Na co uważać przy leasingu. Leasing jest jednym z najważniejszych źródeł finansowania samochodów, maszyn i urządzeń w firmie. Ma wiele zalet – jest tani, dostępny i korzystny podatkowo. Korzysta z niego zarówno sektor MSP, jak i duże firmy. Sprawdźmy więc, jakie możliwości oferują leasingodawcy oraz o czym należy pamiętać decydując się na leasing.

Na co zwrócić uwagę przy leasingu

Na co uważać przy leasingu samochodów i maszyn

Idea Leasingu jest prosta – wybierasz przedmiot, wpłacasz wkład własny, płacisz miesięczne raty za wynajem a na koniec wykupujesz za symboliczną kwotę (najczęściej za 1%).

Leasing maszyn i urządzeń

Leasing umożliwia nabycie większości maszyn i urządzeń potrzebnych do prowadzenia biznesu bez konieczności wykładania całej kwoty zakupu. Na początku wpłacasz jedynie wkład własny, a resztę spłacasz w miesięcznych ratach. Każda opłata leasingowa jest kosztem uzyskania przychodu i możesz od niej odliczyć VAT, dzięki czemu płacisz niższe podatki. Na końcu wykupujesz maszynę na własność za niewielką, z góry ustaloną kwotę. Wykup to część ceny zakupu płatna na końcu umowy.  Co ważne można leasingować urządzenia już od 1 tys. zł netto (w leasingu online).

Możesz leasingować przeróżne maszyny, których potrzebujesz do prowadzonej działalności. Maszynę, dostawcę i warunki zakupu ustalasz samodzielnie. Rolą leasingodawcy jest zapłacić za przedmiot w twoim imieniu i oddać do użytkowania w zamian za raty leasingu.

Jako leasingobiorca możesz liczyć na niski wkład własny. Zazwyczaj 10% lub więcej ale możliwy jest też leasing bez wkładu własnego. Spłatę możesz rozłożyć najczęściej do 5 lat, choć dostępne są leasingi na dłuższy okres.

Leasing samochodów

Od 2019 roku limit kosztów wynosi 150 000 zł dla samochodów osobowych spalinowych i 225 000 zł dla aut elektrycznych. Obowiązują ograniczenia w odliczaniu VAT – dla aut wykorzystywanych do celów mieszanych (prywatnych oraz związanych z prowadzoną działalnością)można odliczyć jedynie 50% VAT. Ograniczenia te dotyczą także motocykli oraz kamperów. Natomiast dla samochodów ciężarowych nie obowiązują limity kosztowe, brak tez ograniczeń w odliczaniu VAT.

Rozliczenie rat leasingowych

Do 150 000 zł raty leasingu są księgowane w koszty w całości. Od samochodu wykorzystywanego do celów prywatnych oraz firmowych odliczysz 1/2 VAT. Kwota netto + 1/2 nieodliczonego VAT zaliczane są w koszty działalności.

Przedsiębiorca, który weźmie w leasing pojazd do 165 470,85 zł brutto (150 000 zł po odliczeniu 1/2 VAT) rozliczy w kosztach całość zapłaconych rat leasingowych. Jeśli wartość auta będzie wyższa, rozliczy jedynie część wydatków, do wysokości wynikającej z proporcji.

Więcej informacji na temat obliczania proporcji, aktualnych zasad leasingu samochodów, limitów wydatków eksploatacyjnych i roli podatkowej wysokiego wykupu przeczytasz tutaj: Leasing odliczenie VAT, PIT, ZUS i CIT – aktualne zasady.

Na co jeszcze uważać przy leasingu samochodów i maszyn?

Analizując opłacalność leasingu, przedsiębiorcy biorą pod uwagę przede wszystkim wysokość miesięcznych rat. Choć jest to najważniejszy koszt, warto zwrócić uwagę także na dodatkowe opłaty.

Na co uważać przy leasingu – dodatkowe koszty

Opłaty dodatkowe to wszystkie opłaty nieuwzględnione w harmonogramie, czyli inne niż miesięczne raty, czynsz inicjalny i kwota wykupu. Części z nich, np. kosztów ubezpieczenia komunikacyjnego nie unikniesz. Przed innymi, np. opłatami za fotoradary czy opóźnienie w spłacie rat — z powodzeniem możesz się ustrzec.

Najczęściej naliczane dodatkowe koszty leasingu to:

  • opłaty za ubezpieczenie komunikacyjne (dla samochodów). Wszyscy leasingodawcy wymagają zawarcia nie tylko obowiązkowej polisy OC, ale również AC i NNW. W zależności od warunków umowy, możesz skorzystać z polisy ich lub zewnętrznej. Wybór polisy zewnętrznej zazwyczaj skutkuje naliczeniem opłaty za administrowanie polisą zewnętrzną. W zależności od leasingodawcy wynosi ona od 100 do 300 zł netto rocznie;
  • opłaty za ubezpieczenie majątkowe (w przypadku leasingu maszyn i urządzeń). Taka polisa chroni przedmiot przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem, przepięciami, pożarem itd. Im dłuższy leasing, tym większy sumaryczny koszt ubezpieczenia.
  • opłaty za dobrowolne ubezpieczenia dodatkowe– np. ubezpieczenie GAP chroniące przed utratą wartości pojazdu w razie kradzieży lub szkody całkowitej, na które decyduje się większość leasingobiorców. Koszt polisy liczony jest od wartości przedmiotu leasingu i opłacany co miesiąc z ratami leasingu;
  • opłata za rejestrację (w przypadku leasingu aut i ciągników rolniczych). Leasingodawca rejestruje pojazd i pobiera za to opłatę. W zależności od firmy leasingowej koszt wynosi od 315 do 450 zł netto;
  • Inne koszty, np: wycena, monity za opóźnienia w płatności rat, fotoradary i in.

Więcej informacji o dodatkowych kosztach w leasingu.

Zanim podpiszesz umowę leasingową

Zanim podpiszesz umowę leasingową, koniecznie zajrzyj do Tabeli Opłat i Prowizji. Taki dokument zawiera informacje na temat wszystkich dodatkowych opłat — kwot oraz warunków naliczania.

Mając świadomość dodatkowych kosztów, świadomie wybierzesz najkorzystniejszą ofertę leasingu.

Jak widać kosztów dodatkowych może być sporo. Na szczęście wielu z nich da się uniknąć a leasing i tak pozostaje jednym z najtańszych źródeł finansowania na rynku.

1

Oferta leasingu Leason

Szukasz leasingu? Sprawdź naszą ofertę:

Leasing samochodów

Leasing maszyn

Leasing urządzeń i sprzętu

Leasing online (1 – 100 tys. zł netto)

.

Wpisy powiązane tematycznie:

10 najczęściej popełnianych błędów przy leasingu samochodów i maszyn

Jak zorganizować leasing krok po kroku

Wykup z leasingu od 2023r – jak to zrobić dobrze?

5/5 - (12 votes)

Poprzedni post

Leasing na maszyny czyszczące i urządzenia sprzątające

Następny post

Sukces: droga od porażki do porażki z niesłabnącym entuzjazmem