Końcówka roku jest czasem, gdy wielu przedsiębiorców intensywnie rozgląda się za kosztami. W związku z tym część z nich podejmuje decyzję o zakupie np. nowego samochodu czy maszyny do firmy. Jednak co w sytuacji, gdy szukasz kosztu teraz (niezależnie czy jest to koniec roku czy nie) a odbierzesz zamówiony przedmiot dopiero za kilka miesięcy? Czy mimo to możesz teraz zaliczyć część ceny w koszty i jak dużą część?

 

Przy zakupie drogich maszyn lub luksusowych samochodów na zamówienie terminy odbioru wynoszą często od 3 do 9 miesięcy od momentu zamówienia.

Tradycyjnie przy zamówieniu wpłacasz dilerowi zaliczkę, np. 10-20% i czekasz. Jeśli zdecydowałeś się na leasing to tuż przed odbiorem dopłacasz pozostałą część pierwszej wpłaty do leasingodawcy – o ile trzeba coś dopłacać. Otrzymasz wtedy fakturę na całą wartość pierwszej wpłaty a po miesiącu płacisz pierwszą ratę leasingu. Jest to rozwiązanie dobre dla większości sytuacji, ale nie gdy intensywnie szukasz kosztów w danym momencie.  W takim bowiem wypadku zamawiając maszynę lub samochód pod koniec roku wszelkie koszty leasingowe otrzymasz w kolejnym roku.

 

Co jeśli potrzebujesz kosztów teraz?

Dysponuję rozwiązaniem, które pozwoli Ci zaliczyć pierwszą wpłatę w koszty teraz niezależnie od daty odbioru przedmiotu leasingu. Ale po kolei.

 

Jakie masz opcje finansowania zakupu maszyny lub samochodu?

Gotówka, leasing lub kredyt.

 

Co gdy wybierzesz zakup za gotówkę lub w kredycie (faktura będzie wystawiona na twoją firmę)?

VAT odliczysz jednorazowo, kwotę netto będziesz amortyzował zgodnie ze stawką amortyzacji przedmiotu (dla nowego samochodu czas amortyzacji wynosi 5 lat, dla większości maszyn produkcyjnych 7 lat).

Jeśli jesteś małym podatnikiem masz możliwość jednorazowej amortyzacji (nie dotyczy samochodów osobowych). Małym podatnikiem w 2016 r. jest podatnik, u którego w 2015 r. wartość przychodu ze sprzedaży, wraz z kwotą należnego VAT, nie przekroczyła 5.092.000 zł. Limit jednorazowej amortyzacji wynosi 50 000 EUR rocznie, w 2016r – 212 000 zł (źródło Gofin).

Jeśli przedmiot jest droższy nie możesz go amortyzować jednorazowo. Dodatkowo przy drogich samochodach występują dodatkowe ograniczenia w amortyzacji.

 

Co gdy wybierzesz zakup w leasingu operacyjnym?

Każda opłata leasingowa jest kosztem i odliczasz od niej VAT niezależnie od jej wysokości oraz wartości przedmiotu leasingu. Ograniczenia w odliczeniu VAT występują tylko przy samochodach osobowych.

Opłata wstępna (pierwsza wpłata) wynosi od 0 do 45% wartości przedmiotu leasingu. Jeśli szukasz dużego kosztu i zdecydujesz się na maksymalną wpłatę to jednorazowo zaliczysz w koszty 45% ceny zakupu.

Umowa musi trwać co najmniej 40% standardowego czasu amortyzacji, żeby była uznawana za umowę leasingu. Zatem dla samochodu min. 2 lata, dla większości maszyn min. 3 lata – zatem tyle zajmuje zaliczenie w koszty inwestycji.

 

W którym momencie możesz liczyć na koszt z tytułu pierwszej wpłaty?

Najczęściej tuż przed odbiorem przedmiotu leasingu. Mam jednak rozwiązanie, w którym dostajesz fakturę za pierwszą wpłatę w miesiącu jej dokonania. Czyli wpłacasz zaliczkę dilerowi i dopłacasz różnicę do leasingodawcy do ustalonej wysokości pierwszej wpłaty, np. 45%. Wtedy leasingodawca wystawi fakturę na 45% ceny w miesiącu wpłaty, nawet jeśli do odbioru zostało kilka miesięcy. Wcześniej poprosi jeszcze dilera o podpisanie kompensaty na wysokość wpłaconej zaliczki.

Nie jest to rozwiązanie standardowe, gdyż wiele dużych firm leasingowych wystawia faktury za pierwszą wpłatę dopiero w miesiącu odbioru przedmiotu leasingu (np. Europejski Fundusz Leasingowy czy Idea Leasing) lub dopuszcza możliwość wcześniejszego zafakturowania tylko części pierwszej wpłaty (np. Getin Leasing – do 10% ceny).

 

Co jeśli 45% to nadal zbyt mało?

Mogę jeszcze zaproponować podniesienie pierwszej raty leasingu do np. 10-15%. Wyższe wartości również są możliwe ale za zgodą działu ryzyka. W sytuacji, gdy np. spodziewasz się dostawy na koniec roku mogę zaproponować przyspieszenie fakturowania pierwszej raty leasingu na miesiąc odbioru (zamiast miesiąc po odbiorze). Dzięki temu koszty masz jeszcze w tym roku.

 

Zobrazuję to na przykładzie.

Firma Kowalski Sp. z o.o. chce kupić nową frezarkę za 170 000 EUR. W sierpniu 2016 zamawiają maszynę i wpłacają 10% zaliczki do sprzedawcy. Spodziewają się dostawy w grudniu 2016. Zdecydowali się na leasing i chcą jak największą część maszyny zaliczyć w koszty jeszcze w 2016r.

Doradziłem następujący wariant leasingu:

Pierwsza wpłata 45%

Pierwsza rata leasingu podwyższona do 15%

Leasing na 3 lata (najkrótszy możliwy dla frezarki)

Wykup 20% (najniższy możliwy po 3 latach dla frezarki)

 

W październiku 2016 firma dopłaca 35% do leasingodawcy. Leasingodawca wystawia w październiku fakturę na 45% wartości maszyny, którą firma zalicza w koszty na październik. Odbiór nastąpi w grudniu i pierwsza rata fakturowana jest także w grudniu (wyraził na to zgodę leasingodawca).

 

Jakie są korzyści powyższego rozwiązania?

  • Firma zaliczy w koszty 60% ceny maszyny jeszcze w 2016r, dzięki czemu istotnie zmniejszy wysokość VAT należnego oraz podatku dochodowego za ten rok.
  • Dzięki rozbiciu 60% na 3 transze (10% sierpień, 35% październik, 15% grudzień) nie zostanie zachwiana płynność finansowa firmy.
  • Z uwagi na bardzo dużą spłatę kapitału na początku leasingu kolejne raty są bardzo niskie, podobnie koszt leasingu.
  • Pod koniec leasingu Kowalski Sp. z o.o. wystąpi do leasingodawcy z wnioskiem o rozłożenie wykupu na kilka rat, dzięki czemu szybciej zaliczy go w koszty działalności.

 

Jak widzisz leasing jest elastyczną formą finansowania. Pozwala dostosować harmonogram spłat do Twoich potrzeb co ma przełożenie na korzyści podatkowe.

 

Chciałbyś skorzystać z podobnego rozwiązania?

Skontaktuj się ze mną pod nr 508 747 525 lub napisz mikolaj.lagowski@leason.pl

 

 

Komentarze zostały wyłączone

Top

Zostaw e-mail i zgarnij Ebooka!

„10 najczęściej popełnianych błędów przy leasingu samochodów i maszyn”

Zapisz mnie na newsletter (możesz się wypisać w dowolnym momencie).

FreshMail.pl