Leasing łodzi? Leasing jachtów? Tak, miłośnicy żeglarstwa mogą leasingować jachty, łodzie i inny sprzęt pływający. Dzięki leasingowi obniżysz koszty początkowe zakupu bo trzeba dysponować jedynie kwotą na wkład własny. Dodatkowo osiągniesz korzyści podatkowe. W tym tekście opisujemy jak wygląda leasing łodzi i jachtów.

leasing jachtu

.

Rynek leasingu łodzi, jachtów, katamaranów etc. w Polsce w latach 2017-2023

W ostatnich kilku latach łodzie i jachty cieszyły się sporym zainteresowaniem klientów.

  • W 2017 roku firmy leasingowe sfinansowały łodzie o wartości 217 mln zł,
  • w 2018 roku 206 mln zł,
  • w 2019 roku 210 mln zł,
  • w 2020 roku 247 mln zł,
  • w 2021 roku 362 mln zł,
  • w 2022 roku 359 mln zł,
  • w 2023 roku 418 mln zł.

Klienci mają w czym wybierać. W Polsce działa wielu producentów jachtów i łodzi motorowych a ich produkty są cenione również zagranicą. Polska jest ósmym na świecie i piątym w Europie eksporterem jachtów.

Analizując dane dotyczące leasingu jachtów i łodzi wyraźnie widać, że kilka firm leasingowych wyspecjalizowało się w finansowaniu mniejszych jednostek (cena zakupu 100-300 tys. zł netto), a kilka finansuje raczej droższe jednostki (średnia wartość transakcji  1-1,2 mln zł netto).

Przykładowo w 2021r łącznie zawarto 606 umów, a średnia wartość transakcji wyniosła 597 tys. zł netto.

Dlaczego warto leasingować łodzie i jachty?

  • Leasing pomaga dokonać zakupu bez wysokiego wkładu własnego.
  • Leasing obniża podatki. W leasingu zaliczysz łodź w kosztach firmy nawet 2 razy szybciej niż przy zakupie za gotówkę lub w kredycie. Obniżysz znacznie podstawę opodatkowania i zaoszczędzisz na podatkach.
  • Mała ilość formalności i dokumentów do leasingu (zwłaszcza w porównaniu do kredytu).
  • Nie obniżasz zdolności kredytowej, bo leasing operacyjny ujęty jest w kosztach firmy.
  • Leasing na łódź zorganizujesz w 1-2 tygodnie.
  • Leasing jest relatywnie tanim i powszechnie dostępnym źródłem finansowania.
  • Można dopasować wysokość raty do seznowości biznesu.

.

Leasing łodzi – operacyjny czy finansowy?

Większość przedsiębiorców wybiera leasing operacyjny, gdzie każda rata jest kosztem i odlicza się od niej VAT.

Przy leasingu łodzi i jachtów problemem jest ich niska, 7% stawka amortyzacji. Powoduje, że leasing operacyjny trwa minimum 6 lat i kończy się wysokim wykupem 23%. Dlaczego tak jest opisujemy w tekście: Stawka amortyzacji przedmiotu leasingu a wykup.

W leasingu operacyjnym z każdej opłaty leasingowej odliczasz VAT a kwotę netto ujmujesz w KUP.

Długi leasing z wysokim wykupem nie zawsze odpowiada leasingobiorcy lub leasingodawcy, bo leasing długo się spłaca i sporo kapitału zostaje do zapłaty na koniec umowy. A przy obecnych pozimach stóp procentowych długi leasing w złotówkach oznacza sporo odsetek.

Alternatywą jest leasing finansowy. W tym leasingu czas trwania umowy jest dowolny (czyli może być krótszy, w praktyce nie krótszy, niż 6 miesięcy). Kapitał amortyzujesz, odsetki są kosztem. Cały VAT rozliczasz jednorazowo na początku umowy.

Jednocześnie leasingodawca oczekuje, że VAT wpłacisz również na początku umowy. Ewentualnie może wydłużyć termin zapłaty VAT do 3 miesięcy (bo tyle czeka się na zwrot VAT z urzędu skarbowego). Więcej o różnicach między leasingiem operacyjnym a finansowym.

Można też skorzystać z finansowania pożyczką leasingową. Przypomina leasing finansowy z tą różnicą, że nie trzeba wpłacać całego VAT z góry. No i od początku jesteś właścicielem jachtu/łodzi. Więcej o pożyczce leasingowej.

.

Leasing łodzi – warunki:

  • Jachty, łodzie, katamarany, skutery wodne nowe lub kilkuletnie.
  • Wkład własny 10-45% (choć dość często wymagane jest min. 20% wpłaty).
  • Umowa w leasingu operacyjnym trwa zazwyczaj 69 miesięcy lub 6 lat, dla drogich jednostek możliwy dłuższy leasing.
  • Umowa w leasingu finansowym do 5-6 lat.
  • Umowa w pożyczce leasingowej trwa do 6 lat.
  • Leasing w EUR lub w PLN.
  • Stała stopa procentowa lub zmienna.

Rejestracja na firmę leasingową (wyjątkiem jest finansowanie pożyczką). Rejestracji dokonuje przedstawiciel leasingodawcy, w niektórych przypadkach leasingobiorca o ile leasingodawca wystawi pełnomocnictwo do rejestracji.

.

Czy łódź, jacht lub katamaran w leasingu może pływać zagranicą?

Część leasingodawców finansuje wyłącznie jednostki pływające w kraju, pozostali również łodzie stacjonujące zagranicą.

W większości przypadków leasingodawca wymaga, żeby jego przedstawiciel był obecny przy odbiorze jachtu. Dla jachtów stacjonujących zagranicą pojawia się wymóg krótkiej obecności jachtu w Polsce, do celów VAT. W praktyce można zorganizować to tak, że jacht przekracza granicę i transport robi postój na przygranicznej stacji benzynowej (np. sieci Orlen). Przedstawiciel leasingowy robi kilka zdjęć (w tym z logo stacji w tle). Następnie jacht kontynuuje podróż do miejsca docelowego.

Nie jest to problem, gdy kupujesz w Polsce. Jest, gdy kupujesz zagranicą i jacht czy łódź również ma stacjonować zagranicą. Transport do Polski generuje wysokie koszty. Natomiast w naszej ofercie znajdziesz leasing łodzi bez konieczności przewozu do Polski, w sprawie szczegółów prosimy o kontakt indywidualny.

Jeśli zakup łodzi czy jachtu nie jest bezpośrednio związany z prowadzoną działalnością to leasingodawca oczekuje dobrych wyników finansowych oraz często większej opłaty wstępnej.

.

Co trzeba przygotować do leasingu jachtu lub łodzi?

Dokumenty do leasingu. Najczęściej są to:

  • Wyniki finansowe za ostatni zamknięty rok i rok bieżący
  • Wypełniony wniosek leasingowy
  • FV pro forma + specyfikacja techniczna
  • Informacje o prowadzonej działalności oraz celu zakupu

Ocena wniosku trwa zwykle 1-2 tygodnie. Droższych jednostek niejednokrotnie dłużej. Dla używanych łodzi leasingodawca zleci również wycenę.

.

Oferta leasingu łodzi w Leason

Szukasz dobrego leasingu na zakup jachtu lub łodzi? Wypełnij formularz na dole strony lub zadzwoń 508 747 525.

Leasing operacyjny

Leasing finansowy

Leasing maszyn

Leasing auta

.

Wpisy powiązane tematycznie:

Leasing na samochód premium

Leasing w CIT estońskim

Leasing w spółce zoo

    3.9/5 - (8 votes)

    Poprzedni post

    Leasing IT – laptopów, komputerów, oprogramowania, serwerów i sprzętu komputerowego

    Następny post

    Leasing dla nowych firm – poradnik

    Wyszukaj:

    O autorze

    Mikołaj Łagowski

    Mikołaj Łagowski

    Właściciel firmy Leason. Z branżą leasingową związany od 2008r. Wyleasingował 1000+ maszyn oraz linii technologicznych i 700+ samochodów dla klientów z całej Polski.

    mikolaj.lagowski@leason.pl Tel. +48 508 747 525

    Pon. - Pt. 9:00 - 16:00, Działamy online.