o leasingu samochodu od osoby prywatnej.

Leasing zwrotny importowanych aut

Sprowadzenie auta na siebie wymaga jego szybkiej odsprzedaży do leasingodawcy. Leasingodawcy refinansują zakup najczęściej do 2-3 miesięcy od zakupu. Powyżej tego terminu potraktują transakcję jako klasyczny leasing zwrotny.

Aktualnie większość leasingodawców wyłączyło go z oferty, chyba że celem uzyskania leasingu sa późniejsze inwestycje.

Ponadto niektóre firmy leasingowe refinansują tylko do ceny zakupu i nie chcą uwzględnić faktycznej wartości rynkowej czy choćby kosztów sprowadzenia pojazdu do kraju. Na szczęście coraz więcej leasingodawców uwzględnia cenę rynkową.

Leasing samochodu z zagranicy

.

Leasing auta z USA (lub rzadziej z Kanady)

Leasing samochodu z USA to szczególny przypadek. Kupujących kuszą atrakcyjne ceny samochodów, niższe od ich europejskich odpowiedników.

Prawie wszystkie używane samochody importowane z USA są mniej lub bardziej uszkodzone. Historię takiego pojazdu każdy może zweryfikować po numerze VIN. Trzeba wiedzieć, że leasingodawcy nie finansują uszkodzonych pojazdów, choćby uszkodzeniem było tylko „wgniecenie” na karoserii. Dopóki pojazd nie jest naprawiony nie podpiszą umowy leasingowej.

Auto powinno zostać przygotowane do rejestracji. Jeszcze lepiej, gdy jest już zarejestrowane w Polsce. Wtedy maleje ryzyko wystąpienia problemów przy rejestracji pojazdu.

Większość firm leasingowych nie finansuje samochodów z USA. Kilka, które finansują, wymaga 20-30% wkładu własnego do leasingu. To znacznie więcej, niż w przypadku samochodów używanych z krajów europejskich.

Niektóre samochody z USA są sprzedawane przez osoby prywatne albo na podstawie FV VAT marża – wtedy wybieramy leasing finansowy /pożyczkę leasingową. Sprzedaż pozostałych jest na pełną fakturę VAT 23% i wtedy sięgamy po ofertę leasingu operacyjnego.

W przypadku sprowadzenia pojazdu na własną rękę możesz napotkać problem z leasingiem na wartość rynkową pojazdu. Część firm leasingowych nie zapłaci powyżej ceny zakupu w USA. A przecież poniosłeś koszty transportu, naprawy, akcyzy itd.

Stąd w przypadku leasingu skorzystanie z pomocy firmy sprowadzającej auto i dokonującej napraw jest rozsądną opcją.

Obszerniej piszemy w tekście leasing na samochód z USA lub Kanady.

.

Jakie są warunki leasingu dla auta sprowadzonego z zagranicy?

Z wyjątkiem aut z USA, warunki dla aut importowanych są dla przedsiębiorców podobne, jak dla aut krajowych:

Istotne, żeby na koniec umowy leasingu wiek auta nie przekroczył 10 lat.

.

Leasing importowanych samochodów – dokumenty

Dokumenty do leasingu zagranicznych aut są także klasyczne. Potrzebne są:

  • informacje o samochodzie,
  • wypełniony wniosek firmy leasingowej,
  • czasem dokumenty finansowe oraz dokumenty pochodzeniowe samochodu.

Niektórzy leasingodawcy wymagają jeszcze wyceny rzeczoznawcy, inni robią ją wewnętrznie w oparciu o zdjęcia, rocznik, model, wyposażenie i przebieg samochodu.

Ocena wniosku trwa zwykle 2-4 dni od złożenia dokumentów. Formalności po podpisaniu umowy kolejne 2-4 dni. Dodatkowe informacje w tekście: Ile trwa załątwienie leasingu?

.

Leasing samochodu z zagranicy – pomocne linki

Ogólne informacje o leasingu pojazdów:

Leasing samochodu z importu a podatki:

Procedury i koszty dodatkowe:

.

Oferta na leasing samochodów z zagranicy

Szukasz leasingu samochodu? Sprawdź naszą ofertę:

Leasing auta

Kredyt samochodowy

Ubezpieczenie GAP oferta z rabatem 5%:

kupuje gap

Ubezpieczenie OC AC NNW

Ponadto oferujemy:

Leasing maszyn

Leasing urządzeń

.

Wpisy powiązane tematycznie:

Leasing w działalności jednoosobowej – ile odliczysz?

Leasing w spółce zoo – jakie są korzyści podatkowe?

Leasing na samochód osobowy

Leasing samochodów premium

Leasing samochodu z zagranicy – case study

    4.8/5 - (19 votes)

    Poprzedni post

    Leasing samochód klasy premium 2024

    Następny post

    Leasing maszyn do obróbki drewna i produkcji mebli

    Wyszukaj:

    O autorze

    Mikołaj Łagowski

    Mikołaj Łagowski

    Właściciel firmy Leason. Z branżą leasingową związany od 2008r. Wyleasingował 1000+ maszyn oraz linii technologicznych i 700+ samochodów dla klientów z całej Polski.

    mikolaj.lagowski@leason.pl Tel. +48 508 747 525

    Pon. - Pt. 9:00 - 16:00, Działamy online.

    Tagi

    auto z niemiec leasing, auto z zagranicy leasing, auto z zagranicy lizing, importowane auto leasing, importowany samochód leasing, leasing 2024, leasing aut z zagranicy, leasing auta, leasing auta od osoby prywatnej, leasing auta z francji, leasing auta z niemiec, leasing auta z USA, leasing auta z zagranicy, leasing auto, leasing pojazdów z zagranicy, leasing pojazdu z zagranicy, leasing samochodów, leasing samochodów z zagranicy, leasing samochodu, leasing samochodu z francji, leasing samochodu z Niemiec, leasing samochodu z zagranicy, leasing samochodu z zagranicy 2024, leasing vat marża, leasing zwrotny auta, lizing samochód importowany, lizing samochód z niemiec, lizing smaochodów z importu, odliczenie VAT, pożyczka leasingowa, samochód z niemiec leasing, samochód z zagranicy leasing,