Myślisz o leasingu kampera lub przyczepy kempingowej? 9 na 10 nowych kamperów kupują przedsiębiorcy i bardzo często finansują je leasingiem.

Jak wygląda rynek kamperów w Polsce?

Od kilku lat sprzedaż nowych kamperów w Polsce dynamicznie rośnie. W 2017r sprzedano 337 nowych pojazdów. W 2018r 518 sztuk (wzrost o 53% r/r)  a w 2019r rekordowe 724 sztuki (wzrost o 40% r/r). Rok 2020 prawdopodobnie przyniesie kolejne rekordy sprzedaży. Wśród najpopularniejszych marek znalazły się Volkswagen, Dethleffs, Adria, Roller Team i Sunlight. Łącznie mają ponad 50% udziału w rynku. Największa sprzedaż występuje wiosną i latem. Do powyższych liczb należy dodać jeszcze 115 pojazdów w 2018r i 182 w 2019r, początkowo zarejestrowanych jako samochody ciężarowe, następnie zabudowanych i przerejestrowanych na samochody specjalne kempingowe.

Dużym zainteresowaniem cieszą się kampery używane. Zaimportowaliśmy odpowiednio 1022 szt. w 2017r, 1141 szt. w 2018r i rekordowe 1365 szt. w 2019r. Wśród sprowadzanych kamperów dominują pojazdy do 5 lat.

Wysokie ceny zakupu nowych kamperów (wynoszące często 250-400 tys. zł) wymuszają na kupujących poszukiwanie finansowania a firmy leasingowe wychodzą im naprzeciw. Motywy zakupu są różne. Część osób kupuje na własne potrzeby, część zarobkowo (np. wynajem na wyjazdy rodzinne, targi i in.). Większość w celach mieszanych.

Dlaczego warto wybrać leasing kampera?

Leasing umożliwia zakup nowego lub używanego kampera z niewielkim 10-20% wkładem własnym.  Spłatę można rozłożyć nawet na 6-7 lat. Należy pamiętać, że wg ustawy o VAT kamper może być traktowany jak samochód osobowy (o ile kamper spełnia przesłanki do uznania go za samochód osobowy). Obowiązuje więc limit kosztów 150 000 zł (w leasingu więcej), odliczysz 50% VAT. Jeśli zakup dokonywany jest z myślą o zarobkowym wynajmie możesz otrzymać leasing z harmonogramem sezonowym – w sezonie płacisz wyższe raty a po sezonie niższe. Na koniec wykupujesz kampera na własność – zwykle za 1% ceny początkowej.

Zalety leasingu kampera lub przyczepy kempingowej

Leasing jest korzystny z wielu powodów, oto niektóre z nich:

  • możliwość szybkiego zaliczenia kampera w koszty. W leasingu operacyjnym wrzucisz go w koszty nawet w ciągu 3 lat. Co więcej, do 60% wartości pojazdu możesz wrzucić w koszty już w ciągu 1 lub 2 miesięcy. Zastanawiasz się jak to zrobić? Sprawdź jak wrzucić samochód w koszty na koniec roku;
  • z każdej raty odliczysz VAT, kwotę netto zaliczysz w koszty firmy.
  • nie obniża zdolności kredytowej. Leasing traktowany jest jako koszt i w ten sposób ujmuje się go kosztach firmy. Jeśli w najbliższym czasie planujesz inwestycje z użyciem kredytów bankowych, leasing nie wpłynie na Twoje plany;
  • możliwość załatwienia formalności w ciągu 3-5 dni.
  • możliwość obniżenia wysokości płaconych podatków.
  • możliwość regulowania rat o różnej wysokości w sezonie i poza nim. Ma to szczególne znaczenie dla firm, prowadzących działalność sezonową;
  • prostsze i szybsze procedury przyznania leasingu, niż w bankach
  • proste zabezpieczenia – kamper/przyczepa pozostają własnością leasingodawcy, dodatkowo podpisujesz weksel in blanco
  • to jedno z najtańszych źródeł finansowania na rynku
  • leasing chroni majątek przed komornikiem

Jakie dokumenty będą potrzebne?

Aby otrzymać leasing na kampera, trzeba przedstawić:

  • wypełniony wniosek,
  • fakturę pro forma lub ofertę zakupu wraz ze specyfikacją techniczną
  • wyniki finansowe za ubiegły i bieżący rok obrachunkowy

Czasami potrzebne są również dokumenty dodatkowe.

Pierwszy kamper – pytania

Osoby leasingujące pierwszego kampera z myślą o zarobku mają sporo pytań. Oto kilka z nich:

  1. Kiedy zacząć leasingować? – Od zamówienia do odbioru często mija kilka miesięcy. Jeśli chcesz mieć pewność, że dostaniesz leasing złóż wniosek leasingowy jeszcze przed złożeniem zamówienia. W przeciwnym razie – formalności możesz załatwiać bliżej terminu odbioru.
  2.  Co zrobić, żeby zaliczka na kampera była kosztem na firmę, jeśli w momencie jej wpłaty jeszcze nie prowadzę działalności? – Jeśli planujesz otwarcie działalności jednoosobowej wpłacasz zaliczkę jako osoba prywatna i czekasz na kampera. Potem otwierasz działalność i ubiegasz się o leasing. Informujesz leasingodawcę o wpłacie zaliczki do dilera, leasingodawca zapłaci sprzedawcy kwotę pomniejszoną o zaliczkę. Leasingodawca wystawi FV z tyt. opłaty wstępnej (wkładu własnego) na twoją działalność. Będzie w niej ujęta zaliczka wpłacona do dilera.
  3. Czy lepiej leasingować na istniejącą czy nową firmę? – Generalnie łatwiej uzyskać leasing na firmę istniejącą. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby uruchomić nową działalność a do celów leasingu podeprzeć się wynikami już istniejącej firmy (poręczenie). U jednego z klientów żona prowadziła działalność zwolnioną z VAT, mąż pracował na etacie. Mąż zamierzał otworzyć działalność na siebie i leasingować kampera, aby móc również odliczać VAT. W tym wypadku leasingodawca opierał się na wynikach działalności żony, ale leasing był na nową działalność.
  4.  Co z ubezpieczeniem kampera w kontekście wynajmu zarobkowego? – podobnie, jak przy samochodach osobowych do wypożyczalni informujemy leasingodawcę o chęci zarobkowego wynajmu. Leasingodawca zaproponuje ubezpieczenie to uwzględniające (wyższa składka).
  5. Czy można wykupić ubezpieczenie GAP na kampera lub przyczepę kempingową? – tak, można dla obu tych przedmiotów wykupić ubezpieczenie GAP fakturowy.

Jeśli szukasz dobrej oferty leasingu kampera lub leasingu przyczepy kempingowej wypełnij formularz na dole strony.

Oferta:

Leasing auta

Ubezpieczenie GAP

Poprzedni post

Leasing w czasach pandemii

Następny post

Leasing maszyn budowlanych