Leasing może pokryć koszty transportu z ubezpieczeniem, montażu, szkolenia czy cła. Trzeba tylko spełnić kilka warunków. Co trzeba zrobić?

leasing a transport cło montaż szkolenie

Pytanie o leasing kosztów okołozakupowych pojawia się głównie przy leasingu maszyn sprowadzanych z zagranicy, a w szczególności maszyn pochodzących z Azji lub Ameryki. Generalnie koszty te można ująć w leasingu po spełnieniu pewnych warunków.

Ile kosztuje sprowadzenie maszyny do Polski?

Najczęściej sprowadzamy maszyny z Chin. W ostatnim czasie znacznie podrożały koszty frachtu. W chwili pisania tego tekstu transport morski 1 kontenera z Chin do portu w Hamburgu może kosztować  2-8 tys. USD w zależności od wielkości kontenera i miejsca załadunku. Cło – 1,7% od ceny zakupu. Transport drogowy z portu do Polski – 1-2 tys. EUR w zależności od lokalizacji. Na koszty montażu składają się bilety lotnicze serwisantów, wyżywienie i noclegi oraz dzienne wynagrodzenie (przykładowo 200 USD/dzień/osobę). 

W sumie w marcu 2021r dla maszyny o wartości 1 mln zł, która płynie w 2 dużych (12-metrowych) kontenerach i jest montowana przez 2 serwisantów przez tydzień koszty dodatkowe mogą  wynieść ok. 25-30 tys. USD:

15 tys. USD fracht

4 tys. USD cło

2-3 tys. EUR transport

5-8 tys. USD serwisanci.

Przy maszynach o dużych gabarytach koszty dodatkowe wynoszą więc dobre 10-15% ceny zakupu. Dla mniejszych maszyn będą niższe.

Leasing a koszty transportu, cła – jak ująć koszty dodatkowe w leasingu?

Są 3 sposoby ujęcia kosztów dodatkowych zakupu w leasingu:

  1. Najprostszą metodą jest ustalenie ze sprzedawcą, żeby koszty te były zawarte w cenie maszyny. Wtedy nie wyszczególnia ich jako osobnych pozycji  z ceną w ofercie zakupu. Podobnie na fakturze – wystawia fakturę na samą maszynę. Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia płatności przez leasingodawcę do zagranicznego sprzedawcy, co zwykle jest skomplikowane. Dlaczego w ten sposób? Większość leasingodawców nie chce leasingować kosztów dodatkowych, interesuje ich sama maszyna. Właśnie dlatego.
  2. Inna metodą jest zakup od polskiego przedstawiciela/pośrednika, który sprowadzi maszynę do Polski. Wystawi fakturę za samą maszynę i w cenie uwzględni już koszty dodatkowe oraz własną marżę.
  3. Możesz także zakupić maszynę z własnych środków, sprowadzić do Polski i wtedy zrefinansować leasingiem. Jeden z naszych klientów sprowadził tak linię do obróbki szkła za 1 mln EUR. W tej sytuacji dobieramy jednego z niewielu leasingodawców, którzy mogą refinansować koszty dodatkowe (większość nie może). Argumentujemy, że te koszty są składową ceny zakupu maszyny i podnoszą jej wartość księgową. Pokazujemy wtedy dokumenty potwierdzające te koszty (a więc faktury z potwierdzeniem zapłaty). Jednakże w tym wariancie trudno będzie zrefinansować koszty serwisantów.

Koszty dodatkowe a leasing samochodów

Przy samochodach zwykle nie ma problemu, żeby objąć leasingiem cenę zakupu + akcyzę + tłumaczenia dokumentów. Jeśli zakup zagranicą (np. z USA) jest po okazyjnej cenie prościej leasingować samochód, gdy sprzedaje go polska firma w tym wyspecjalizowana, która uwzględni koszty dodatkowe w wartości transakcyjnej.

Oferta Leason

Szukasz leasingu? Z kosztami dodatkowymi lub bez – sprawdź naszą ofertę:

Leasing samochodów

Leasing maszyn

Leasing urządzeń i sprzętu

lub skontaktuj się z nami wypełniając formularz kontaktowy na dole strony.

1

Wpisy powiązane tematycznie:

Leasing maszyn z zagranicy

Leasing maszyn przemysłowych

Leasing samochodów z zagranicy

    5/5 - (8 votes)

    Poprzedni post

    Jak wziąć samochód w leasing na firmę?

    Następny post

    Leasing maszyn leśnych – harwesterów, forwarderów i in.