Polscy przedsiębiorcy od wielu lat mogą korzystać z leasingu. Z roku na rok zainteresowanie tą formą finansowania jest coraz większe. Mimo to wiele firm jeszcze nie korzystało z leasingu. Chcesz skorzystać z leasingu po raz pierwszy ale nie wiesz co trzeba zrobić? Z tego wpisu dowiesz się jak wygląda proces uzyskania leasingu.

 

Proces zorganizowania leasingu możemy podzielić na 3 główne etapy:

  1. Złożenie i ocena wniosku o przyznanie leasingu.
  2. Podpisanie umowy.
  3. Uruchomienie umowy.

 

Złożenie wniosku o przyznanie leasingu

Żeby złożyć wniosek o przyznanie leasingu powinieneś:

  • wybrać przedmiot leasingu i uzgodnić cenę zakupu wraz z warunkami płatności, dostawy etc.,
  • określić o jakie parametry leasingu się ubiegasz, tzn. jakim wkładem własnym dysponujesz (od 0% do 45% ceny), na ile lat chcesz rozłożyć spłatę, jaka wysokość wykupu cię interesuje,
  • przygotować komplet dokumentów i informacji do oceny wniosku.

Twój doradca leasingowy może (a nawet powinien) pomóc w 2 ostatnich punktach ale wybór przedmiotu leasingu leży po Twojej stronie.

 

Jakie dokumenty są potrzebne do leasingu?

Najczęściej są to:

  • Dokumenty założycielskie firmy – CEIDG/KRS, Regon, umowa spółki.
  • Dokumenty finansowe za 1-2 zamknięte lata (pity lub bilans i rachunek zysków i strat) oraz za rok bieżący (podsumowanie książki przychodów lub bilans i rachunek zysków i strat).
  • Dane z dowodu osobistego właściciela, wspólników lub reprezentantów (w zależności od formy prawnej). Mogą być też potrzebne dane dowodu małżonka/-i.
  • Wypełniony i podpisany wniosek o przyznanie leasingu (na formularzu firmy leasingowej).
  • Faktura pro forma oraz specyfikacja techniczna przedmiotu leasingu.

Powyższy wykaz jest standardem do większości transakcji leasingu. W procedurach uproszczonych przyznania leasingu często nie pokazujesz wyników finansowych wcale lub oświadczasz je na wniosku.

Opcjonalnie (w procedurach zwykłych/pełnych) leasingodawca może poprosić o:

  • Wykaz środków trwałych.
  • Wykaz realizowanych kontraktów.
  • Zaświadczenia o niezaleganiu wobec ZUS i US.
  • Inne, mające znaczenie dokumenty i informacje przy ocenie danego wniosku, przykładowo opinie bankowe, faktury sprzedaży, umowa najmu lokalu i in.

Jeżeli przedmiot leasingu jest używany potrzebna będzie także wycena przy czym dopiero po uzyskaniu decyzji leasingowej.

W trakcie oceny wniosku mogą pojawić się dodatkowe pytania ze strony analityka do przesłanych dokumentów i informacji.

 

Podpisanie umowy

Leasingodawca pozytywnie zaopiniował Twój wniosek i ustaliliście szczegóły transakcji? Wtedy kolejnym krokiem jest podpisanie umowy leasingu z doradcą. Umowę możesz podpisać z dużym wyprzedzeniem czasowym w stosunku do odbioru przedmiotu leasingu (umowa z odroczonym harmonogramem) lub tuż przed odbiorem. Do czasu uiszczenia pierwszej wpłaty umowa nie zostanie uruchomiona.

 

Uruchomienie umowy

Ostatni etap zaczyna się gdy wpłacisz pierwszą wpłatę. Możesz ją przelać do dilera tytułem zaliczki lub do leasingodawcy tytułem opłaty wstępnej. Gdy jest wpłacona w całości leasingodawca wyśle zamówienie na fakturę do dilera. Diler wystawia fakturę a leasingodawca płaci. Przy samochodach dodatkowo leasingodawca poprosi dilera o dokumenty do rejestracji samochodu, zarejestruje samochód i tego samego dnia ubezpieczy.

Gdy diler zaksięguje wpłatę na koncie możesz odebrać przedmiot leasingu. Niekiedy zdarza się, że dilerzy maszyn dostarczą Ci maszynę na podstawie samej zaliczki przed otrzymaniem zapłaty z firmy leasingowej. Przy samochodach najczęściej czekają najpierw na pieniądze.

W miesiącu pierwszej wpłaty otrzymujesz fakturę na pełną jej wysokość a miesiąc później płacisz pierwszą ratę leasingu.

 

Chcesz wziąć leasing po raz pierwszy? Bezpiecznie przeprowadzimy cię przez cały proces zorganizowania finansowania. Sprawdź naszą ofertę.

Skontaktuj się z nami

Wypełnienie niniejszego formularza jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych, wyłącznie w czynnościach niezbędnych do przygotowania i przesłania oferty oraz ewentualnej jej realizacji ( Dz.U. z 1997r. nr 133, poz. 883 ).

Komentarze zostały wyłączone

Top

Zostaw e-mail i zgarnij Ebooka!

„10 najczęściej popełnianych błędów przy leasingu samochodów i maszyn”

Zapisz mnie na newsletter (możesz się wypisać w dowolnym momencie).

FreshMail.pl