Czym kierować sie przy wyborze oferty leasingowej i jak rozpoznać dobry leasing? Na co zwrócić szczególną uwagę? Czy całkowity koszt leasingu jest jedynym ważnym parametrem?

Zobacz nasz najnowszy film o wyborze korzystnego leasingu i zasubskrybuj nasz kanał na YouTube:

Jak wybrać dobry leasing?

Wybierając dobry leasing dla siebie w porównaniach warto uwzględnić kilka podstawowych czynników.

Całkowity koszt leasingu

Podstawowy parametr informujący o kosztach leasingu. Jak obliczyć całkowity koszt leasingu? Wystarczy zsumować wkład własny + liczbę rat leasingu x wartość raty + wykup. Jeśli otrzymaną wartość podzielisz przez cenę zakupu, a następnie pomnożysz przez 100 otrzymasz wartość podaną w procentach, przykładowo:

Cena samochodu 100 000 zł.

Wkład własny 30 000 zł + 48 rat x 1500 zł + wykup 8000 zł = 110 000 zł.

110 000 zł / 100 000 zł = 1,10

1,10 x 100 = 110, czyli suma opłat wynosi 110%.

Poza samym podsumowaniem kosztów zwróć uwagę na 3 rzeczy:

  1. Czy do sumy opłat wliczono wykup? Jeśli nie – dolicz go i uwzględnij to w porównaniu.
  2. Ile jest rat leasingu? – 35 czy 36, 47 czy 48 itd. Jedna rata więcej nieznacznie podnosi koszt, ale miesięczna opłata jest niższa. Jest też druga strona medalu – leasing trwa wtedy 37, 49 mcy itd. A to oznacza konieczność ubezpieczenia na końcu leasingu na 1 miesiąc dodatkowo (i ewentualne koszty z tym związane). Przy maszynach można z tym żyć, przy samochodach to kiepska opcja.
  3. Jaka jest stopa procentowa przyjęta na ofercie? – Zwykle są to oferty na stopie zmiennej, Wibor 1M lub Wibor 3M (dla leasingu w euro Euribor). Wibor 1M jest niższy i szybciej odczujesz ewentualną zmianę stopy procentowej na kolejnych ratach leasingu. Możesz także poprosić o ofertę na stałej stopie procentowej, gdzie rata leasingu będzie niezmienna.

.

Koszty ubezpieczenia komunikacyjnego lub majątkowego

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu jest obowiązkowe. Koszt ubezpieczenia komunikacyjnego dla samochodów lub majątkowego dla maszyn i urządzeń zazwyczaj nie jest wyszczególniony na ofercie. Poproś więc o ofertę leasingodawcy i porównaj (szczególnie przy samochodach) z ofertą z rynku. Jeśli twoja oferta będzie tańsza możesz z niej skorzystać. Są tylko 2 haczyki:

  1. Spodziewaj się opłaty manipulacyjnej 200-300 zł netto w każdym roku leasingu, gdy ubezpieczysz we własnym zakresie. Ewentualne różnice w cenie ubezpieczenia powinny więc być większe, żeby zrekompensować tą opłatę.
  2. U niektórych leasingodawców (na szczęście nie u wszystkich) marża umowy leasingu zależy od tego czy skorzystasz z ich ubezpieczenia komunikacyjnego i/lub ubezpieczenia GAP. Upewnij się, czy ubezpieczenie pojazdu we własnym zakresie na pierwszy rok leasingu nie spowoduje podwyżki kosztu leasingu. Leasingodawcy zarabiają na swoich ubezpieczeniach. Na szczęście większość z nich oferuje dobre warunki ubezpieczenia na I rok leasingu. A w kolejnym roku ubezpieczenie poza leasingodawcą nie powoduje wzrostu marży na umowie.

Przy ubezpieczeniach komunikacyjnych warto każdego roku porównywać ofertę ubezpieczenia. Dlaczego i jak to zrobić? Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w tekście Ubezpieczenie na drugi rok leasingu.

.

Ubezpieczenie GAP

Przy leasingu nowych samochodów GAP jest już standardem i wiele osób chce go wykupić. Jakie są rodzaje GAPów, ile kosztują – opisujemy w tekście Ubezpieczenie GAP w leasingu co to jest i czy warto? Najpowszechniejszy jest GAP fakturowy (zwany też RTI). Także tu warto porównać cenę tego ubezpieczenia, np. u nas – oferta ubezpieczenia GAP. Kilka przydatnych informacji:

  • część leasingodawców może zaoferować tańszy leasing, jeśli skorzystasz z ich GAPa
  • część leasingodawców (w szczególności leasingi fabryczne niektórych marek) mocno przesadza i daje tani leasing powiązany z bardzo drogim GAPem z dużą ilością wyłączeń, albo GAPem na maksymalnie 3 lata, zamiast do końca leasingu. Nie należy się na to zgadzać.

.

Dobry leasing: Tabela opłat i prowizji

Znajdziesz tu informacje o kosztach dodatkowych występujących w leasingu. Warto porównać przynajmniej koszty najpowszechniejszych opłat. Ich wykaz publikujemy w tekście Koszty dodatkowe w leasingu.

Obecnie tabele opłat występują w wariantach tradycyjnym oraz zryczałtowanym – w zamian za niewielką roczną opłatę znika większość opłat z tabeli, m. in. za zmianę harmonogramu spłat czy fotoradary. Większość ryczałtów nie obejmuje cesji leasingu, niektóre obejmują koszty rejestracji pojazdu.

Dobry leasing to również doradztwo

W dobrym leasingu niemniej ważne od samych kosztów finansowania jest też dobre doradztwo, szczególnie gdy leasingujesz drogi przedmiot, np. samochód premium. Czasami droższy leasing (patrząc na sume opłat) pozwala wygenerować oszczędności podatkowe, które z nawiązką pokryją różnice. Pozwolą zaoszczędzić (w zależności od ceny zakupu samochodu) kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych na podatkach. Więcej na ten temat piszemy w tekście Leasing samochód klasy premium.

.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Polecam upewnić się, że nie popełniasz jednego z 10 najczęściej popełnianych błędów przy leasingu samochodów i maszyn.

.

Oferta leasingu Leason

Jeśli szukasz dobrego leasingu wypełnij formularz na dole strony albo poznaj naszą ofertę:

Oferta leasingu samochodów

Oferta leasingu maszyn

Oferta leasingu urządzeń i sprzętu

.

Wpisy powiązane tematycznie:

Leasing w euro czy w złotówkach?

Leasing: zmienna czy stała stopa procentowa?

3 sposoby na tani leasing

Wykup z leasingu od 2022r – jak to zrobić dobrze?

    5/5 - (18 votes)

    Poprzedni post

    Leasing w starożytności

    Następny post

    Krótka historia leasingu w Polsce do 2019r