Kupujesz samochód i zastanawiasz się co wybrać – leasing operacyjny czy najem długoterminowy? Jedno i drugie ma swoje zalety i wady, o których opowiemy poniżej.

wynajem długoterminowy

Co to jest najem długoterminowy samochodu?

Najem długoterminowy samochodu – to umowa leasingu operacyjnego z serwisem pojazdu i ubezpieczeniem płatnym w miesięcznej racie najmu, kończąca się nieobowiązkowym wysokim wykupem. W ramach najmu długotrminowego najemca użytkuje pojazd przez czas trwania umowy i na koniec zwraca go leasingodawcy, który zajmuje się jego sprzedażą.

Za pomocą najmu długoterminowego można sfinansować samochody osobowe i ciężarowe, ciągniki siodłowe oraz motocykle, nowe i demonstracyjne.

Najem długoterminowy w pigułce:

  • Auto kupujesz bez wkładu własnego lub z minimalnym wkładem własnym.
  • Umowa trwa od 2 do 5 lat i zakłada z góry ustalony przez Ciebie roczny limit kilometrów. Finansowanie odbywa się przez umowę leasingu operacyjnego.
  • Do umowy leasingu dołączona jest umowa serwisowa. Koszty przeglądów eksploatacyjnych pokrywa leasingodawca. Likwiduje szkody komunikacyjne oraz dostarcza auto zastępcze na czas naprawy.
  • Wykup jest wysoki i jest po stronie leasingodawcy. Dzięki temu w trakcie wynajmu płacisz niskie raty. Na koniec umowy oddajesz samochód Leasingodawcy, chyba, że zdecydujesz się na wykup.
  • Jeśli w trakcie umowy przekroczysz założony limit kilometrów – za każdy dodatkowy kilometr zapłacisz określoną wcześniej stawkę.
  • Wszelkie odliczenia podatkowe dokonywane są identycznie, jak w leasingu operacyjnym (sprawdź więcej tutaj: co można odliczyć od leasingu samochodu osobowego)

Dla kogo jest najem długoterminowy auta?

Korzystają z niego zarówno firmy posiadające wymieniane okresowo floty samochodów, jak i indywidualni użytkownicy ceniący sobie wygodę i prostotę tego rozwiązania. W najmie długoterminowym mają dostęp do auta za mniej, niż musieliby zapłacić przy zakupie za gotówkę lub w zwykłym leasingu.

Jako użytkownik z założenia nie będziesz nigdy właścicielem samochodu. Nie dotyczy Cię więc konieczność wykupu a następnie formalności związane ze sprzedażą auta na rynku. Jednakże płacisz za auto, które nigdy nie będzie twoje.

Diabeł tkwi w szczegółach:

Wkład własny – w najmie długoterminowym zwykle nie ma wkładu własnego, jednakże przy luksusowych samochodach częstym warunkiem zawarcia umowy jest pierwsza wpłata na poziomie 5-10% wartości samochodu.

Roczny limit kilometrów – salonowe oferty wynajmu długoterminowego dopuszczają limity do 30 000 km rocznie. U nas możesz liczyć na wyższe limity, np. 50 000 km rocznie. Im większy deklarowany przebieg tym niższy wykup i wyższe raty miesięczne.

Wiek samochodu – w odróżnieniu od tradycyjnego leasingu operacyjnego w najem długoterminowy możesz wziąć jedynie auta nowe i podemonstracyjne sprzedawane przez dilera danej marki.

Wysokość wykupu – ustalana jest zawsze indywidualnie i zależy od: marki samochodu, szczegółowego wyposażenia, czasu trwania umowy najmu oraz zadeklarowanego rocznego limitu kilometrów. W promocyjnych ofertach dilerskich na 2 lata wykup potrafi niekiedy dochodzić do 70% (w trakcie najmu spłacasz tylko 30% ceny samochodu). Przeciętnie oscyluje między 30 a 60% ceny samochodu po 3-4 latach. Im dłużej trwa umowa, im wyższy roczny przebieg i im więcej wyposażenia dodatkowego, tym niższa wartość wykupu na koniec umowy (czyli więcej kapitału spłacisz w trakcie umowy). Wynajem zakłada, że nie wykupisz samochodu. Jeśli jednak zdecydujesz się wykupić to konfiguracja 0% wpłaty i wysoki wykup na koniec umowy sprawia, że całe finansowanie robi się drogie. Więcej o wykupie na koniec umowy najmu przeczytasz tutaj: koniec najmu długoterminowego.

Różne warianty serwisowe – w ramach najmu możesz wybrać różne warianty serwisowe np. podstawowy (zawierający koszty przeglądów okresowych zgodnie z wymaganiami producenta) lub rozszerzony (obejmuje przeglądy okresowe, części i czynności eksploatacyjne, naprawy mechaniczne wynikające z czynników wewnętrznych pojazdu). Do rat możesz (a nawet powinieneś) dołożyć ubezpieczenie GAP.

Co jest korzystniejsze – leasing czy wynajem długoterminowy?

Naszym zdaniem leasing. Poznajmy jednak wady i zalety obu rozwiązań.

Leasing operacyjny

Zalety:

  • niski koszt całkowity, szczególnie gdy wykup na koniec umowy jest niski,
  • po zakończeniu leasingu zostajesz właścicielem auta, czym powiększasz majątek firmy lub prywatny,
  • w trakcie leasingu masz wyższe koszty miesięczne, niż przy wynajmie, co przekłada się na niższe podatki,
  • masz opcję wykupu leasingu na osobę prywatną  (na siebie)
  • nie masz wyznaczonego limitu kilometrów, czyli nie ponosisz dodatkowych kosztów za kilometr jeśli jeździsz więcej niż zakładałeś, lub dodatkowych kosztów serwisowych jeśli jeździsz mniej niż zakładałeś,
  • daje możliwość ustawienia stosunkowo wysokiego wykupu niezależnie czy będziesz jeździł dużo, czy mało,
  • dla drogich, dobrze wyposażonych samochodów które sporo jeżdżą wykup w leasingu jest często wyższy, niż wykup w najmie długoterminowym,
  • możesz rozłożyć spłatę nawet na 7 lat,
  • możesz leasingować również używane auta,
  • mając bezszkodową jazdę gromadzisz zniżki ubezpieczeniowe,
  • zwykle wymagana jest pierwsza wpłata 10% lub więcej, więc osoby które nie potrafią odłożyć takiej kwoty nie kupują auta, na które ich nie stać,
  • konfigurujesz wyposażenie samochodu wedle uznania,
  • przy drogich samochodach możliwość zaliczenia w koszty powyżej 150 000 zł.

Wady:

  • konieczność wykupu pojazdu na koniec umowy – część leasingodawców daje co prawda furtkę, że możesz nie wykupić przedmiotu leasingu. Wystawia go wtedy na aukcję i jeśli sprzeda za wyższą cenę, niż wynosił wykup – sprawa jest zakończona, w przeciwnym wypadku dopłacasz różnicę,
  • zazwyczaj wyższe raty miesięczne, niż przy wynajmie długoterminowym,
  • leasingodawca nie zapewnia auta zastępczego na czas naprawy (ale czyni to ubezpieczyciel),
  • przeglądy i naprawy są płatne osobno,
  • zwykle wymagany jest wkład własny,
  • jeśli wykupisz samochód i chcesz go zmienić na inny poświęcasz czas na sprzedaż dotychczasowego samochodu.

Wynajem długoterminowy

Zalety:

  • wysoki wykup przekłada się na niskie miesięczne raty. Dzięki temu stać cię na droższy samochód. Powstaje tylko pytanie czy zawsze potrzebujemy droższego samochodu?
  • nie musisz wykupywać samochodu – po okresie najmu bierzesz następny, nowy,
  • wygoda – w ratach są już koszty przeglądów i ubezpieczeń,
  • najczęściej brak wkładu własnego,
  • w pakietach dilerskich wykup dochodzi czasem do 70% dzięki czemu w trakcie trwania umowy spłacasz bardzo niewiele kapitału,
  • przeglądy i naprawy (w zależności od wariantu serwisowego) są w cenie, możesz też liczyć na samochód zastępczy w trakcie naprawy.
  • układ spłaty: brak wkładu własnego i bardzo wysoki wykup na koniec w zasadzie „wymusza” wykupienie ubezpieczenia GAP, aby się zabezpieczyć na wypadek szkody całkowitej lub kradzieży.

Wady:

  • nie możesz w ten sposób finansować używanych aut (z nielicznymi wyjątkami)
  • nigdy nie jesteś właścicielem pojazdu – płacisz ale auto nigdy nie będzie twoje (chyba, że zdecydujesz się na wysoki wykup co jest mało opłacalne),
  • skuszony niską ratą często sięgasz po droższy samochód, niż Cię stać. Co jeśli twoja sytuacja finansowa ulegnie pogorszeniu i po zkaończeniu najmu nie bedziesz miał środków na wykup auta ani możliwości spłacania kolejnych rat nowego najmu?
  • od wartości wykupu do samego końca naliczane są odsetki – im wyższy wykup i im dłużej trwa umowa – tym więcej odsetek. Jest to zwyczajnie drogie finansowanie w porównaniu z leasingiem,
  • musisz zadeklarować limit kilometrów. Jeśli jeździsz mniej i przeglądy są rzadziej, niż zakładałeś nadal będziesz ponosił ich koszty w ratach najmu. Z drugiej strony jeśli przekroczysz zadeklarowany limit kilometrów, to na koniec umowy dostaniesz rozliczenie z dopłatą za każdy kilometr ponad limit. A im wyższy limit km, tym niższy wykup i wyższe miesięczne raty,
  • niskie wartości wykupu dla drogich, dobrze wyposażonych samochodów,
  • Przed oddaniem samochodu na koniec umowy leasingodawca szczegółowo sprawdzi jego stan techniczny. Wszelkie ponadnormatywne zużycie, uszkodzenia, zarysowania etc. obniżające wartość auta postawią Cię przed wyborem: dopłacić czy jednak wykupić auto, żeby uniknąć tej opłaty? Na początku umowy nie jesteś w stanie przewidzieć czy i ile będziesz musiał dopłacić. Rozwiazaniem może być oddanie samochodu do autodetailingu przed oddaniem samochodu – wyjdzie taniej, niż dopłacać za każą ryskę,
  • nie budujesz historii zniżek ubezpieczeniowych,
  • nowe auta tracą najwięcej na wartości. W najmie ciągle jeździsz nowymi i ciągle finansujesz tą utratę wartości z własnej kieszeni
  • W niektórych ofertach nie możesz skonfigurować auta wg własnego upodobania tylko bazować na modelach, które zamówiła firma od wynajmu.

Porównanie leasingu i wynajmu na przykładzie nowego BMW 320 xDrive Sport Line w cenie po rabatach 137 610,60 zł netto. Stan na luty 2018r.

Wynajem długoterminowy samochodów na przykładzie BMW 320d xDrive

Umowa na 3 lata.

Leasing 35 rat, wynajem – 36 rat.

Parametr Leasing Najem
Wkład własny 10% – 13 761,06 zł 0% – 0 zł
Rata netto 3819,19 zł 2668,2 zł*
Wykup 1% – 1376,11 zł 53,51% – 73 636,58 zł
Ubezpieczenie komunikacyjne** 5135 zł w I roku 643,50 zł/mc
Roczny limit kilometrów brak 35 000 km

* – Rata wynajmu zawiera opłatę leasingową i serwisową (wariant maksymalny z wszelkimi przeglądami zgodnie z instrukcją producenta, elementami eksploatacyjnymi i naprawami nieobjętymi gwarancją). Rata leasingu zawiera tylko opłatę leasingową.

** – W leasingu ubezpieczenie komunikacyjne OC AC NNW na pierwszy rok leasingu od wartości netto pojazdu, płatne jednorazowo z góry. W wynajmie ubezpieczenie OC AC NNW wieloletnie wraz z assistance szkodowym i autem zastępczym na czas naprawy  blacharsko-lakierniczej oraz zapłatą VAT za naprawe pojazdu. Ubezpieczenie jest propozycją leasingodawcy. Możesz poszukać ciekawszego ubezpieczenia na rynku we własnym zakresie.

Fragmenty powyższego tekstu ukazały się w Pulsie Biznesu (wydanie nr 132 z 12 lipca 2018r)

Oferta Leason

Jeśli chcesz poznać naszą ofertę wynajmu długoterminowego podaj w zapytaniu:

  • jaka jest cena samochodu
  • na ile lat chcesz rozłożyć spłatę
  • jaki będzie roczny przebieg kilometrów
  • prześlij nam szczegółową specyfikację pojazdu (w PDF) wraz z ceną katalogową i uzyskanymi upustami – biuro@leason.pl
  • jeśli interesuje cię auto podemonstracyjne – dodatkowo podaj datę pierwszej rejestracji i dokładny przebieg.

Jeżeli dopiero poszukujesz samochodu poinformuj nas o tym.  Możemy zaproponować różne samochody z wysokimi upustami od cen katalogowych, prawdopodobnie wyższymi, niż uzyskasz w salonie.

Oferta najem długoterminowy >>

Preferujesz, podobnie jak my, tradycyjny leasing auta? Poznaj naszą ofertę.

Leasing auta >>

Leasing urządzeń i sprzętu >>

Leasing maszyn >>

.

Wpisy powiązane tematycznie:

Koniec najmu – co zrobić z wykupem?

Leasing samochodów premium

Amortyzacja samochodu po wykupie z najmu lub leasingu.

Wykup z leasingu – jak to zrobić dobrze?

Zobacz nasz najnowszy film o wykupie z leasingu i zasubskrybuj nasz kanał na YouTube:

    4.6/5 - (111 votes)

    Poprzedni post

    10 największych firm leasingowych w Polsce w 2019 roku

    Następny post

    Leasing pojazdu w firmie – podcast z Mikołajem Łagowskim