Leasing na kilometry pojawił się na rynku pod koniec 2016 r. Polega na dostosowaniu wysokości rat leasingu do liczby przejechanych kilometrów w danym miesiącu. W skrócie – dużo jeździsz płacisz dużą ratę. Przy małym przebiegu rata jest niska. Przyjrzyjmy się zatem szczegółom leasingu na kilometry.

Update 01.02.2020r – leasing ten został wycofany z oferty leasingodawców.

Na czym polega leasing na kilometry? Jakie są założenia?

Leasing na kilometry dopasowuje ratę leasingu do przebiegu za poprzedni miesiąc:

– jeździsz mało – w kolejnym miesiącu płacisz niską ratę a kapitał niezapłacony w racie leasingu odkłada się w wykupie (powiększa jego wartość),

– jeździsz dużo – w kolejnym miesiącu płacisz wysoką ratę a nadpłacony kapitał jest odliczany od wykupu (pomniejsza go).

Rata leasingu na kilometry składa się z opłaty stałej i opłaty zmiennej.
Opłata stała (płatna zawsze) to odsetki – w pierwszej racie leasingu 100% odsetek, w kolejnej blisko 100% odsetek i malutka część kapitału itd.
Opłata zmienna wynika ze stawki za 1 kilometr pomnożonej przez liczbę przejechanych kilometrów.

Założenia leasingu na kilometry są założeniami leasingu operacyjnego – chodzi o spłatę kapitału i wykup przedmiotu leasingu na koniec trwania umowy.  Wraz z różnymi przebiegami harmonogram  spłat zmienia się co miesiąc w stosunku do zakładanego harmonogramu z umowy leasingu. Dzieje się to automatycznie bez żadnych aneksów do umowy.

Pierwsza rata leasingu jest zawsze zgodna z harmonogramem spłat. Kolejna oparta jest na przebiegu samochodu za poprzedni miesiąc.

Z czego składa się leasing na kilometry?

Leasing na kilometry składa się z:

  • pierwszej wpłaty (wkładu własnego) – 5-45% wartości samochodu,
  • rat leasingu (na które składa się opłata stała i opłata zmienna) – od 23 do 59 rat,
  • wykupu, który zmienia się w trakcie spłaty kolejnych rat.

Jeśli jeździsz dużo i płacisz wyższe raty (szybciej spłacasz kapitał) to z każdą ratą wysokość wykupu maleje aż do 1%. Jeśli jeździsz mało i płacisz niższe raty (wolno spłacasz kapitał) to wykup rośnie aż do maksymalnej wysokości akceptowalnej przez leasingodawcę. Jest ona różna dla różnych marek samochodów i różnych okresów trwania umowy leasingu.

Jeśli przebiegi są wyższe od deklarowanych i zamiast w 4 lata spłaciłeś kapitał wraz z wykupem w 3 lata to w kolejnych miesiącach dostaniesz faktury na 1 zł lub możesz zamknąć umowę leasingu wcześniej.

Jeśli przebiegi są niższe od deklarowanych i wykup osiągnął wartość maksymalną – to rata zmienia się w stałą opłatę leasingową w wysokości określonej w umowie leasingu zgodnie z zadeklarowanym przebiegiem.

Skąd się bierze stawka za 1 km?

Przed przystąpieniem do umowy leasingu na kilometry deklarujesz zakładany miesięczny przebieg pojazdu, przykładowo 2000 km/mc. Określasz wkład własny, czas spłaty leasingu oraz wartość wykupu. Stawka za kilometr wyliczana jest poprzez podzielenie kapitału spłacanego w ratach leasingu wraz z opłatami za GPS przez liczbę zadeklarowanych kilometrów w trakcie trwania umowy. Będzie różna (wyższa) dla przebiegu 1500 km/mc i dla przebiegu 2000km/mc (niższa). Stawkę za kilometr poznajesz przed podpisaniem umowy i jest ona niezmienna przez cały okres trwania umowy leasingu.

Zadeklarowany przebieg nie musi być osiągany (możesz jeździć mniej, niż zadeklarowałeś). Nic się nie stanie jeśli będzie regularnie przekraczany. Różnice w stosunku do zakładanego hamronogramu zostaną rozliczone w wykupie.

Co można leasingować w leasingu na kilometry?

Samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i ciągniki siodłowe. Dla samochodów osobowych maksymalna cena pojazdu nie może przekroczyć 150 000 zł netto. Leasing dostępny jest w PLN i EUR.

Dla kogo jest leasing na kilometry?

W chwili gdy pisałem ten tekst – wyłącznie dla przedsiębiorców. W przyszłości będzie dostępna również dla konsumentów.

Co z GPS? Co daje? Ile kosztuje?

Każdy pojazd objęty leasingiem na kilometry ma montowany GPS. W ramach leasingu otrzymujesz usługę Happy Miles. Dzięki niej przez aplikację na smartfonie lub przez stronę www masz na bieżąco podgląd pod następujące parametry:

  • przebieg pojazdu
  • stan paliwa
  • stan akumulatora
  • rozliczenie czasu pracy kierowców
  • pozycję i kierunek poruszania się pojazdu
  • ustalenie trasy po której pojazd się porusza
  • historię przebytych tras
  • dane na temat spalania i prędkości
  • zdalny odczyt z Tachografu

GPS przesyła automatycznie dane o aktualnym przebiegu samochodu, w oparciu o które przygotowane są comiesięczne rozliczenia. Dzięki temu nie musisz niczego raportować do leasingodawcy.

Gdyby samochód czasowo znajdował się poza zasięgiem sygnału GPS (np. w podziemnym garażu) to gdy tylko złapie sygnał do operatora usługi Happy Miles a ten do leasingodawcy.

Koszt usługi różni się w zależności od wariantu. Podstawowy kosztuje 49 zł netto miesięcznie, flotowy 65 zł/mc a dla ciężarówek i ciągników siodłowych 79 zł/mc. Koszt ten wliczony jest w ratę leasingu. W Leasingu na kilometry GPS i usługa Happy Miles są obowiązkowe.

Przykładowy harmonogram spłat w leasingu na kilometry

Znasz już założenia leasingu na kilometry. Sprawdźmy jak to wygląda w praktyce. Symulacja spłat dla samochodu osobowego za 65 000 zł netto, 10% pierwszej wpłaty, 4 lata, 10% wykup. Deklarowany przebieg 1800 km/mc (21 600 km rocznie).

leasing na kilometry

Harmonogram losowego przebiegu zgodnie z umową:

leasing na kilometry2

Przebieg co miesiąc jest inny, ale na koniec umowy zgadza się z zadeklarowanym.

Harmonogram z przebiegiem 30% wyższym od deklarowanego:

leasing na kilometry3

Tutaj przebiegi były wyższe więc zakładany 10% wykup obniżył sie do 1%. Dodatkowo kilka ostatnich rat wynosiło 1 zł gdyż cały kapitał został spłacony wcześniej. Leasingobiorca mógłby zamknąć tą umowę w 43 miesiącu. W trakcie umowy raty były wyższe od zakładanych.

Harmonogram z przebiegiem 30% niższym od deklarowanego:

Przykład: leasing na kilometry4

W tym wariancie przebiegi były mniejsze, niż zakładano przy podpisaniu umowy. Raty leasingu były niewielkie a niespłacana część kapitału odkładała się w wykupie. Końcowy wykup był znacznie wyższy od zakładanych 10%.

Dla kogo leasing na kilometry jest dobrym rozwiązaniem?

Leasing na kilometry może przynieść wiele korzyści firmom transportowym – gdy dużo jeżdżą zarabiają więcej i mają środki na spłatę wyższych rat. Gdy z kolei mają mniej przewozów raty są niższe. Można powiedzieć, że leasing podąża za aktualną sytuacją w firmie.

Również firmy posiadające floty samochodów dla przedstawicieli znajdą tu dla siebie korzyści, łącznie z gotowym systemem raportowania przebiegu, tras, zużycia paliwa itd.

Leasing na kilometry docenią przedsiębiorcy ceniący sobie elastyczność w usługach finansowych. Każdego miesiąca mają wpływ na wysokość raty w kolejnym miesiącu. Mogą zamknąć umowę przed czasem oraz wcześniej spłacić leasing.

Zainteresowany leasingiem na kilometry?

Oferta leasingu Leason

Szukasz dobrej oferty leasingu? Sprawdź u nas:

Leasing samochodów >>

Leasing urządzeń i sprzętu >>

Leasing maszyn >>

1

Wpisy powiązane tematycznie:

Jak wybrać dobry leasing?

Leasing ciągników siodłowych

Leasing naczep

Leasing w działalności jednoosobowej

3 sposoby na tani leasing

Poprzedni post

Leasing wózka widłowego, leasing wózków widłowych

Następny post

Leasing finansowy czy pożyczka/kredyt – co jest tańsze? Case study na przykładzie frezarki