Czy auto z zagranicy może być leasingowane? Jakie są zasady leasingu sprowadzonego pojazdu? Na co zwrócić uwagę przy leasingu auta z zagranicy? Co z podatkiem VAT? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Ile pojazdów sprowadzamy do Polski?

Polacy na potęgę kupują auta z zagranicy. Według danych publikowanych przez Samar w 2018 i 2019r. sprowadziliśmy po około milion samochodów, w 2020r. prawie 850 tys. Dla porównania w 2018r. sprzedaż nowych samochodów w Polsce wyniosła 600 tys. sztuk, w 2019r. – 625 tys., a w 2020r. 488 tys.  Czas pokaże jaki będzie 2021 r.

Najczęściej sprowadzamy samochody z Niemiec, w 2019r 580 tys. samochodów zaimportowaliśmy od naszego zachodniego sąsiada. Następnie z Francji (98 tys.), Belgii (70 tys.), Holandii (41 tys.),Włoch (38 tys.), Stanów Zjednoczonych (33 tys.), Szwajcarii (27 tys.). W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Austria, Dania i Szwecja.

Najpopularniejsze importowane marki to: Volkswagen (118 tys.), Opel (101 tys.), Ford (86 tys.), Audi (85 tys.), Renault (65 tys.), BMW (60 tys.), Peugeot (50 tys.), Citroen (48 tys.), Mercedes (43 tys.) i Toyota (36 tys.).

92% sprowadzonych samochodów to auta osobowe. Średni wiek samochodów sprowadzonych do Polski w 2019r wynosił 11 lat i 11 miesięcy.

Wiek samochodu z zagranicy a leasing

Z punktu widzenia leasingodawców większość importowanych samochodów jest za stara na leasing. Leasingują bowiem auta używane nie starsze niż 7-8-letnie. Oferta większości zakłada maksymalny wiek samochodu na koniec leasingu na 8-10 lat, nielicznych na 12 lat. Starsze samochody można finansować pożyczką leasingową lub wziąć w leasing w małych firmach leasingowych, gdzie koszty leasingu będą wysokie. Biorąc jednak pod uwagę dodatkowe koszty związane z leasingiem, a w szczególności konieczność opłacania ubezpieczenia AC, niewielu klientów decyduje się na leasing 10-letnich i starszych pojazdów.

Używane pojazdy są wyceniane. Część firm leasingowych dokona wyceny bezkosztowo, w oparciu o model, przebieg i wyposażenie. Pozostałe zlecą wycenę rzeczoznawcy i kosztami obciążą leasingobiorcę. Koszt takiej wyceny wynosi zwykle 300-400 zł netto.

Czy firmy leasingowe zapłacą za auto do zagranicznego sprzedawcy?

Możliwość płatności przez leasingodawcę zagranicę zależy od tego, kto jest sprzedawcą samochodu. Nieco upraszczając można przyjąć założenie, że firmy leasingowe mogą zapłacić do autoryzowanego dilera danej marki i zazwyczaj chodzi o zakup nowego samochodu. Nie zapłacą, gdy sprzedawcą jest komis, firma niebędąca dilerem lub osoba prywatna, a większość importowanych samochodów pochodzi z takich właśnie źródeł.

Leasing samochodu z zagranicy

Są 3 sposoby na leasing samochodu sprowadzanego z zagranicy:

  1. Leasing samochodów bezpośrednio od zagranicznego sprzedawcy (jeśli jest nim diler danej marki, zwykle nowe samochody, dotyczy to też aut ciężarowych).
  2. Leasing pojazdu od polskiej firmy sprowadzającej auta do kraju na zlecenie, która potem sprzedaje go firmie leasingowej.
  3. Samodzielny zakup pojazdu z własnych środków z szybką odsprzedażą do leasingodawcy. Najczęściej pojazd kupiony jest na firmę, ale zdarza się, że właściciel kupuje samochód jako osoba prywatna a potem chce wziąć w leasing na swoją działalność gospodarczą lub spółkę.

Opcja nr 2 jest najdroższa (ponieważ dojdzie wynagrodzenie firmy pośredniczącej w transakcji), ale jest też najczęściej stosowana. Zdecydowana większość zapytań o auta z zagranicy dotyczy leasingu używanych samochodów spoza salonów, dlatego też w dalszej części wpisu skupię się na nich.

Na co zwrócić uwagę przy leasingu samochodu z zagranicy?

Niezależnie od sposobu leasingu auto z zagranicy powinno być przygotowane do rejestracji, tzn. przejść badania techniczne, mieć opłaconą akcyzę i przetłumaczone dokumenty. Nie musi być zarejestrowane w Polsce. A jeżeli jest to rejestracja przez leasingodawcę będzie możliwa dopiero, gdy auto ma stały dowód rejestracyjny.

Zlecając firmie zewnętrznej zakup i sprowadzenie samochodu do Polski to na niej będą spoczywać formalności z przygotowaniem auta do rejestracji. Można także ująć koszt tych „formalności” w cenie samochodu. Zwykle auta kupowane są na terenie Unii Europejskiej. Zakup jest bez VAT (wewnątrzwspólnotowe nabycie) i bardzo często polski sprzedawca wystawia potem FV VAT marża. Na tej fakturze nie ma VATu w cenie samochodu i dlatego z przyczyn podatkowych decydując się na leasing wybieramy leasing finansowy. Szerzej wyjaśniam to zagadnienie we wpisie o leasingu samochodu sprzedawanego na FV VAT marża. Rozsądną alternatywą dla leasingu finansowego jest też pożyczka leasingowa.

Jeżeli jednak sprzedawca wystawi fakturę z 23% VAT  – wtedy wybieramy leasing operacyjny. O różnicach pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym piszemy tutaj.

Co gdy kupisz auto zagranicą osobiście i chcesz refinansować leasingiem?

Leasing samochodu wiąże się z koniecznością wystawienia FV sprzedaży na leasingodawcę. Jeśli nie zajmujesz się handlem samochodami i jesteś płatnikiem VAT to zwykle taka faktura zawiera 23% VAT (mimo, że auto na terenie UE kupujesz bez VATu). Innymi słowy powiększasz kwotę zakupu o VAT, a w trakcie leasingu prawdopodobnie odliczysz tylko 1/2 VAT.

Aby tego uniknąć możesz wybrać refinansowanie auta pożyczką leasingową zamiast leasingiem. W tej ofercie otrzymasz pieniądze pod zastaw samochodu, ale nie sprzedajesz go leasingodawcy (nie powstaje więc obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży). Dlatego nie płacisz dodatkowo VATu.

Niektórzy kupują auto z zagranicy na siebie, jako osobę prywatną, a potem chcą sprzedać samochód leasingodawcy na umowę kupna-sprzedaży i zawrzeć umowę leasingu na swoją działalność gospodarczą lub spółkę. Wtedy mocno zawężamy grono leasingodawców, bowiem większość firm leasingowych nie może kupować aut od osób prywatnych (wymagają faktury). Ponadto należy pamiętać, że cena samochodu na umowie leasingu zostanie powiększona o 2% podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Przy zakupie od osoby prywatnej to kupujący (a więc firma leasingowa) płaci ten podatek. Zakup od osoby prywatnej nie zawiera VAT w cenie, zatem optymalnym wyborem jest oferta leasingu finansowego. Więcej informacji o leasingu samochodu od osoby prywatnej.

Sprowadzenie auta na siebie wymaga jego szybkiej odsprzedaży do leasingodawcy. Leasingodawcy refinansują zakup najczęściej do 2-3 miesięcy od zakupu. Powyżej tego terminu potraktują transakcję jako klasyczny leasing zwrotny. Aktualnie większość leasingodawców wyłączyło go z oferty.

Ponadto niektóre firmy leasingowe refinansują tylko do ceny zakupu i nie chcą uwzględnić faktycznej wartości rynkowej czy choćby kosztów sprowadzenia pojazdu do kraju.

Leasing auta z USA (lub rzadziej z Kanady)

Leasing samochodu z USA to szczególny przypadek. Kupujących kuszą atrakcyjne ceny samochodów, niższe od ich europejskich odpowiedników. Prawie wszystkie importowane stamtąd używane samochody są mniej lub bardziej uszkodzone. Historię takiego pojazdu każdy może zweryfikować po numerze VIN.  Trzeba wiedzieć, że leasingodawcy nie finansują uszkodzonych pojazdów, choćby uszkodzeniem było tylko „wgniecenie” na karoserii. Dopóki pojazd nie jest naprawiony nie podpiszą umowy leasingowej. Auto powinno być przynajmniej przygotowane do rejestracji. Jeszcze lepiej, gdy jest już zarejestrowane w Polsce. Wtedy maleje ryzyko wystąpienia problemów przy rejestracji pojazdu.

Większość firm leasingowych nie finansuje samochodów z USA. Kilka, które finansują wymaga 20-30% wkładu własnego do leasingu. To znacznie więcej, niż w przypadku samochodów używanych z krajów europejskich. Niektóre samochody z USA są sprzedawane przez osoby prywatne albo na podstawie FV VAT marża – wtedy wybieramy leasing finansowy /pożyczkę leasingową. Sprzedaż pozostałych jest na pełną fakturę VAT 23% i wtedy sięgamy po ofertę leasingu operacyjnego.

W przypadku sprowadzenia pojazdu na własną rękę możesz napotkać problem z leasingiem na wartość rynkową pojazdu. Część firm leasingowych nie zapłaci powyżej ceny zakupu w USA. A przecież poniosłeś koszty transportu, naprawy, akcyzy itd. Stąd w przypadku leasingu skorzystanie z pomocy firmy sprowadzającej auto i dokonującej napraw jest rozsądną opcją.

Jakie są warunki leasingu dla auta sprowadzonego z zagranicy?

Z wyjątkiem aut z USA warunki dla aut importowanych są dla przedsiębiorców podobne, jak dla aut krajowych. Masz możliwość zawarcia umowy z niewielkim 5-10% wkładem własnym bez zbędnych formalności. Czas spłaty używanego pojazdu wynosi zwykle od 2 do 5 lat (czasem dłużej). Istotne, żeby na koniec umowy leasingu wiek auta nie przekroczył 10 lat.

Dokumenty do leasingu zagranicznych aut są także klasyczne. Potrzebne są:

-informacje o samochodzie,

-wypełniony wniosek firmy leasingowej,

-czasem dokumenty finansowe oraz dokumenty pochodzeniowe samochodu.

Niektórzy leasingodawcy wymagają jeszcze wyceny rzeczoznawcy, inni robią ją wewnętrznie w oparciu o zdjęcia, rocznik, model, wyposażenie i przebieg samochodu.

Ocena wniosku trwa zwykle 2-4 dni od złożenia dokumentów. Formalności po podpisaniu umowy kolejne 2-4 dni.

.

Szukasz leasingu samochodu?

Sprawdź naszą ofertę:

Leasing auta

Ubezpieczenie GAP >>

.

Wpisy powiązane tematycznie:

Aktualne zasady zaliczania leasingu auta w koszty

Leasing na samochody dostawcze

Leasing na samochody ciężarowe

Leasing samochodu z zagranicy – case study

Poprzedni post

Sukces: droga od porażki do porażki z niesłabnącym entuzjazmem

Następny post

Leasing używanej maszyny z zagranicy