Leasing łodzi? Leasing jachtów? Tak, miłośnicy żeglarstwa mogą leasingować jachty, łodzie i inny sprzęt pływający. Dzięki leasingowi obniżysz koszty początkowe zakupu bo trzeba dysponować jedynie kwotą na wkład własny. Dodatkowo osiągniesz korzyści podatkowe. W tym tekście opisujemy jak wygląda leasing łodzi i jachtów.
.
Rynek leasingu łodzi, jachtów, katamaranów etc. w Polsce w latach 2017-2023
W ostatnich kilku latach łodzie i jachty cieszyły się sporym zainteresowaniem klientów.
- W 2017 roku firmy leasingowe sfinansowały łodzie o wartości 217 mln zł,
- w 2018 roku 206 mln zł,
- w 2019 roku 210 mln zł,
- w 2020 roku 247 mln zł,
- w 2021 roku 362 mln zł,
- w 2022 roku 359 mln zł,
- w 2023 roku 418 mln zł.
Klienci mają w czym wybierać. W Polsce działa wielu producentów jachtów i łodzi motorowych a ich produkty są cenione również zagranicą. Polska jest ósmym na świecie i piątym w Europie eksporterem jachtów.
Analizując dane dotyczące leasingu jachtów i łodzi wyraźnie widać, że kilka firm leasingowych wyspecjalizowało się w finansowaniu mniejszych jednostek (cena zakupu 100-300 tys. zł netto), a kilka finansuje raczej droższe jednostki (średnia wartość transakcji 1-1,2 mln zł netto).
Przykładowo w 2021r łącznie zawarto 606 umów, a średnia wartość transakcji wyniosła 597 tys. zł netto.
Dlaczego warto leasingować łodzie i jachty?
- Leasing pomaga dokonać zakupu bez wysokiego wkładu własnego.
- Leasing obniża podatki. W leasingu zaliczysz łodź w kosztach firmy nawet 2 razy szybciej niż przy zakupie za gotówkę lub w kredycie. Obniżysz znacznie podstawę opodatkowania i zaoszczędzisz na podatkach.
- Mała ilość formalności i dokumentów do leasingu (zwłaszcza w porównaniu do kredytu).
- Nie obniżasz zdolności kredytowej, bo leasing operacyjny ujęty jest w kosztach firmy.
- Leasing na łódź zorganizujesz w 1-2 tygodnie.
- Leasing jest relatywnie tanim i powszechnie dostępnym źródłem finansowania.
- Można dopasować wysokość raty do seznowości biznesu.
.
Leasing łodzi – operacyjny czy finansowy?
Większość przedsiębiorców wybiera leasing operacyjny, gdzie każda rata jest kosztem i odlicza się od niej VAT.
Przy leasingu łodzi i jachtów problemem jest ich niska, 7% stawka amortyzacji. Powoduje, że leasing operacyjny trwa minimum 6 lat i kończy się wysokim wykupem 23%. Dlaczego tak jest opisujemy w tekście: Stawka amortyzacji przedmiotu leasingu a wykup.
W leasingu operacyjnym z każdej opłaty leasingowej odliczasz VAT a kwotę netto ujmujesz w KUP.
Długi leasing z wysokim wykupem nie zawsze odpowiada leasingobiorcy lub leasingodawcy, bo leasing długo się spłaca i sporo kapitału zostaje do zapłaty na koniec umowy. A przy obecnych pozimach stóp procentowych długi leasing w złotówkach oznacza sporo odsetek.
Alternatywą jest leasing finansowy. W tym leasingu czas trwania umowy jest dowolny (czyli może być krótszy, w praktyce nie krótszy, niż 6 miesięcy). Kapitał amortyzujesz, odsetki są kosztem. Cały VAT rozliczasz jednorazowo na początku umowy.
Jednocześnie leasingodawca oczekuje, że VAT wpłacisz również na początku umowy. Ewentualnie może wydłużyć termin zapłaty VAT do 3 miesięcy (bo tyle czeka się na zwrot VAT z urzędu skarbowego). Więcej o różnicach między leasingiem operacyjnym a finansowym.
Można też skorzystać z finansowania pożyczką leasingową. Przypomina leasing finansowy z tą różnicą, że nie trzeba wpłacać całego VAT z góry. No i od początku jesteś właścicielem jachtu/łodzi. Więcej o pożyczce leasingowej.
.
Leasing łodzi – warunki:
- Jachty, łodzie, katamarany, skutery wodne nowe lub kilkuletnie.
- Wkład własny 10-45% (choć dość często wymagane jest min. 20% wpłaty).
- Umowa w leasingu operacyjnym trwa zazwyczaj 69 miesięcy lub 6 lat, dla drogich jednostek możliwy dłuższy leasing.
- Umowa w leasingu finansowym do 5-6 lat.
- Umowa w pożyczce leasingowej trwa do 6 lat.
- Leasing w EUR lub w PLN.
- Stała stopa procentowa lub zmienna.
Rejestracja na firmę leasingową (wyjątkiem jest finansowanie pożyczką). Rejestracji dokonuje przedstawiciel leasingodawcy, w niektórych przypadkach leasingobiorca o ile leasingodawca wystawi pełnomocnictwo do rejestracji.
.
Czy łódź, jacht lub katamaran w leasingu może pływać zagranicą?
Część leasingodawców finansuje wyłącznie jednostki pływające w kraju, pozostali również łodzie stacjonujące zagranicą.
W większości przypadków leasingodawca wymaga, żeby jego przedstawiciel był obecny przy odbiorze jachtu. Dla jachtów stacjonujących zagranicą pojawia się wymóg krótkiej obecności jachtu w Polsce, do celów VAT. W praktyce można zorganizować to tak, że jacht przekracza granicę i transport robi postój na przygranicznej stacji benzynowej (np. sieci Orlen). Przedstawiciel leasingowy robi kilka zdjęć (w tym z logo stacji w tle). Następnie jacht kontynuuje podróż do miejsca docelowego.
Nie jest to problem, gdy kupujesz w Polsce. Jest, gdy kupujesz zagranicą i jacht czy łódź również ma stacjonować zagranicą. Transport do Polski generuje wysokie koszty. Natomiast w naszej ofercie znajdziesz leasing łodzi bez konieczności przewozu do Polski, w sprawie szczegółów prosimy o kontakt indywidualny.
Jeśli zakup łodzi czy jachtu nie jest bezpośrednio związany z prowadzoną działalnością to leasingodawca oczekuje dobrych wyników finansowych oraz często większej opłaty wstępnej.
.
Co trzeba przygotować do leasingu jachtu lub łodzi?
Dokumenty do leasingu. Najczęściej są to:
- Wyniki finansowe za ostatni zamknięty rok i rok bieżący
- Wypełniony wniosek leasingowy
- FV pro forma + specyfikacja techniczna
- Informacje o prowadzonej działalności oraz celu zakupu
Ocena wniosku trwa zwykle 1-2 tygodnie. Droższych jednostek niejednokrotnie dłużej. Dla używanych łodzi leasingodawca zleci również wycenę.
.
Oferta leasingu łodzi w Leason
Szukasz dobrego leasingu na zakup jachtu lub łodzi? Wypełnij formularz na dole strony lub zadzwoń 508 747 525.
.
Wpisy powiązane tematycznie:
15 lutego 2024