Miłośnicy żeglarstwa mogą leasingować jachty i łodzie. Dzięki leasingowi obniżysz koszty początkowe zakupu bo trzeba dysponować jedynie kwotą na wkład własny. Dodatkowo osiągniesz korzyści podatkowe. W tym tekście opiszę jak wygląda leasing jachtów i łodzi.

W ostatnich kilku latach łodzie i jachty cieszyły się sporym zainteresowaniem klientów. W 2017 roku firmy leasingowe sfinansowały łodzie o wartości 217 mln zł, w 2018 roku 206 mln zł, a w 2019 roku 210 mln zł.  Klienci mają w czym wybierać. W Polsce działa wielu producentów jachtów i łodzi motorowych a ich produkty są cenione również zagranicą.

Analizując dane z 2018r dotyczące leasingu jachtów i łodzi wyraźnie widać, że kilka firm leasingowych wyspecjalizowało się w finansowaniu mniejszych jednostek (cena zakupu 100-300 tys. zł netto), a kilka finansuje raczej droższe jednostki (średnia wartość transakcji  1-1,2 mln zł netto). Łącznie zawarto 359 umów, a średnia wartość transakcji wyniosła 571 tys. zł netto.

Leasing jachtu i łodzi – operacyjny czy finansowy?

Większość przedsiębiorców wybiera leasing operacyjny, gdzie każda rata jest kosztem i odlicza się od niej VAT. Przy leasingu jachtów i łodzi problemem jest ich niska, 7% stawka amortyzacji. Powoduje, że leasing operacyjny trwa minimum 6 lat i kończy się wysokim wykupem. Dlaczego tak jest opisuję w tutaj: Stawka amortyzacji przedmiotu leasingu a wykup. Nie zawsze odpowiada to leasingobiorcy lub leasingodawcy, bo leasing długo się spłaca i sporo zostaje do zapłaty na koniec umowy.

Alternatywą jest leasing finansowy. W tym leasingu czas trwania umowy jest dowolny (czyli może być krótszy). Kapitał amortyzujesz, odsetki są kosztem. Cały VAT rozliczasz jednorazowo na początku umowy. Jednocześnie leasingodawca oczekuje, że VAT wpłacisz również na początku umowy. Ewentualnie może wydłużyć termin zapłaty VAT do 3 miesięcy (bo tyle czeka się na zwrot VAT z urzędu skarbowego). Więcej o różnicach między leasingiem operacyjnym a finansowym.

Można też skorzystać z finansowania pożyczką leasingową. Przypomina leasing finansowy z tą różnicą, że nie trzeba wpłacać całego VAT z góry. Więcej o pożyczce leasingowej.

Warunki leasingu łodzi:

  • Jachty, łodzie, katamarany nowe lub kilkuletnie
  • Wkład własny 10-45% (choć często wymagane jest min. 20% wpłaty)
  • Umowa w leasingu operacyjnym trwa zazwyczaj 69 miesięcy lub 6 lat.
  • Umowa w leasingu finansowym do 5 lat.
  • Umowa w pożyczce leasingowej wtrwa do 6 lat.
  • Waluta PLN lub EUR

Część leasingodawców finansuje wyłącznie jednostki pływające w kraju, pozostali również łodzie stacjonujące zagranicą. W większości przypadków leasingodawca wymaga, żeby jego przedstawiciel był obecny przy odbiorze jachtu. Dla jachtów stacjonujących zagranicą pojawia się wymóg krótkiej obecności jachtu w Polsce . Nie jest to problem, gdy kupujesz w Polsce. Jest, gdy kupujesz zagranicą i jacht czy łódź również ma stacjonować zagranicą, bo generuje wysokie koszty transportu.

Jeśli zakup łodzi czy jachtu nie jest bezpośrednio związany z prowadzoną działalnością to leasingodawca oczekuje dobrych wyników finansowych oraz często większej opłaty wstępnej.

Co trzeba przygotować do leasingu jachtu lub łodzi?

Najczęściej są to:

  • Wyniki finansowe za ostatni zamknięty rok i rok bieżący
  • Wypełniony wniosek leasingowy
  • FV pro forma + specyfikacja techniczna
  • Informacje o prowadzonej działalności oraz celu zakupu

Ocena wniosku trwa zwykle 1-2 tygodnie. Dla używanych przedmiotów leasingodawca zleci również wycenę.

Szukasz dobrego leasingu na zakup jachtu lub łodzi? Wypełnij formularz na dole strony lub zadzwoń 508 747 525.

Leasing maszyn

Leasing auta

:

Poprzedni post

Leasing lokomotywy i wagonów – zasady i możliwości

Następny post

Leasing linii do druku etykiet [case study]