Branża leasingowa 2025. 2025r przynosi kontynuację dynamicznego rozwoju polskiego rynku leasingu, który stał się najważniejszym źródłem finansowania inwestycji dla przedsiębiorstw – zwłaszcza sektora MŚP. Leasing od lat rośnie szybciej niż cała gospodarka: od 2013r wartość udzielonego finansowania leasingowego wzrosła o ponad 220% (średnio 11% rocznie), przy wzroście PKB o około 120%. Obecnie leasing odpowiada za 3% PKB Polski.
Polska wyróżnia się najwyższym w Europie wykorzystaniem leasingu – finansuje on około 45% inwestycji w środki trwałe ruchome, podczas gdy w Wielkiej Brytanii wskaźnik ten wynosi 40%, a w Niemczech tylko 35%. Na koniec 2023r łączna wartość aktywów leasingowych w obsłudze osiągnęła 214 mld zł, przewyższając wartość kredytów inwestycyjnych (176 mld zł).
Poniższy raport przedstawia aktualny obraz branży leasingowej w Polsce w 2025 roku – zawiera najnowsze statystyki rynkowe, charakterystykę głównych graczy, wpływ otoczenia makroekonomicznego, trendy związane z ESG i zielonym leasingiem, postępy cyfryzacji, kluczowe wyzwania oraz prognozy dalszego rozwoju sektora.
.
Wielkość i struktura rynku leasingu w Polsce
Polski rynek leasingu osiągnął w 2024 roku rekordową wartość finansowania na poziomie 110,5 mld zł (nowo udzielone leasingi i pożyczki leasingowe). Był to wzrost o 10,4% w porównaniu z rokiem 2023, gdy łączna wartość finansowania wyniosła około 100 mld zł. Tym samym branża drugi rok z rzędu odnotowała dwucyfrową dynamikę i utrwaliła stabilną ścieżkę wzrostu. W samym leasingu (bez pożyczek leasingowych) w 2024r sfinansowano aktywa warte 96,9 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 12% r/r.
Dodatkowo firmy leasingowe udzieliły pożyczek na 13,6 mld zł (+2,2%), jednak udział tych pożyczek w całości finansowania spadł do 12,3% (z 13,3% rok wcześniej). Spadek relatywnego znaczenia pożyczek leasingowych wynika m.in. z opóźnień w uruchamianiu funduszy unijnych, które są często finansowane właśnie pożyczkami.
Struktura segmentowa. Od lat dominujący udział w rynku mają pojazdy. W 2024r 71,8% łącznej wartości sfinansowanych aktywów stanowiły pojazdy (osobowe, dostawcze i ciężarowe). Drugim największym segmentem były maszyny i urządzenia – 23,7%, a na pozostałe środki trwałe oraz nieruchomości przypadło łącznie ok. 4,5%. Szczegółowy podział prezentuje poniższa tabela.
Tabela 1. Kluczowe dane branży leasingowej w Polsce (2024)
Wskaźnik / segment | Wartość / udział / dynamika |
---|---|
Łączna wartość finansowania (nowe umowy) | 110,5 mld zł (+10,4% r/r) |
w tym leasing | 96,9 mld zł (+12% r/r) |
w tym pożyczka leasingowa | 13,6 mld zł (+2,2% r/r) |
Udział pożyczek w finansowaniu | 12,3% (spadek z 13,3% w 2023) |
Pojazdy ogółem (osobowe, dostawcze, ciężarowe) | 80,2 mld zł (72% struktury, +12,7% r/r) |
– w tym pojazdy lekkie (osobowe i dostawcze) | 60,4 mld zł (55% struktury, +25% r/r) |
– w tym pojazdy ciężkie (ciężarowe, ciągniki siodłowe itp.) | 18,8 mld zł (17% struktury, –14% r/r) |
– w tym inne pojazdy (autobusy, przyczepy, itp.) | 1,0 mld zł (+15% r/r) |
Maszyny i urządzenia | 26,2 mld zł (24% struktury, +5% r/r) |
Pozostałe ruchomości (sprzęt IT, fotowoltaika, etc.) | 4,5 mld zł (4% struktury, +11% r/r) |
Nieruchomości | 0,51 mld zł (<0,5% struktury, –26% r/r) |
Źródło danych | ZPL |
Jak wynika z powyższych danych, rynek leasingu napędzają pojazdy lekkie, których finansowanie wzrosło aż o 25% w 2024r, osiągając ponad 60 mld zł. Udział samochodów osobowych i dostawczych w całej strukturze leasingu zwiększył się znacząco – z 48,9% w 2023r do 54,7% w 2024r. To właśnie leasing pojazdów osobowych pozostaje głównym motorem wzrostu branży.
Odmienna sytuacja panowała w segmencie pojazdów ciężkich (ciężarówki, ciągniki siodłowe, naczepy, autobusy), gdzie od połowy 2023r notowano spadki – w 2024r wartość finansowania spadła o 14% do 18,8 mld zł. Przyczyną były problemy finansowe firm transportowych w obliczu wysokich kosztów (m.in. paliwa) oraz spowolnienie przemysłu i eksportu w strefie euro. Warto jednak odnotować pierwsze oznaki odwilży: w marcu 2025r segment pojazdów ciężkich odnotował pierwszy od półtora roku wzrost sprzedaży (r/r), co może zwiastować odbicie w tej kategorii.
Segment maszyn i urządzeń również wzrósł w 2024r (+5%), osiągając 26,2 mld zł. W strukturze tego segmentu dominowały maszyny rolnicze (23% wartości) oraz sprzęt budowlany (20%). O ile finansowanie maszyn budowlanych znacząco wzrosło (+22% do 5,3 mld zł), o tyle w przypadku maszyn rolniczych odnotowano lekki spadek (–2% do ~6,0 mld zł). Wynikało to częściowo z zamieszania prawnego na początku 2024r, kiedy to zmiana przepisów czasowo utrudniła rolnikom korzystanie z leasingu.
Leasing nieruchomości pozostaje niszowy – w 2024r sfinansowano w tej formie zaledwie ok. 0,5 mld zł (spadek o 26%), co stanowi poniżej 1% rynku. Wynika to z ograniczonej oferty leasingodawców, bardzo selektywnego podejścia do finansowania nieruchomości i konkurencji kredytów bankowych w tym obszarze.
Źródło: ZPL
.
Najwięksi gracze na rynku leasingu w Polsce
Polski rynek leasingu jest rozdrobniony, ale czołówka firm leasingowych od lat pozostaje względnie stała.
Liderem rynku jest PKO Leasing (część grupy PKO Banku Polskiego), który utrzymuje znaczną przewagę nad konkurentami. W pierwszym półroczu 2024r PKO Leasing sfinansował aktywa o wartości 6,33 mld zł, co stanowiło ok. 12% udziału w rynku. Na drugim miejscu plasuje się Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) z grupy Credit Agricole – 8–9% udziału (4,64 mld zł w I poł. 2024).
Kolejne pozycje zajmują spółki leasingowe powiązane z dużymi bankami komercyjnymi: mLeasing (mBank), Santander Leasing, Pekao Leasing, ING Lease, a także BNP Paribas Leasing – każda z nich kontroluje od około 5% do 7% rynku (wartości finansowania rzędu 2–4 mld zł w półroczu). Czołową dziesiątkę uzupełniają m.in. Millennium Leasing oraz Alior Leasing (powiązane z bankami średniej wielkości), a także Mercedes-Benz Leasing Polska – spółka powiązana z Mercedesem.
Warto zauważyć, że mimo wzrostu całego rynku o 13,5% w I połowie 2024, część największych firm odnotowała w tym okresie spadki lub stagnację sprzedaży. Przykładowo, lider PKO Leasing zanotował –3% r/r, Santander Leasing –17%, ING Lease –11%, co sugeruje zwiększoną konkurencję i odbieranie części rynku przez mniejsze podmioty lub nowych graczy. Z kolei niektórzy gracze średniej wielkości dynamicznie zwiększali sprzedaż – Millennium Leasing (+20% r/r) czy Alior Leasing (+19%). Świadczy to o rosnącej presji konkurencyjnej w branży oraz agresywnych strategiach mniejszych firm walczących o udział w rynku.
Leasingi fabryczne w branży leasingowej
Segment pojazdów charakteryzuje się silną pozycją tzw. leasingów dilerskich – powiązanych z producentami samochodów. Dla przykładu według danych Samar na koniec października 2024r Volkswagen Financial Services Polska sfinansował najwięcej samochodów osobowych w 2024r, notując 48,5 tys. rejestracji nowych aut do końca października (więcej niż leasingowe ramię PKO). Na kolejnych miejscach pod względem liczby finansowanych aut znalazły się Toyota Leasing Polska (33,4 tys. rejestracji) oraz firma wynajmu długoterminowego Arval Service Lease Polska (16,9 tys.).
Pokazuje to, że w obszarze finansowania floty samochodowej wyspecjalizowane spółki producentów i firmy wynajmu odgrywają ogromną rolę. Niemniej, w ujęciu wartościowym (PLN) prym wiodą uniwersalne firmy leasingowe należące do banków, które obsługują szeroki wachlarz aktywów – stąd PKO Leasing pozostaje numerem jeden pod względem wartości portfela. Łącznie top 5 firm leasingowych kontroluje ok. 40% rynku, zaś top 10 – ok. 60%, co oznacza umiarkowaną koncentrację. Istnieje także długa lista mniejszych firm leasingowych, które obsługują pozostałe ~40% rynku, często specjalizując się w wybranych niszach lub regionach.
.
Wpływ czynników makroekonomicznych na branżę leasingową
Na kondycję branży leasingowej silnie oddziałują warunki makroekonomiczne – zwłaszcza inflacja, stopy procentowe oraz ogólna skłonność firm do inwestycji. Lata 2022–2023 przyniosły gwałtowny wzrost inflacji (sięgającej ponad 15% r/r) i wymusiły zacieśnienie polityki monetarnej. Stopa referencyjna NBP wzrosła z 0,1% (2021) do 6,75% na koniec 2022r i utrzymywała się na poziomie 6,75–6,0% przez większość 2023r, by w październiku 2023 spaść do 5,75% a w maju 2025 do 5,25%.
Wysokie stopy procentowe podniosły koszty leasingu, co przełożyło się na wyższe raty dla klientów i częściowo ostudziło popyt inwestycyjny w drugiej połowie 2023r i w 2024r. Szczególnie odczuwalne było to w branżach wrażliwych na koszty kredytu – np. firmy transportowe ograniczały wymianę taboru ciężarowego, co widać po spadkach w segmencie pojazdów ciężkich.
Również wysoka inflacja cen środków trwałych (np. ceny nowych aut rosły w tempie kilkunastu procent rocznie) miała dwojaki wpływ: z jednej strony zwiększała nominalną wartość zawieranych umów leasingu (droższe aktywa = wyższe finansowanie), z drugiej zaś mogła skłaniać niektórych przedsiębiorców do odłożenia inwestycji ze względu na wysokie ceny.
W 2024r nastąpiło stopniowe hamowanie inflacji (spadek z ~14% r/r na początku roku do ~7% pod koniec 2024), jednak realny wzrost PKB wyraźnie zwolnił. Niskie tempo wzrostu gospodarczego i niepewność (m.in. związana z wojną w Ukrainie) przełożyły się na słaby wzrost inwestycji przedsiębiorstw – w 2023r nakłady brutto wzrosły zaledwie o 1,5%. Mimo to branża leasingowa rosła znacznie szybciej, przejmując rosnący udział w finansowaniu tych inwestycji. Można to tłumaczyć tym, że część firm, zamiast rezygnować z inwestycji, wybiera leasing jako względnie dostępne źródło finansowania i pozwalające zachowując płynność.
Polityka monetarna i kursy walut również wpływają na rentowność leasingodawców. Wysokie stopy procentowe oznaczają droższy kapitał dla firm leasingowych (większość finansuje się środkami zewnętrznymi). Presja marżowa stała się istotnym wyzwaniem – aby utrzymać konkurencyjność, firmy nie mogą w pełni przenosić wyższych kosztów finansowania na klientów, co uszczupla ich marże. Ponadto silne wahania kursu złotego mogą wpływać na leasingi walutowe oraz wyceny importowanych przedmiotów leasingu (jak samochody czy maszyny z zagranicy).
Pomimo tych wyzwań, perspektywy makroekonomiczne na 2025r są umiarkowanie pozytywne dla branży. Oczekuje się obniżenia inflacji do celu oraz stopniowych dalszych cięć stóp procentowych w drugiej połowie roku. To powinno obniżyć koszt kredytu i pobudzić popyt na finansowanie zewnętrzne. Co ważne, prognozy wskazują na ożywienie inwestycji m.in. dzięki długo oczekiwanemu uruchomieniu środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Branża leasingowa liczy, że odblokowanie funduszy UE (zarówno KPO, jak i nowej perspektywy 2021–2027) przełoży się na zwiększone inwestycje w budownictwo, infrastrukturę, sektor rolny i zieloną transformację – czyli obszary, gdzie leasing może finansować maszyny budowlane, pojazdy ciężarowe, sprzęt rolniczy czy instalacje OZE. Już w 2024r zaobserwowano ożywienie w finansowaniu maszyn.
Podsumowując, czynniki makro w 2024r miały mieszany wpływ na branżę: wysoka inflacja i koszty pieniądza nieco spowolniły dynamikę (szczególnie w III kw. 2024, kiedy rynek urósł tylko o 4% r/r), jednak leasing okazał się odporny – rok zamknięto z dwucyfrowym wzrostem. W 2025r oczekuje się poprawy otoczenia – stabilizacji cen, tańszego pieniądza i impulsu inwestycyjnego z funduszy unijnych, co powinno sprzyjać dalszemu wzrostowi rynku leasingu.
.
Regulacje ESG i trendy proekologiczne w leasingu
Kwestie zrównoważonego rozwoju i wymogi ESG (Environmental, Social, Governance) odgrywają coraz większą rolę w strategiach firm leasingowych. Dekarbonizacja gospodarki wpływa na portfel leasingodawców – firmy muszą raportować swój wpływ na klimat. Związek Polskiego Leasingu (ZPL) podjął pionierską inicjatywę opracowania standardu mierzenia śladu węglowego aktywów leasingowych. W 2025r ZPL ogłosił, że przygotował jednolitą metodologię kalkulacji śladu węglowego portfela leasingowego, we współpracy z fundacją Climate&Strategy.
Ten standard – pierwszy taki sektorowy w Europie – ma zostać wdrożony przez firmy członkowskie ZPL i stać się podstawą raportowania ich emisji pośrednich (finansowanych aktywów). Celem jest nie tylko spełnienie rosnących wymogów regulacyjnych (np. Dyrektywa CSRD wymagająca raportowania ESG), ale także zachęcanie klientów do „zazieleniania” swoich inwestycji. Jak podkreśla prezes ZPL Monika Constant, branża chce ujednolicić standard i stosować te same benchmarki dla śladu węglowego aktywów, aby motywować przedsiębiorców do wyboru bardziej ekologicznych rozwiązań.
Równolegle firmy leasingowe rozwijają ofertę tzw. zielonego leasingu. Pojawiają się dedykowane produkty finansujące proekologiczne środki trwałe: samochody elektryczne i hybrydowe, instalacje fotowoltaiczne, sprzęt zwiększający efektywność energetyczną itp. Wiele firm leasingowych promuje flotę niskoemisyjną, często we współpracy z producentami aut elektrycznych.
Rządowe programy wsparcia elektromobilności znacząco stymulowały rozwój zielonego leasingu, choć ich zmiany rodzą wyzwania. Program dopłat do aut elektrycznych „Mój Elektryk” (2021–2024) przyczynił się do boomu na EV w leasingu – niemal 70% całej puli dotacji (960 mln zł) zostało wykorzystane przez przedsiębiorców właśnie poprzez leasing pojazdów elektrycznych. Firmy leasingowe i CFM (wynajem długoterminowy) pełniły kluczową rolę w dystrybucji tych dopłat.
.
W sierpniu 2024 program został nagle wstrzymany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, co ZPL przyjął z „ogromnym rozczarowaniem”. Nowy program „Mój Elektryk/NaszEauto” wystartował z opóźnieniem i w zmienionej formule – nadal dopuszcza finansowanie w formie leasingu, ale wykluczono z dotacji przedsiębiorstwa inne niż jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG).
Oznacza to, że spółki z o.o. czy większe firmy nie otrzymają wsparcia przy leasingu EV, co zdaniem ZPL ograniczy wykorzystanie środków programu i podważa jego cele. To regulatoryjne zawężenie grona beneficjentów może spowolnić rozwój floty elektrycznej finansowanej leasingiem w segmencie średnich i dużych firm. Niemniej, w segmencie mikro/JDG popyt na pojazdy niskoemisyjne nadal jest stymulowany dopłatami.
Standardy emisji i wymagania środowiskowe UE wpływają również pośrednio na leasing. Zaostrzanie norm emisji spalin (Euro 6/7), planowane zakazy sprzedaży aut spalinowych po 2035r czy rosnące opłaty emisyjne powodują, że klienci flotowi coraz poważniej rozważają przejście na pojazdy elektryczne lub hybrydowe – często właśnie w formule leasingu lub wynajmu, która redukuje ryzyko technologiczne. Leasingodawcy promują te zmiany, m.in. oferując korzystniejsze warunki finansowe dla „zielonych” inwestycji (np. niższa marża dla EV, wydłużone okresy finansowania dla instalacji OZE, itp.).
Ponadto, niektóre firmy leasingowe same zobowiązują się do ograniczenia swojego śladu węglowego – np. poprzez kompensację emisji czy wymianę własnych flot na elektryczne. Trend ESG jest zatem zarówno wyzwaniem regulacyjnym, jak i szansą rynkową: wymusza dodatkowe raportowanie i inwestycje (np. w systemy pomiaru emisji), ale też kreuje nowe obszary biznesu (finansowanie transformacji ekologicznej firm).
.
Nowe technologie i cyfryzacja procesów leasingowych
Cyfryzacja stała się jednym z filarów strategii rozwojowych branży leasingowej. Klienci – zwłaszcza młodsze pokolenia przedsiębiorców – oczekują sprawnych procesów online, porównywalnych z bankowością elektroniczną. W odpowiedzi firmy leasingowe wdrażają rozwiązania FinTech i automatyzują kolejne etapy obsługi umowy.
Obecnie niemal 40% umów leasingowych zawieranych jest elektronicznie (zdalnie), co oznacza znaczący postęp, choć wciąż ponad połowa transakcji wymaga tradycyjnego podpisu lub kontaktu z doradcą. Badania ZPL pokazują, że klienci wysoko oceniają jakość obsługi, ceniąc sobie połączenie nowoczesnych kanałów cyfrowych z eksperckim wsparciem doradców. Ponad 53% leasingobiorców deklaruje, że mimo dostępności procesu online wciąż oczekuje możliwości konsultacji z człowiekiem (np. telefonicznie czy osobiście). Dlatego firmy dążą do modelu łączącego wygodę cyfrowych usług z osobistym doradztwem.
Jednym z przełomowych aspektów cyfryzacji jest elektroniczny obieg dokumentów i e-podpisy. Dotychczas pełna digitalizacja umów leasingu była utrudniona przez wymogi prawne – umowa leasingu dla swojej ważności musiała być zawarta na piśmie (pod rygorem nieważności), co interpretowano jako konieczność złożenia własnoręcznych podpisów lub użycia kwalifikowanego e-podpisu. Kwalifikowany podpis elektroniczny jest jednak mało rozpowszechniony wśród mikroprzedsiębiorców, co stanowiło barierę.
.
Pakiet deregulacyjny dla branży leasingowej 2025
Branża od lat postulowała zmiany legislacyjne – i w 2024r doczekała się projektu tzw. pakietu deregulacyjnego, który wprowadza możliwość zawierania umów leasingu w formie dokumentowej (czyli np. przez e-mail, zatwierdzenie kodem SMS, kliknięcie w aplikacji). Ustawa ta (procedowana w I poł. 2025r) ma znieść obowiązek stosowania „podpisu pod rygorem pisemności”, co pozwoli na pełny e-leasing bez drukowania dokumentów. To ogromne ułatwienie – zarówno dla klientów (umowę będzie można sfinalizować całkowicie zdalnie w ciągu minut), jak i dla leasingodawców (oszczędność kosztów papieru, magazynowania umów, przyspieszenie procesu).
Według projektu, nowe przepisy wejdą w życie 14 dni od ogłoszenia, co oznacza, że realnie jeszcze w 2025r sektor będzie mógł korzystać z tych ułatwień. Z pakietu w ostatniej fazie prac wypadły inne ważne postulaty branży – m.in. możliwość wystawiania elektronicznego weksla (cyfrowego weksla in blanco zabezpieczającego umowę) oraz dostęp leasingodawców do informacji bankowej o kliencie. Branża liczyła, że leasingodawcy uzyskają podobne uprawnienia co banki w zakresie weryfikacji zdolności kredytowej klientów (np. dostęp do baz BIK na prawach banku), co usprawniłoby i zautomatyzowało scoring. Te zapisy zostały odłożone. Mimo to samo wprowadzenie e-umów jest ogromnym krokiem naprzód.
.
Branża leasingowa a nowe technologie
Leasingodawcy intensywnie inwestują w nowe technologie: systemy CRM, platformy samoobsługowe dla klientów, integracje z e-commerce i portale dostawców. Coraz częściej decyzje kredytowe podejmowane są automatycznie przez silniki scoringowe wsparte sztuczną inteligencją i machine learning. Trend na 2025r to podejmowanie decyzji w oparciu o dane – firmy leasingowe korzystają z AI/ML do analizowania tysięcy transakcji i profili klientów, co pomaga lepiej ocenić ryzyko i dostosować ofertę.
Przykładowo, algorytmy mogą szybciej identyfikować „zielone” inwestycje kwalifikujące się do preferencyjnych warunków lub optymalizować struktury umów pod kątem elastyczności dla klientaa. Fintechy leasingowe oraz startupy również wpływają na rynek, wprowadzając innowacje takie jak zautomatyzowane porównywarki ofert online, leasing całkowicie self-service czy analiza zdolności na podstawie alternatywnych danych (np. historii rachunku bankowego przez API – tzw. open banking). W Polsce działa już kilka platform umożliwiających zdalne uzyskanie ofert z wielu firm.
Duże firmy tworzą też wirtualne oddziały leasingowe – portale i aplikacje mobilne, w których klient może nie tylko zawrzeć umowę, ale i zarządzać nią: monitorować płatności, generować dokumenty, zgłaszać zmiany online. Jak wskazują analitycy, cyfrowy leasing to nieunikniony kierunek – w 2025r coraz więcej firm uruchamia wirtualne kanały sprzedaży i obsługi, aby sprostać oczekiwaniom rynku. Kto tego nie zrobi, ryzykuje pozostanie w tyle za konkurencją w kolejnych latach.
Podsumowując, automatyzacja i digitalizacja procesów leasingowych przyspiesza. Już teraz wiele umów dla mikrofirm do określonej kwoty podejmowanych jest w pełni automatycznie w kilkanaście minut, na podstawie uproszczonego scoringu (np. ocena na bazie historii kredytowej i kilku danych finansowych, bez dostarczania stosu dokumentów finansowych). Podpis elektroniczny i elektroniczny obieg dokumentów stają się normą, a oczekiwane zmiany prawne dodatkowo to ułatwią.
Równolegle branża dba o cyberbezpieczeństwo i ochronę danych – co jest kolejnym obszarem inwestycji (szczególnie w dobie RODO i rosnącej liczby ataków cybernetycznych). Można śmiało stwierdzić, że leasing staje się produktem coraz bardziej cyfrowym, zachowując jednak ludzkie oblicze tam, gdzie klient tego potrzebuje.
.
Wyzwania i zagrożenia dla branży leasingowej
Mimo korzystnych perspektyw, przed branżą leasingową stoi szereg wyzwań i ryzyk, które mogą wpływać na jej dalszy rozwój:
-
Zmienność koniunktury i ryzyko spowolnienia: Leasing jest silnie skorelowany z cyklem inwestycyjnym w gospodarce. Gwałtowne pogorszenie koniunktury (np. recesja, załamanie popytu wewnętrznego lub eksportu) przekłada się na ograniczenie inwestycji firm, a tym samym mniejszy popyt na leasing. Branża musi być gotowa na możliwą większą zmienność rynku – dotyczy to zwłaszcza segmentów wrażliwych na wahania (transport, budownictwo, rolnictwo). Pewnym buforem jest dywersyfikacja – leasingodawcy działają w różnych sektorach, więc spadki w jednym mogą być rekompensowane wzrostami w innym (np. spadek leasingu ciężarówek w 2024 równoważył boom na auta osobowe).
-
Konkurencja (w tym ze strony fintechów i nowych podmiotów): Jak wspomniano, w 2024r wiele dużych firm leasingowych zanotowało spadek sprzedaży mimo wzrostu całego rynku. Oznacza to, że mniejsi gracze i nowi uczestnicy rynku skutecznie odbierają im klientów, często agresywną polityką cenową lub niszową ofertą. Przykładem jest Nest Lease – nowa firma leasingowa uruchomiona w 2024r przez Nest Bank, która od razu zapowiedziała ambitny cel wejścia do pierwszej dziesiątki leasingodawców w Polsce. Nowi gracze, często dysponujący nowoczesnymi systemami IT i niskimi kosztami, są w stanie oferować atrakcyjne warunki (np. promocje obniżające opłatę wstępną czy marżę), zmuszając dużych graczy do walki cenowej. To rodzi presję na marże – zwłaszcza w środowisku wysokich stóp procentowych, gdzie koszt finansowania i tak jest wysoki. Oprócz klasycznej konkurencji firm leasingowych, pojawiają się alternatywne formy finansowania: wynajem długoterminowy, abonamenty i modele subskrypcyjne na samochody czy sprzęt (np. oferowane przez firmy CFM lub producentów). Już teraz leasing i wynajem odpowiadają łącznie za 77% rejestracji nowych aut firmowych w Polsce – konkurują ze sobą o klienta flotowego. Utrzymanie lojalności klientów będzie wyzwaniem – wymaga inwestycji w jakość obsługi, szybkość i elastyczność, aby nie dali się oni skusić nowym ofertom.
-
Presja kosztowa i rentowność: Wysokie stopy procentowe i rosnące koszty działania powodują trudności w utrzymaniu dotychczasowych marż. Leasingodawcy zarabiają głównie na marży od finansowania oraz na usługach dodanych (zawartych w tabeli opłat i prowizji). Konkurencja dodatkowo ogranicza pole do podwyżek cen. W efekcie średnia rentowność sektora może spadać. Ponadto ryzyko kredytowe może się materializować z opóźnieniem – jeśli część klientów popadnie w problemy finansowe (np. wskutek spowolnienia), wzrośnie liczba opóźnień w spłatach i wykupów przedmiotu przez leasingodawców. Trzeba pamiętać, że w 2020r branża masowo udzielała wakacji leasingowych (380 tys. umów objętych odroczeniem rat), co pomogło klientom, ale też obciążyło finansowo firmy leasingowe. Obecnie wskaźniki szkodowości portfela są stosunkowo niskie, ale pogorszenie koniunktury może je podnieść, uderzając w wyniki.
- Zagrożenia geopolityczne i zewnętrzne: Wojna w Ukrainie, kryzysy surowcowe, niestabilność rynków finansowych – to czynniki trudne do przewidzenia, a realnie wpływające na branżę. Przykładowo, wojna spowodowała załamanie rynku leasingu ciągników i naczep w 2022–2023 ze względu na kłopoty polskich firm transportowych (utrata rynków wschodnich, drogi olej napędowy, wzrost kosztów pracy kierowców). Z kolei zerwane łańcuchy dostaw w czasie pandemii i tuż po niej skutkowały opóźnieniami w dostawach pojazdów i maszyn – leasingodawcy musieli wydłużać okresy oczekiwania na przedmioty, co przesuwało moment uruchomienia umów i rozpoznania przychodu. Każde tego typu globalne zaburzenie (np. nowe sankcje) może mieć swoje reperkusje dla leasingu w Polsce.
- Zmiany prawno-podatkowe: Stabilność przepisów ma duże znaczenie dla branży. Tymczasem w ostatnich latach pojawiły się regulacje, które niekiedy ad hoc zmieniły zasady gry. Przykładem jest wspomniana korekta przepisów konsumenckich na początku 2024r, która omyłkowo objęła indywidualnych rolników definicją konsumenta, blokując im dostęp do leasingu na kilka miesięcy. Innym przykładem są zmiany podatkowe „Polskiego Ładu” – od 2022r zmieniono zasady wykupu prywatnego aut z leasingu (konieczność odczekania 6 lat przed sprzedażą bez podatku), co osłabiło atrakcyjność popularnej optymalizacji wykupu na osobę prywatną. Choć leasing aut nadal daje korzyści podatkowe (tarcza podatkowa – czynsze w koszty, odliczenie VAT), to tego typu zmiany wpłynęły na zachowania klientów pod koniec 2021 (fala wykupów przed zmianą przepisów) i mogły przejściowo zmniejszyć popyt na nowe umowy wśród mikroprzedsiębiorców. Branża musi stale monitorować otoczenie regulacyjne – nadchodzące zmiany (np. pakiet deregulacyjny dot. e-leasingu, nowe standardy rachunkowości czy regulacje UE dot. raportowania ESG) niosą zarówno szanse, jak i ryzyka.
Reasumując, sektor leasingu stoi przed koniecznością ciągłego dostosowywania się. Utrzymanie dynamiki wzrostu wymaga sprostania presji marżowej i konkurencji, przy jednoczesnym zachowaniu ostrożności w zarządzaniu ryzykiem. Dotychczas branża pokazała odporność (choćby szybkie odbicie po pandemii) i elastyczność, co pozwala z umiarkowanym optymizmem patrzeć na jej przyszłość – o ile będzie w stanie sprostać powyższym wyzwaniom.
.
Prognozy i kierunki rozwoju branży leasingu
Perspektywy rozwoju branży leasingowej w Polsce na nadchodzące lata pozostają pozytywne. Związek Polskiego Leasingu prognozuje, że w 2025r rynek ponownie urośnie o około 13%, osiągając wartość ponad 125 mld zł nowo udzielonego finansowania. Podobnego rzędu dwucyfrowe wzrosty przewidywane są zarówno w segmencie leasingu operacyjnego i finansowego, jak i w pożyczkach leasingowych. Motorem ma pozostać popyt ze strony sektora MŚP, napędzany oczekiwanym ożywieniem gospodarczym. Już w I kwartale 2025 branża odnotowała lekki wzrost (+1,3% r/r), a kolejne kwartały powinny przynieść przyspieszenie (m.in. dzięki wspomnianym środkom z KPO oraz obniżaniu stóp procentowych).
Kluczowe trendy kształtujące rozwój leasingu w perspektywie najbliższych lat można podsumować następująco:
-
Zrównoważony rozwój (zielony leasing): Ekologia będzie jednym z głównych motorów innowacji. Leasingodawcy zamierzają intensywnie finansować zielone aktywa – samochody elektryczne, autobusy zeroemisyjne, infrastrukturę ładowania, odnawialne źródła energii, maszyny o wysokiej efektywności energetycznej. Sprzyjać temu będą zarówno regulacje (np. normy emisji, polityka klimatyczna UE), jak i rosnąca świadomość przedsiębiorców i chęć obniżenia kosztów za prąd. W kolejnych latach możliwe jest pojawienie się programów preferencyjnych (np. gwarancje czy dopłaty do leasingu OZE z funduszy unijnych). Branża sama wyznaczyła sobie ambitny cel zwiększenia udziału zielonych aktywów – ZPL deklaruje, że rozwój zielonego leasingu to jedno z najważniejszych zadań na najbliższą dekadę. Można się spodziewać specjalnych ofert promocyjnych na „eko-leasing” oraz kontynuacji starań o udogodnienia prawne (jak choćby utrzymanie możliwości leasingu w kolejnych edycjach programów typu „Mój Elektryk”).
-
Cyfryzacja 2.0: Po wdrożeniu e-umów leasingowych branża wejdzie w etap pełnej transformacji cyfrowej. Wirtualne kanały sprzedaży staną się standardem – klient będzie mógł w pełni samoobsługowo przejść proces od kalkulacji oferty, przez złożenie wniosku (np. jednym kliknięciem z integrowanego systemu księgowego firmy klienta), aż po podpisanie umowy dokumentowo online i dostawę przedmiotu pod drzwi. Platformy leasingowe mogą zacząć funkcjonować na wzór sklepów internetowych – przedsiębiorca wybierze np. model maszyny na platformie dostawcy, a następnie otrzyma natychmiastowe oferty leasingu od kilku współpracujących firm (API łączące systemy leasingodawców z portalami sprzedażowymi dostawców sprzętu). Sztuczna inteligencja będzie coraz szerzej stosowana – nie tylko w scoringu, ale i w obsłudze (chatboty dla klientów), analizie portfela (prognozowanie trendów, automatyczne wykrywanie sygnałów ostrzegawczych u klientów), a nawet w wycenie przedmiotów (np. AI do prognoz wartości rezydualnych pojazdów). Automatyzacja pozwoli obsłużyć rosnący biznes bez proporcjonalnego wzrostu zatrudnienia. W horyzoncie 2030+ możliwe jest też upowszechnienie smart kontraktów i technologii blockchain do śledzenia i przenoszenia praw z umów leasingu, choć to raczej dalsza przyszłość.
-
Usługi szyte na miarę i nowe nisze: O ile dotychczas leasing koncentrował się na typowych aktywach (auta, standardowe maszyny), o tyle kolejne lata mogą przynieść ekspansję w nisze. Już dziś robi się leasing nietypowych dóbr: sprzętu medycznego, fotowoltaiki, sprzętu IT i oprogramowania, a nawet dóbr luksusowych (jachtów, samolotów). Trend ten potwierdzają analizy – niszowe segmenty jak leasing specjalistycznych maszyn, taboru kolejowego, sprzętu rolniczego premium czy leasing w sektorze publicznym (samorządy) zyskują na znaczeniu. Rok 2025–2026 to dobry czas na testowanie nowych obszarów – leasingodawcy mogą poszerzać ofertę o produkty mniej oczywiste, aby dywersyfikować portfel i budować kompetencje w nowych dziedzinach. Jednocześnie coraz ważniejsze będzie dopasowanie oferty do klienta – personalizacja. Zamiast jednego standardu umowy dla wszystkich, firmy będą oferować elastyczne struktury: np. leasing z możliwością łatwego wydłużenia/skrócenia okresu, zmiany harmonogramu, pakiety serwisowe, wymiana sprzętu na nowszy w trakcie trwania umowy itd. Tego oczekują klienci w niepewnych czasach – elastyczności i zabezpieczenia na wypadek nagłych zmian. Ci leasingodawcy, którzy potrafią to zapewnić (dzięki technologiom i analizie danych minimalizującej ryzyko), zdobędą przewagę konkurencyjną.
-
Sektor MŚP i JDG nadal w centrum uwagi: Mikro- i małe firmy pozostaną głównymi klientami leasingu – obecnie stanowią ponad 73% kontrahentów (mikro do 5 mln obrotu – 54,7%, małe 5–20 mln – 18,3%). Co więcej, w 2024r zauważalny był wzrost udziału najmniejszych firm (JDG) w portfelu – z 49% do 55%, kosztem największych przedsiębiorstw. Oznacza to, że leasing coraz bardziej „demokratyzuje się” i dociera do mikroprzedsiębiorców. Trend ten będzie kontynuowany – firmy leasingowe dostosują swoją ofertę i kanały sprzedaży do potrzeb JDG: uproszczone procedury (często decyzja na dowód osobisty i historię w BIK), współpraca z biurami rachunkowymi w celu promowania leasingu jako korzystnej formy inwestowania w firmie jednoosobowej, a także edukacja tego segmentu. Programy unijne (np. dotacje z regionalnych programów operacyjnych czy gwarancje de minimis) będą w większym stopniu łączyć się z leasingiem, by pomóc mikrofirmom w finansowaniu inwestycji. Warto dodać, że nowe zasady programu „Mój Elektryk” paradoksalnie faworyzują JDG (bo tylko one mogą z niego korzystać przy leasingu EV), co może jeszcze zwiększyć zainteresowanie leasingiem w tej grupie przy zakupie aut elektrycznych.
-
Rola funduszy UE i KPO: Lata 2025–2027 to okres, gdy do polskiej gospodarki powinien szerokim strumieniem popłynąć kapitał z Unii Europejskiej – zarówno środki z KPO (ok. 158 mld zł w formie dotacji i pożyczek na odbudowę postcovidową), jak i z budżetu 2021–27 (Polska ma otrzymać ponad 76 mld euro funduszy strukturalnych). Te pieniądze zasilą liczne projekty inwestycyjne: infrastrukturę drogową i kolejową, transformację energetyczną (farmy wiatrowe, fotowoltaika), modernizację przedsiębiorstw (Przemysł 4.0), cyfryzację administracji, itp. Leasing może odegrać znaczącą rolę jako współfinansowanie tych inwestycji. Przykładowo, firmy wykonawcze budujące drogi z KPO będą potrzebować sprzętu budowlanego – zapewne wyleasingują koparki, walce czy ciężarówki. Rolnicy korzystający z dopłat na innowacje rolnicze mogą wybierać leasing maszyn zamiast kredytu preferencyjnego (jeśli procedury będą szybsze). Ważne jest, by administracja i banki wdrażające programy uwzględniały leasing na równi z kredytem – ZPL aktywnie zabiega o takie zapisy (wcześniej np. programy ARP i PARP dopuszczały leasing jako koszt kwalifikowany). Szybka absorpcja funduszy UE może dodać branży kilku punktów procentowych wzrostu rocznie w segmentach maszyn, pojazdów ciężkich i specjalistycznych. Warunkiem jest jednak sprawna realizacja tych programów – branża już raz odczuła negatywnie opóźnienia (słabszy wzrost pożyczek leasingowych pod dotacje w 2023–24 z powodu wolnego startu perspektywy UE).
1
Branża leasingowa – podsumowanie
Podsumowując prognozy – branża leasingowa wydaje się być na dobrej drodze do dalszego wzrostu i rozwoju. Kierunki, na które stawia (digitalizacja, zielone finansowanie, elastyczność, obsługa MŚP) są zgodne z globalnymi megatrendami i zapotrzebowaniem rynku. Jak wskazuje projekt „Leasing 2040” autorstwa ZPL, w kolejnych latach kluczowe obszary to właśnie ekologia, cyfryzacja oraz usługi szyte na miarę dla klientów. Wyzwania oczywiście pozostają, ale polski sektor leasingu już wielokrotnie dowiódł, że potrafi adaptować się do zmian otoczenia. Jeśli nie nastąpią nadzwyczajne negatywne zjawiska, można oczekiwać, że w 2025r i kolejnych latach leasing w Polsce będzie bił kolejne rekordy, utrzymując pozycję jednego z filarów finansowania inwestycji w gospodarce.
Źródła: Związek Polskiego Leasingu – raporty i komunikaty (2024–2025), dane GUS i NBP (stopy procentowe, inflacja), publikacje branżowe (Bankier.pl, Samar, Ailleron, RP.pl, wywiady z kadrą zarządzającą firm leasingowych).
1
Oferta leasingu samochodów i maszyn w Leason
Szukasz dobrej oferty leasingu? Odezwij się do nas:
1
Opinie naszych klientów dotyczące współpracy leasingowej:
Sprawdź więcej opinii o Leason w Google (link):
1
Wpisy powiązane tematycznie:
10 najczęściej leasingowanych przedmiotów w 2023r
10 największych firm leasingowych w Polsce w 2023r
6 czerwca 2025