Co zrobić, żeby dostać tani leasing w 2022 roku? Jak przy obecnym poziomie stóp procentowych znaleźć dobrą ofertę leasingu?

Kiedy w 2008r. rozpoczynałem pracę w branży leasingowej Wibor 1M wynosił 6,30% i właśnie rozpoczynał się kryzys gospodarczy. Od tego czasu wiele się zmieniło, a sam rynek leasingu, napędzany dobrą koniunkturą i coraz niższymi stopami procentowymi, urósł blisko 3-krotnie. Jesienią 2021r rozpoczął się cykl podwyżek stóp procentowych. W chwili pisania tego tekstu Wibor 1M wynosi 5,62% a koszty leasingu są zbliżone do tych z 2008r. Co zrobić, żeby w 2022 roku dostać tani leasing? Oto nasze propozycje.

.

3 sposoby na tani leasing w 2022 roku

  1. Leasing w euro zamiast w złotówkach, czyli tani leasing w 2022 r.

Porównując sumę opłat leasing w euro jest obecnie około 3 razy tańszy, niż leasing w złotówkach. Różnica wynika z poziomu stóp procentowych w strefie euro. Aktualnie Euribor 1M wynosi -0,55%, czyli ponad 6% mniej, niż Wibor 1M. Z każdą kolejną podwyżką stóp procentowych w Polsce różnica ta wzrasta. Firmy zarabiające w euro (np. eksporterzy, firmy transportowe czy firmy świadczące usługi na rzecz podmiotów zagranicznych) mogą skorzystać z leasingu w euro bez ponoszenia ryzyka kursowego. Osiągają bowiem wpływy w euro bez względu na kursy walut.

Czy firmy bez przychodów w euro również mogą wziąć leasing w euro? To zależy. Małe firmy muszą oświadczyć na wniosku leasingowym, że zarabiają w euro, aby otrzymać leasing w tej walucie. Większe firmy mogą nie zarabiać w euro a mimo to otrzymać leasing w euro, gdy są w dobrej kondycji finansowej. Jeśli weźmiesz leasing w euro pomimo braku przychodów w tej walucie możesz zyskać (gdy kurs euro względem złotówki spadnie) lub stracić (gdy wzrośnie). Zalecam jednak ostrożność – ludzie, którzy w 2007-2008r. brali leasing w jenach lub frankach mieli wkrótce do spłaty 2 razy wyższe raty. Nie twierdzę, że taki scenariusz powtórzy się z euro, ale co do zasady bezpieczniej jest zadłużać się w walucie, w której zarabiamy.

Jeśli przedmiot leasingu wyceniony jest w euro – leasing w tej walucie uruchomisz bez przewalutowań, czyli bez dodatkowych kosztów. Gdy sprzedawca wystawia fakturę w złotówkach a firma leasingowa ma dokonać przewalutowania na euro pojawią się koszty spreadu. Przy kwotach powyżej 300 tys. zł jest szansa na przewalutowanie przez leasingodawcę po kursie 3-4 grosze powyżej kursu średniego NBP. Przy małych kwotach przewalutowanie odbywa się po kursach tabelarycznych banku leasingodawcy.

Większość firm leasingowych dla leasingu w euro przyjmuje na umowie Euribor 1M w wysokości 0,00%. U nas znajdziesz ofertę opartą na Euribor 1M -0,55%, co już na starcie przyniesie oszczędności. Dostępne są także oferty na stałej stopie.

.

  1. Krótki leasing z wysoką wpłatą początkową

Najtańszy leasing w złotówkach uzyskasz decydując się na wysoki wkład własny, krótki czas spłaty i niski wykup. Aby jeszcze bardziej obniżyć koszty możesz wybrać raty malejące lub zaplanować ratę balonową, żeby szybciej spłacać kapitał. Ograniczeniem jest maksymalna spłata kapitału w pierwszym roku, która nie może przekroczyć 60-70% w zależności od firmy leasingowej. Mając nadwyżkę finansową możesz również nadpłacić leasing.

Warto pamiętać, że krótki leasing pozwala zaliczyć w koszty leasingowany przedmiot 2 razy szybciej, niż przy zakupie za gotówkę. To właśnie tarcza podatkowa w leasingu.

Niestety nie każdy leasingobiorca może sobie pozwolić na wysoki wkład własny albo płatność wysokiej raty miesięcznej. Nie ma nic złego w leasingu z niską wpłatą początkową na dłuższy okres czasu, jeśli w ten sposób nie nadwyrężasz firmowego budżetu. Albo pozwala to np. leasingowanej maszynie zarobić na ratę leasingu i wygenerować zysk. Patrząc całościowo zapłacisz więcej, ale leasing i tak jest jednym z najtańszych źródeł pieniądza na rynku. Obecnie każdy rok leasingu to dodatkowe 4-5% odsetek.

.

  1. Maksymalizowanie korzyści podatkowych przy leasingu drogich samochodów osobowych.

W tym punkcie chodzi głównie o legalną optymalizację podatkową. Bierzesz w leasing samochód premium? Przemyśl wysoki wykup, który umożliwi ponowne zastosowanie limitu kosztów 150 tys. zł. Jak to działa obszerniej wyjaśniamy we wpisie  Czy da się odliczyć 2x 150000 zł od leasingu samochodu?.

Wysoki wykup ma pewne wady. Przede wszystkim podnosi koszty leasingu, co niweluje część osiągniętych korzyści podatkowych. Ponadto na końcu trzeba dysponować wysoką kwotą na wykup. Rozwiązaniem obu ww. problemów jest kaucja gwarancyjna, czyli wykup płacony z ratami leasingu. Dzięki temu dostajesz tani leasing w koszcie, jak z 1% wykupu. Na koniec leasingu wykup netto jest już zapłacony a ty dopłacasz tylko VAT. W naszej firmie to rozwiązanie jest standardem, a na rynku rzadkością.

Planujesz sprzedać samochód krótko po wykupie? Wtedy możesz wykupić pojazd jako towar handlowy, zamiast jako środek trwały. Dzięki temu od wykupu odliczysz 100% VAT zamiast 50%, nawet jeśli w trakcie leasingu używałeś pojazdu do celów mieszanych, prywatnie i firmowo. Przy tej okazji widać kolejną zaletę wysokiego wykupu. Ponieważ jest wysoki to jest też sporo dodatkowego VATu do odliczenia 🙂

I między innymi to rozumiem pod pojęciem maksymalizowania korzyści podatkowych leasingiem. Dodatkowe informacje o tym, jak wycisnąć 100% korzyści z leasingu znajdziesz tutaj. Powyższe sposoby pozwolą uzyskać tani leasing w 2022 roku.

A jeśli prowadzisz spółkę opodatkowaną CIT estońskim i kupujesz drogi samochód koniecznie przeczytaj o Leasingu w CIT estońskim.

.

Potrzebujesz pomocy w doborze korzystnych parametrów leasingu? Oferujemy doradztwo leasingowe z tego zakresu.

Szukasz dobrej oferty leasingu dla siebie?

Odezwij sie do nas.

.

Tani leasing 2022: Oferta Leason

Nasza oferta:

Leasing samochodów

Leasing maszyn

Leasing urządzeń

.

Wpisy powiązane tematycznie:

Jak wybrać dobrą ofertę leasingu?

Leasing a Polski Ład – jakie zmiany w leasingu od 2022r?

Wykup z leasingu od 2022r – jak to zrobić dobrze?

Poprzedni post

Leasing kampera i przyczepy kempingowej

Następny post

Leasing w euro czy w złotówkach?