Myślisz o leasingu kampera lub przyczepy kempingowej? 9 na 10 nowych kamperów kupują przedsiębiorcy i bardzo często finansują je leasingiem.

Jak wygląda rynek kamperów w Polsce?

Od kilku lat sprzedaż nowych kamperów w Polsce dynamicznie rośnie. W 2017r sprzedano 337 nowych pojazdów. W 2018r 518 sztuk (wzrost o 53% r/r)  a w 2019r rekordowe 724 sztuki (wzrost o 40% r/r). Rok 2020 prawdopodobnie przyniesie kolejne rekordy sprzedaży. Wśród najpopularniejszych marek znalazły się Volkswagen, Dethleffs, Adria, Roller Team i Sunlight. Łącznie mają ponad 50% udziału w rynku. Największa sprzedaż występuje wiosną i latem. Do powyższych liczb należy dodać jeszcze 115 pojazdów w 2018r i 182 w 2019r, początkowo zarejestrowanych jako samochody ciężarowe, następnie zabudowanych i przerejestrowanych na samochody specjalne kempingowe.

Dużym zainteresowaniem cieszą się kampery używane. Zaimportowaliśmy odpowiednio 1022 szt. w 2017r, 1141 szt. w 2018r i rekordowe 1365 szt. w 2019r. Wśród sprowadzanych kamperów dominują pojazdy do 5 lat.

Wysokie ceny zakupu nowych kamperów (wynoszące często 250-400 tys. zł) wymuszają na kupujących poszukiwanie finansowania a firmy leasingowe wychodzą im naprzeciw. Motywy zakupu są różne. Część osób kupuje na własne potrzeby, część zarobkowo (np. wynajem na wyjazdy rodzinne, targi i in.). Większość w celach mieszanych.

Dlaczego warto wybrać leasing kampera?

Leasing umożliwia zakup nowego lub używanego kampera z niewielkim 10-20% wkładem własnym.  Spłatę można rozłożyć nawet na 6-7 lat. Należy pamiętać, że wg ustawy o VAT kamper traktowany jest jak samochód osobowy. Obowiązuje więc limit kosztów 150 000 zł (w leasingu więcej), odliczysz 50% VAT. Jeśli zakup dokonywany jest z myślą o zarobkowym wynajmie możesz otrzymać leasing z harmonogramem sezonowym – w sezonie płacisz wyższe raty a po sezonie niższe. Na koniec wykupujesz kampera na własność – zwykle za 1% ceny początkowej.

Zalety leasingu kampera lub przyczepy kempingowej

Leasing jest korzystny z wielu powodów, oto niektóre z nich:

  • możliwość szybkiego zaliczenia kampera w koszty. W leasingu operacyjnym wrzucisz go w koszty nawet w ciągu 3 lat. Co więcej, do 60% wartości pojazdu możesz wrzucić w koszty już w ciągu 1 lub 2 miesięcy. Zastanawiasz się jak to zrobić? Sprawdź jak wrzucić samochód w koszty na koniec roku;
  • z każdej raty odliczysz VAT, kwotę netto zaliczysz w koszty firmy.
  • nie obniża zdolności kredytowej. Leasing traktowany jest jako koszt i w ten sposób ujmuje się go kosztach firmy. Jeśli w najbliższym czasie planujesz inwestycje z użyciem kredytów bankowych, leasing nie wpłynie na Twoje plany;
  • możliwość załatwienia formalności w ciągu 3-5 dni.
  • możliwość obniżenia wysokości płaconych podatków.
  • możliwość regulowania rat o różnej wysokości w sezonie i poza nim. Ma to szczególne znaczenie dla firm, prowadzących działalność sezonową;
  • prostsze i szybsze procedury przyznania leasingu, niż w bankach
  • proste zabezpieczenia – kamper/przyczepa pozostają własnością leasingodawcy, dodatkowo podpisujesz weksel in blanco
  • to jedno z najtańszych źródeł finansowania na rynku
  • leasing chroni majątek przed komornikiem

Jakie dokumenty będą potrzebne?

Aby otrzymać leasing na kampera, trzeba przedstawić:

  • wypełniony wniosek,
  • fakturę pro forma lub ofertę zakupu wraz ze specyfikacją techniczną
  • wyniki finansowe za ubiegły i bieżący rok obrachunkowy

Czasami potrzebne są również dokumenty dodatkowe.

Pierwszy kamper – pytania

Osoby leasingujące pierwszego kampera z myślą o zarobku mają sporo pytań. Oto kilka z nich:

  1. Kiedy zacząć leasingować? – Od zamówienia do odbioru często mija kilka miesięcy. Jeśli chcesz mieć pewność, że dostaniesz leasing złóż wniosek leasingowy jeszcze przed złożeniem zamówienia. W przeciwnym razie – formalności możesz załatwiać bliżej terminu odbioru.
  2.  Co zrobić, żeby zaliczka na kampera była kosztem na firmę, jeśli w momencie jej wpłaty jeszcze nie prowadzę działalności? – Jeśli planujesz otwarcie działalności jednoosobowej wpłacasz zaliczkę jako osoba prywatna i czekasz na kampera. Potem otwierasz działalność i ubiegasz się o leasing. Informujesz leasingodawcę o wpłacie zaliczki do dilera, leasingodawca zapłaci sprzedawcy kwotę pomniejszoną o zaliczkę. Leasingodawca wystawi FV z tyt. opłaty wstępnej (wkładu własnego) na twoją działalność. Będzie w niej ujęta zaliczka wpłacona do dilera.
  3. Czy lepiej leasingować na istniejącą czy nową firmę? – Generalnie łatwiej uzyskać leasing na firmę istniejącą. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby uruchomić nową działalność a do celów leasingu podeprzeć się wynikami już istniejącej firmy (poręczenie). U jednego z klientów żona prowadziła działalność zwolnioną z VAT, mąż pracował na etacie. Mąż zamierzał otworzyć działalność na siebie i leasingować kampera, aby móc również odliczać VAT. W tym wypadku leasingodawca opierał się na wynikach działalności żony, ale leasing był na nową działalność.
  4.  Co z ubezpieczeniem kampera w kontekście wynajmu zarobkowego? – podobnie, jak przy samochodach osobowych do wypożyczalni informujemy leasingodawcę o chęci zarobkowego wynajmu. Leasingodawca zaproponuje ubezpieczenie to uwzględniające (wyższa składka).

Jeśli szukasz dobrej oferty leasingu kampera lub leasingu przyczepy kempingowej wypełnij formularz na dole strony.

Oferta:

Leasing auta

Ubezpieczenie GAP

Poprzedni post

Leasing w czasach pandemii

Następny post

Leasing maszyn budowlanych